מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שניים שעשאוה, במצוות.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

שניים שעשאוה, במצוות.

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ינואר 14, 2020 8:55 pm

האם שניים שעשו מצוה יחד יצאו יד"ח או לא יצאו, (האם תלוי ביכול ואינו יכול).
אשמח לכל הרחבה בענין. תודה רבה.

י. אברהם
הודעות: 2872
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: שניים שעשאוה, במצוות.

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' ינואר 14, 2020 9:05 pm

הערות למהר"ם שיק תרי"ג מצות מצוה ח

שנים1.PNG
שנים1.PNG (67.97 KiB) נצפה 1581 פעמים

שנים2.PNG
שנים2.PNG (21.59 KiB) נצפה 1581 פעמים

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שניים שעשאוה, במצוות.

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' ינואר 14, 2020 11:56 pm

ואם שנים שעשו מצוה לא חשיב מצוה, מה נעשה עם דברי המדרש על 'וכרות עימו הברית' שהקב'ה סייע לאברהם אע'ה במילתו?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שניים שעשאוה, במצוות.

הודעהעל ידי ביליצר » ד' ינואר 15, 2020 11:38 am

הנימול תמיד מקיים את המצוה המוטלת עליו וכן אברהם קיים את ציוויו.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שניים שעשאוה, במצוות.

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 15, 2020 12:26 pm

כמה הערות לפום ריהטא.
נחלקו הראשונים האם שניים שעשאוה נוהג בכל התורה, או רק באיסורי כריתות, או רק בשבת דווקא (ויש הסוברים עוד, דגם באיסורי כריתות אינו פוטר אלא מהכרת אבל אסור מהתורה). ואם נוהג רק באיסורי כריתות אינו שייך לעניין עשין.
לעניין מילה, יש סוברים שהמצווה היא רק לדאוג שיהיה נימול ועל גוף המעשה אין מצווה (ובזה ניחא כיצד קטן כשר), ואם כן גם שניים שעשאוה לא יהיה שייך.
וכמו כן לעניין הדלקת נר במנורה יש סוברים כן (ראה חידושי רבינו חיים הלוי על הרמב"ם בעניין), ושוב יהיה מותר מילא גם בשניים שעשאוה.

י. אברהם
הודעות: 2872
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: שניים שעשאוה, במצוות.

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' ינואר 15, 2020 12:38 pm

הרב מקדש האם עיינת בהמצויין לעיל?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שניים שעשאוה, במצוות.

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 15, 2020 12:46 pm

במה שנכתב בגוף ההודעה כן. הרי על זה בדיוק נסובה הערתי.
אך לא סיפק בידי לראות את דברי מהר"ם שיק בפנים, ולא את המקורות שצוינו בהערה בפנים.
ועל כן הדגשתי שאני כותב סברות בפני עצמם ורק לפו"ר. ותן לחכם וכו'


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים