עמוד 1 מתוך 1

שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 1:11 am
על ידי עני בן פחמא
שאלה שנשאלה בעניין הבחירות בבית המדרש, האם מותר לבוחר בקלפי לקשקש על גבי פתק של מפלגות חילוניות מובהקות אשר מצהירות בגלוי על מטרותיהן החילוניות, ובכך לגרום לבא בתור שקולו יפסל (כיון שפתק עם קשקוש הוא פסול).

לדידי מפשט פשיטא להתיר, אלא היות ושמעתי רבים וכן שלמים שמיאנו ב"אונאה" זו, לכן אמרתי להעלות שאלה זו על שולחן מלכים, מאן מלכי רבנן.

[א"צ להגיע לזה אבל אפשר לנסות להתיר גם מצד שהיה לו לבדוק את הפתק, ושמא בזקן זה לא שייך ואכמ"ל]

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 1:50 am
על ידי מי ישקני מים
הפתקים עכשיו שייכים לכאורה למדינה והוא בקישקושיו מזיק אותה.
אבל לכאורה המקרה כאן חמור מתמיד, כיוון שכבר ייעדו את הממון לשימוש מסוים (הצבעה בבחירות) והשימוש הזה הוא שימוש צודק. אם כן הלוקח מהפתקים מזיק את האנשים שמיועד להם הפתקים הללו (כמו לתלוש ספסל באמצע הרחוב שוודאי שזה יותר חמור מלא לשלם מס) ויש עוד לדון משום אפרושי מאיסורא (אינו מסתבר, משום שאין שליח לדבר עבירה)

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 10:21 am
על ידי יואל שילה
אינני יודע אם מותר, אולם הדמיון למזיק רגיל לא מביא בחשבון שהמשמעות של פתק היא הרבה מעבר ללצור עפ"י צלוחיתו
ואם נמשיל זאת לפתח בית פריצות - האם נחייב את מי שמזיק את הדלת באופן שלא יאפשר לפרוצים להכנס לשם?

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 12:06 pm
על ידי עזריאל ברגר
ההערמות האלו לא יגרמו להפסד הבחירות של המפלגה החילונית, אא"כ מי שבא אחריו לא ישים לב וכו'.
וזה כן יגרום לגזל זמן לאנשי ועדת הקלפי שיצטרכו לטרוח ולהחליף פתקים וכיו"ב.
וגם זה עלול להתברר ולגרום חילול השם.

ועכ"פ, יהודי ישר הולך בתמימות כפי שהאלוקים עשהו ישר, ומהחשבונות וההתחכמויות - בדרך כלל מפסידים, כידוע.

הראש שלי אומר בפשטות: לא שלך - אל תיגע!

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 12:56 pm
על ידי ישא ברכה
יתכן אולי לדון מכמה צדדים אולם לגבי לאפרושי מאיסורא:
1. זה ברור שלהפריש מאיסור מותר להזיק את חבירו, וכמו המסופר בגמרא על מי שקרא את בגד האשה. (ברחו לי השמות מהראש). ובית פריצות במקום שידינו תקיפה לכאורה צריך להחריב. אבל דנים על הנ"ל האם היה צריך לשלם לה. פעם ראיתי שהרב אלישיב סובר שצריך לשלם, אבל כמדומה זה חידוש, ויש מקום בסברא שלא יהא צריך לשלם לה, דבר שהיא מחויבת מצד הדין להפסיד את עצמה.
2. אמנם כמדומה צריך להגדיר משהו מהותי יותר. הרי מסתבר מאד שאסור לגנוב את הרכוש מאחינו שאינם שומרי מצוות מחמת שעלולים הם לעשות עמהם עבירות, גם במקום שמתסר שתיגרם עבירה כמו שימוש בשבת בפלאפון. כשם לא נתיר להזיק איש לחבירו את הפלאפון מחמת שמסתבר שכמעט כל אחד נכשל בדיבור לשון הרע על ידי הטלפון. ואולי זה דווקא כשהאיסור לפנינו, או פעולה ישירה שגורמת לאיסור, ולא איזו פעולה כללית שתמנע ממנו בעתיד להגיע לידי איסור מסוים. ולכן אולי יש לדון לגבי לאפרושי מאיסורא ביחס לבחירות במדינת ישראל. הרי לא כל פעולות המדינה הם אסורות, אלא חלק כן וחלק לא, ובסך הכל החלק האסור הוא כמדומה החלק הקטן שבהכרעות. כך שלא עומדת לפנינו שאלה מוחלטת וברורה של אפרושי מאיסורא, ומסתבר שלא נאמר לאפרושי מאיסורא באופן כזה.
3. יש סוברים שאין חיוב לאפרושי מאיסורא בשוגג או באומר מותר, ולכאורה גם בתינוק שנשבה.

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 1:12 pm
על ידי חלמישצור
ועדת הבחירות: יוכשרו פתקים שהושחתו במתכוון
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית פרסם את ההחלטה בעקבות תלונות של מפלגות על השחתה מכוונת של פתקים במטרה לפסול קולות.
ערוץ 7 , י"ז באלול תשע"ט 17/09/19 18:41
https://www.inn.co.il/News/News.aspx/413267

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית וסגניו החליטו להכשיר פתקי הצבעה שהושחתו במתכוון, במטרה למנוע השפעה לא הוגנת על תוצאות הבחירות לכנסת.

בהחלטה שפרסם השופט מלצר בעקבות תלונות שהגיעו ממספר מפלגות נאמר כי יש להכשיר שני סוגים של פתקי הצבעה שעברו השחתה:
1. פתק הצבעה שיש בו חור מזערי או שמאן דהוא צייר בעט או קשקש על גבו (ואף על צדו הקדמי), כך שניכר שבפתק הושם פגם לצורך פסילתו.
2 .פתק הצבעה שדוגמתו אינו זהה לדוגמה שאישרה הוועדה המרכזית, למשל: סדר המילים בכינוי הרשימה שונה, הושמטו מילים או אותיות מהכינוי, ההדפסה אינה במרכז הדף או שכינוי הרשימה הודפס מעל האותיות.

על פי ההנחייה תפעל ועדת הבחירות כך: "א. נתקלה ועדת הקלפי, בעת הספירה, בפתק הצבעה שהושם בו פגם כאמור בפיסקאות 1 או 2 לעיל, ישמור עליו מזכיר ועדת הקלפי, בעצמו. ב. לאחר שנמצא פתק נוסף, שיש בו את אותו הפגם, יספרו שני הפתקים במניין הקולות הכשרים, וכל פתק נוסף שיש בו את אותו הפגם יהיה פתק כשר. ג. אם בתום הספירה נמצא שיש בקלפי רק פתק אחד עם אותו הפגם – יהיה פתק זה פסול, מחמת האפשרות הסבירה שהפגם יזהה את הבוחר. ד. החלטות בעניין זה יתועדו בפרוטוקול ועדת הקלפי".

בסיום החלטתו כתב השופט מלצר, "זכרו – הכלל הוא לאפשר לקולו של הבוחר להכלל בתוצאות, ורק אם לא ניתן להכשירו יש לפסול אותו".

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ו' פברואר 28, 2020 3:07 pm
על ידי .השוחט
לא ממש קשור.
הלכה פורימית שהשתנתה.
בעבר אם היתה נשאלת השאלה, נזדמנו בחירות בפורים, האם קריאת מגילה קודמת להצבעה, בוודאי תדיר (מגילה פעמיים בשנה) קודם לשאינו תדיר (אחת לכמה שנים).
השנה נשתנה הפסק...

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ש' פברואר 29, 2020 8:00 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
נאמר שהגרע"י היה מתפלל בנץ ביום זה מדין זריזין.

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ש' פברואר 29, 2020 8:40 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:נאמר שהגרע"י היה מתפלל בנץ ביום זה מדין זריזין.

בוודאי שצריך להזדרז ביום הבחירות, מדין "בל תשקצו"...

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: א' מרץ 01, 2020 12:09 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מה כונת כת"ר?

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: א' מרץ 01, 2020 3:15 am
על ידי .השוחט
כוונתו שראוי להיפטר מה"מרור" הזה כמה שיותר מהר.
אכן מצוה, קידוש ה' פלוס ועשית ו-לא תסור ועוד. אבל בכל זאת זו מצוה להתפלש ברפש.
נמצא שמלבד שמצד המצוה יש זריזין מקדימין, עוד זאת שמצד הרפש יש רצון טבעי לגמור עם זה מהר.
[כן נראה לי בביאור כוונת כת"ר].

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: א' מרץ 01, 2020 4:40 pm
על ידי כמעיין המתגבר
עני בן פחמא כתב:שאלה שנשאלה בעניין הבחירות בבית המדרש, האם מותר לבוחר בקלפי לקשקש על גבי פתק של מפלגות חילוניות מובהקות אשר מצהירות בגלוי על מטרותיהן החילוניות, ובכך לגרום לבא בתור שקולו יפסל (כיון שפתק עם קשקוש הוא פסול).

לדידי מפשט פשיטא להתיר, אלא היות ושמעתי רבים וכן שלמים שמיאנו ב"אונאה" זו, לכן אמרתי להעלות שאלה זו על שולחן מלכים, מאן מלכי רבנן.

[א"צ להגיע לזה אבל אפשר לנסות להתיר גם מצד שהיה לו לבדוק את הפתק, ושמא בזקן זה לא שייך ואכמ"ל]


אתה שואל על מפלגות חילוניות, ויש כאלה שמחפשים את התשובה להתיר בשביל לפסול מפלגות של אחרים יראי שמים.

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ב' מרץ 02, 2020 7:03 pm
על ידי עני בן פחמא
השאלה נשאלה לשני ת"ח שהיה פשוט להם להתיר.

וכמו כן נשאלה קמי אחד מגדולי הפוסקים בירושלים (אני מעדיף שלא לפרסם את שמו, אפשר באישי) והוא הורה להתיר אבל לא למעשה מצד חילול ה' או מצד שיתפסו או מצד שילמדו להזיק לאחרים כמו שכבר הזכירו וכד'.

וכבר הזכרתי (כיהודה ועוד לקרא) שגם לי מיפשט פשיטא להתיר.

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ב' מרץ 02, 2020 7:21 pm
על ידי דרומי
אחד שמתעצל ללכת ולהצביע האם מותר לכפותו בשוטים עד שיאמר 'רוצה אני' וילך להצביע?

לדידי פשיטא לי שמותר.

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ב' מרץ 02, 2020 7:30 pm
על ידי סגי נהור
עני בן פחמא כתב:השאלה נשאלה לשני ת"ח שהיה פשוט להם להתיר.

וכמו כן נשאלה קמי אחד מגדולי הפוסקים בירושלים (אני מעדיף שלא לפרסם את שמו, אפשר באישי) והוא הורה להתיר אבל לא למעשה מצד חילול ה' או מצד שיתפסו או מצד שילמדו להזיק לאחרים כמו שכבר הזכירו וכד'.

וכבר הזכרתי (כיהודה ועוד לקרא) שגם לי מיפשט פשיטא להתיר.

מכאן נלמד איך תיראה מדינת החרדים כאשר תוקם... כשכל המצביעים ישחיתו זה את פתקיו של זה ע"פ היתרים מבעלי הוראה מובהקים. וכמבואר בארוכה באשכול מיוחד העוסק בנידון.

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ב' מרץ 02, 2020 8:21 pm
על ידי יתר10
דרומי כתב:אחד שמתעצל ללכת ולהצביע האם מותר לכפותו בשוטים עד שיאמר 'רוצה אני' וילך להצביע?

לדידי פשיטא לי שמותר.
\
סגי נהור כתב:מכאן נלמד איך תיראה מדינת החרדים כאשר תוקם

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ב' מרץ 02, 2020 8:38 pm
על ידי שייף נפיק
עני בן פחמא כתב:השאלה נשאלה לשני ת"ח שהיה פשוט להם להתיר.

וכמו כן נשאלה קמי אחד מגדולי הפוסקים בירושלים (אני מעדיף שלא לפרסם את שמו, אפשר באישי) והוא הורה להתיר אבל לא למעשה מצד חילול ה' או מצד שיתפסו או מצד שילמדו להזיק לאחרים כמו שכבר הזכירו וכד'.

וכבר הזכרתי (כיהודה ועוד לקרא) שגם לי מיפשט פשיטא להתיר.

ראוי היה למחוק את הדברים, שהרי עתידים דבריך להתפרסם ויאמרו התירו פרושים .. ונמצא שם שמים מתחלל

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ב' מרץ 02, 2020 9:11 pm
על ידי דרומי
הרב שייף נפיק צודק לכאורה.

Re: שאלה הלכתית בעניין הבחירות

פורסם: ג' מרץ 03, 2020 10:31 am
על ידי כדכד
אף אני תמהתי על קיומו של האשכול הזה ועל כך שלא נמחק מיד כאשר נפתח