מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסח! חיוב בדיקה למי שאין לו בית. סו''ס תל''ו.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרנקל תאומים
הודעות: 4487
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

פסח! חיוב בדיקה למי שאין לו בית. סו''ס תל''ו.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' פברואר 26, 2020 8:49 pm

א) בשו''ע סו''ס תל''ו ישנו דין שהינו לכאו' מחודש וצ''ב, שאם דייר ישראל עוזב את בית העכו''ם בו התגורר בתוך שלושים יום לפסח, אזי אם הוא לא יכנס לפני פסח לדירה אחרת (אלא יצא בשיירה או למדינת הים), ''יש מי שאומר'' שחובה עליו לבדוק חמץ בבית הנכרי בו התגורר לפני שיעזוב אותו. וזאת ע''מ שיהיה לו היכן לקיים מצוות בדיקה, דאל''ה כיוון שאינו נכנס לדירה אחרת לא יהיה לו היכן לקיימה.
והמשנ''ב מבאר שאם יכנס לדירה אחרת ויקיים שם מצוות בדיקה, אזי באמת אין כל צורך שיבדוק בבית הנכרי קודם עזיבתו, היות שאם נשאר לו שם חמץ הרי הוא מפקירו או משאירו לנכרי, שהרי הוא עוזב את ביתו עולמית. מבואר מהדברים שיש כאן גדר מחודש של חיוב בדיקה רק ע''מ שתהיה לו היכ''ת לקיים מצוות בדיקה, אע''פ שלכאו' אין לו שום שייכות לחמץ שישאר בבית הנכרי אחר שיעזבנו. ולשון השו''ע היא שלדעת ''יש מי שאומר'' הרי זו חובה ממש, ולכאו' צ''ב מה''ת.


ב) ועוד נפלאתי טובא, שכתב המג''א שאם הבעה''ב שאת דירתו הוא עוזב הינו ישראל, או אפי' אם הבעה''ב נכרי אבל יכנס תחתיו דייר חדש ישראל, אזי לכו''ע א''צ ישראל קמא לבדוק קודם עזיבתו, היות שהישראל הבעה''ב או הישראל הדייר החדש יבדקו בעצמם.
ולכאו', ממ''נ, אם זה דין בבית עצמו שבו התגורר ואותו הוא עוזב, אזי מדוע באופן שהבעה''ב הוא נכרי והישראל שעוזב יכנס לבית אחר, הדין פשוט שא''צ לבדוק את בית הנכרי? אלא שכפי שביאר המשנ''ב אין דין לבדוק את הבית מצד מה שהשאיר שם חמץ היות שעוזבו ומפקירו עבור הבעה''ב הנכרי. וכל הדין המחודש לבדוק הוא רק באופן שיוצא בשיירה וע''מ שתיהיה לגברא הספציפי הזה שעוזב את הבית היכי תמצי לקיים מצוות בדיקה בבית כל שהוא. אידך א''כ, מדוע אם יהיה שם ישראל אחר שיבדוק, אזי לכו''ע אין הדייר הראשון צריך לבדוק ואע''פ שיוצא בשיירה? הלא אין כאן דין בבית כ''א דין בגברא! ואחרי הכל לגברא המסויים הזה (הדייר הראשון) לא תהיה היכ''ת לקיים מצוות בדיקה בביתו!

סגי נהור
הודעות: 5663
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: פסח! חיוב בדיקה למי שאין לו בית. סו''ס תל''ו.

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' פברואר 26, 2020 9:03 pm

א. החובה היא לקיים מצות תשביתו שחלה עליו מד"ס בתוך ל' יום קודם הפסח. "שאין הישראל בודק ומבער החמץ מבית זה שהוא יוצא ממנו אלא כדי לקיים מצות תשביתו שאור מבתיכם, שכבר נתחייב בה משהגיע ל' יום שלפני הפסח אם לא יוכל לקיימה כשיגיע הפסח, שכל ל' יום אלו חייב הוא להזהר בצרכי הפסח, דהיינו שכל מצוה ממצות הפסח שלא יוכל לקיימה כשיגיע זמנה ואפשר לו לקיימה בתוך ל' יום אלו חייב הוא לקיימה מדברי סופרים" (שוע"ר סכ"א).

ב. מפני שהישראל הבודק מקיימה בשליחותו, שהרי חייב לבדוק גם חמצו של ראשון אפילו אם לא קנהו.

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: פסח! חיוב בדיקה למי שאין לו בית. סו''ס תל''ו.

הודעהעל ידי יקים » ה' פברואר 27, 2020 1:23 am

כשראיתי את הכותרת, חשבתי שהרב פ"ת עמד היום מאחורי הדלת של השיעור שלי :) אבל כשקראתי את התוכן התברר שזה לא קשור לשאלה דלהלן ששאלתי היום בשיעור את תלמידיי:
מה הדין במי שאין לו בית, וכל חמצו נמצא בתיק שבידו, ואינו צריך לחפש אחריו כלל, שהרי בידו הוא, האם יכול לברך בליל הבדיקה (לכאורה אין על מה) או שיברך לכתחילה בשעת השריפה?
נ.ב. השאלה נתעוררה אצלי היום בשיעור (במשנה ט.), אחר שרציתי לתרץ את קושיית הפנ"י (שם), על התוס' שכ' שהבדיקה משום שמא יבוא לאכלו, מן הירושלמי דהחשש של חולדה הוא רק מבתי ישראל, ואמאי הא גם בחמץ של נכרי איכא שמא יבוא לאכלו (ע"ש בפנ"י). ואמרתי די"ל שלא תיקנו בדיקה כלל על חמץ של נכרי שבבית ישראל, ואע"פ דמטעם שמא יבוא לאכלו חייב במחיצה, מ"מ נראה דאין חיוב לחפש ולבדוק אחריו, כיון שאין חיוב ביעור ע"ז. ומזה נתעוררתי לומר, דכיון שבשטר מכירת חמץ מוכרין כל החמץ היכן שהוא, נמצא דכל החמץ שאינו יודע היכן הוא מכור לנכרי ואין חייב בבדיקה, וכל החמץ הידוע אינו צריך לחפש אחריו (כמו הנ"ל במי שאין לו בית), וא"כ י"ל דאלמלא הפתיתין ברכתו לבטלה. ומזה נתעוררתי גם לשאלה הנ"ל במי שאין לו בית.

פרנקל תאומים
הודעות: 4487
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: פסח! חיוב בדיקה למי שאין לו בית. סו''ס תל''ו.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' פברואר 27, 2020 3:03 pm

סגי נהור כתב:א. החובה היא לקיים מצות תשביתו שחלה עליו מד"ס בתוך ל' יום קודם הפסח. "שאין הישראל בודק ומבער החמץ מבית זה שהוא יוצא ממנו אלא כדי לקיים מצות תשביתו שאור מבתיכם, שכבר נתחייב בה משהגיע ל' יום שלפני הפסח אם לא יוכל לקיימה כשיגיע הפסח, שכל ל' יום אלו חייב הוא להזהר בצרכי הפסח, דהיינו שכל מצוה ממצות הפסח שלא יוכל לקיימה כשיגיע זמנה ואפשר לו לקיימה בתוך ל' יום אלו חייב הוא לקיימה מדברי סופרים" (שוע"ר סכ"א).

ב. מפני שהישראל הבודק מקיימה בשליחותו, שהרי חייב לבדוק גם חמצו של ראשון אפילו אם לא קנהו.


א) אבל אם כוונתו לעבור כעת לדירה אחרת ולקיים שם בדיקה, אנו לא מצריכים אותו לבדוק גם בבית העכו''ם שיצא ממנו. הוי אומר, שיש כאן איזה דין על הגברא לקיים מצוות בדיקה בביתו מדרבנן לכה''פ במקום כל שהוא. וזה לכאו' פלא ומחודש מאד, שאנו אומרים שמי שיש לו בית שלושים יום קודם הפסח הרי שחל עליו חיוב גברא לבדוק חמץ, ואין החיוב הזה דווקא על הבית שבו התגורר, אלא שעליו לדאוג שתהיה לו היכ''ת לבדוק בבית כל שהוא, בין אם היה זה הבית שגר בו עד עתה ובין אם יהיה זה הבית שיגור בו מכאן ואילך (עוד קודם הפסח).
ולפי''ז, גם מי שמוכר כל ביתו לנכרי במכירת י''ג ונכנס לבית אחר שחזקתו בדוק, חובה עליו לבדוק קודם המכירה, היות שכבר רמיא עליו החיוב בדיקה ושוב אינו יכול להיפטר ממנו. ואמנם אנו אכן אומרים שראוי ונכון לשייר איזה מקום שלא ימכור כדי לקיים בו בדיקה ככלל ישראל ולא לפרוש מן הציבור, אבל אין אנו אומרים שזהו חיוב גמור.
(אלא מאי אית לך למימר? שהמכירה לנכרי היא גופא תשביתו [כפי שאכן מתבאר מדעת הני אחרונים דס''ל שא''צ לבדוק אפי' את מה שמתכווין למכור ביום י''ד], אבל א''כ ה''ה במי שמפקיר את חמצו לנכרי כה''ג שעוזב את בית הנכרי ומשאיר לו את הכל).

ב) הלא צריך לזה מינוי שליחות ולא אמרינן בזה '''זכייה מטעם שליחות''.
ובכל מקרה, חמצו של ראשון כבר איננו של הראשון, שהרי הפקירו לבאים אחריו או לבעה''ב, והם אכן צריכים לבדוק כמו ששוכר צריך לבדוק (אם נעשה קניין שכירות ומסירת מפתח קודם שהתקדש ליל י''ד) היות שכעת החמץ הזה ברשותם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים