מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קלפים של תרי"ג וכיוצ"ב בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברוך00
הודעות: 325
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

קלפים של תרי"ג וכיוצ"ב בשבת

הודעהעל ידי ברוך00 » ג' ינואר 14, 2020 8:42 pm

מקובל ב'אבות ובנים', חברות תהילים וכיוצ"ב, לחלק בשבת חוברות וכרטיסים של כל מיני קלפים [כגון תרי"ג, עולם ומלואו וכדו'].
ויל"ע איך מותר הדבר בשבת ואפרט:
לגבי החוברת עצמה שבה מדביקים את הקלפים. בפשטות החוברת עצמה נחשבת ככלי שמלאכתו לאיסור, משום דעיקר מטרת החוברת היא להדביק המדבקות, והגם שיש בחוברת גם סיפורים, וא"כ הו"ל ככלי שמלאכו לאיסור והיתר, מ"מ נראה, שעיקר מטרת החוברת היא המדבקות ושאר סוגי הפרסום וההגרלות [שגם הם בעיה של שטרי הדיוטות] וכלי שמלאכתו לאיסור, הותר רק לצורך גופו ומקומו כמבואר בש"ח סעי' ג'.
וביותר שצריך לדון על הקלפים עצמן דבחלק מהחבילות שמחלקים ישנם קלפים שיש בהם זכוי לחבילות נוספות/ לתקליטור/ נופש/ ועוד.. וא"כ הקלף נחשב כזיכוי קניה בחנות שדינו כמוקצה מחמת גופו, וא"כ המעטפה שנמצאים בה הקלפים נידונים כבסיס לדבר האסור שאסור לטלטלו כמבואר בש"ט סעי' ד', והגם שיש בחבילה קלפים נוספים (וא"כ הו"ל בסיס לדבר האסור והמותר דלא נידון כבסיס כמבואר שם סעי' ג') מ"מ כיון שקלף הזכיה יותר חשוב משאר הקלפים שנמצאים בחבילה הו"ל בסיס לדבר האסור וכיצד מותר לטלטל את המעטפה?
ובשלמא לטלטל את הקופסא שבהם מונחים כל המעטפות י"ל דהוה בסיס לדבר האסור והמותר דבסה"כ יש יותר קלפים של היתר מאשר של איסור והם שוים ג"כ יותר מהאיסור, אבל כיצד מותר לטלטל את המעטפה, ואפי' שכל מעטפה בפ"ע ספק בסיס הלא קיי"ל דספק מוקצה אסור וכמבואר במשנ"ב בסי' תצ"ז סק"ז.
וגם להצד שהילד יקח בעצמו מהחבילה ולא ניתן לו, עדיין הוה ספיה לקטן שפסק השו"ע בסי' שמ"ג לאסור וכמש"כ שם הבה"ל בד"ה מדברי סופרים.
ואולי י"ל דמבואר במ"מ פ"ב מהל' יו"ט ה"ו ב' סיבות לטעם שספק מוקצה אסור א. דבר שיש לו מתירין. ב. עשו חיזוק לדבריהם. והשעה"צ (שם סק"י) נוקט עיקר הטעם משום דבר שיש לו מתירין יעו"ש, וי"ל דכאן חשיב כאין לו מתירין משום דטירחא גדולה הוא להביא את הילדים במוצ"ש.
וכמו"כ יש להעיר על כל סוגי פתקים של הגרלות שלא רשום בהם כלום דלכאורה הוה מוקצה מחמת גופו דלא ראוי לכלום.

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: קלפים של תרי"ג וכיוצ"ב בשבת

הודעהעל ידי איש לוי » ד' ינואר 15, 2020 3:24 pm

נראה לענ"ד שהגזמת עלינו כאן....
ראשית כל מה שהנחת בתחילת דבריך שהחוברת היא כל שמלאכתו משום איסור בגלל הדבקת המדבקות, אי"ז נכון כלל, והרי באופן שכבר התחיל להדביק בה מדבקות גם אם לא השלים אותה, ברור שיש בה שימוש להנאת קריאה והסתכלות במדבקות הקיימות, ומה שיש דפים שעדיין לא מילא אותם, אי"ז גורם לכך שיהיה מלאכתו משום איסור, והרי זה דומה למחברת ריקה שאסורה משום כלי שמלאכתו משום איסור, ואילו התחיל לכתוב בה אף שיש בה עדיין דפים ריקים אינה אסורה. ואפילו באופן שלא הדביק בה כלל, אינני סבור שחשיב כלי שמלאכתו משום איסור וכמו מחברת, כי ישבה ג"כ הנאת קריאה כמות שהיא ופוק חזי..(ומש"כ מצד שטרי הדיוטות כי מפורסם שם הגרלות, נניח כרגע)

ומה שדנת מצד דין בסיס, פשוט הוא שזה בסיס לדבר האסור והמותר, ומש"כ שהקלף זכיה הוא העיקרי וממילא הוי בסיס כלפיו, מלבד שאי"ז נכון שהוא החשוב, אבל גם אם נאמר כן, העטיפה נעשתה עבור כל הקלפים שקיימים בה, ולא עבור הקלף היחיד, גם אם נאמר שהוא החשוב ומותר לטלטלו. ומצד טלטול הקלפים מותרים בטלטול למרות שיתכן ויש שם קלף זכיה, כיון שא"א ליטול את שאר הקלפים בלעדי הקלף הזה. (כי את החבילה לא יפתחו בער"ש) וכדין כלכלה והאבן בתוכה.

ואם כבר באת לדון ולהחמיר עלינו, היית דן האם מותר לפתוח את החבילה בשבת, ומה הדין אם הילד ראה שיש בו קלף זכיה, אם יניחנו עכשיו או רק במקום מוצנע וכו'.

ברוך00
הודעות: 325
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: קלפים של תרי"ג וכיוצ"ב בשבת

הודעהעל ידי ברוך00 » ד' ינואר 15, 2020 8:21 pm

את החוברת מחלקים לפני שהדביקו בה מדבקות. ואז זה כמו מחברת. נכון שיש שם ספורים וכדו' אבל ודאי שהעיקר זה המדבקות שמדביקים זה כל המטרה של החוברת. א"כ זה ודאי כלי שמלאכתו לאיסור.
ומה שכתבתם שהעטיפה נעשתה עבור כל הקלפים שקיימים בה וכו'. זה לכאו' לא נכון הא למה הדבר דומה לפמוטות המונחים ע"ג מגש ויש שם גם ספר, כשם שזה בסיס כך גם זה בסיס ולא אכפת לן מדעתו של האדם.

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: קלפים של תרי"ג וכיוצ"ב בשבת

הודעהעל ידי איש לוי » ד' ינואר 15, 2020 8:27 pm

כבר כתבתי שבאופן שהתחיל כבר להדביק הרי זה דומה למחברת שהתחיל לכתוב בה ולא גמרה שמותרת בטלטול ואי"ז מוקצה. וציינתי שאפילו לא התחיל להדביק כלל, כיון שבחוברת יש תוכן גם ללא המדבקות ויש בה שימוש של הנאת קריאה והסתכלות מצד עצמה (מתאר לעצמי שהסתכלת בה) אי"ז כלי שמלאכתו משום איסור בגלל המדבקות.

ולגבי בסיס לא הבנתי כלל ראיתך מפמוטות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 348 אורחים