עמוד 1 מתוך 1

שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 4:17 pm
על ידי עושה חדשות
האם נמצא בחז"ל או קדמונים שייכות בין ההמלכה של שאול [שהיה תרעומת על מה שביקשו מלך] ובין העובדה שעשרת השבטים נחלקו ממלכות בית דוד. או האם חז"ל מתחו קו בין ההתנגדות של שאול למלכותו של דוד למה שאירע אח"כ כאשר מלכות ישראל ג"כ נפרדה ממלכות בית דוד.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ו' פברואר 28, 2020 10:58 am
על ידי דרומי
מבואר בספרים שהמלכות מלכתחילה אצל שאול היתה באופן נסיוני, ולכן נקרא שמו 'שאול' - מלשון שאלה בלבד.

לכאורה אין לזה כל קשר עם מלכות ישראל, שבאה לאחר שכבר הוקמה המלכות האמיתית של בית דוד באופן שלם, ובפרט ששאול הוא משבט בנימין ששמרו תמיד אמונים לשבט יהודה.

ויש המבארים ששבט יהודה ובנימין הם העיקר של עם ישראל, ולכן בית המקדש נמצא בתפר שבין יהודה לבנימין, והמלכים היחידים שמלכו על העם כולו היו מיהודה ובנימין.

בקיצור, מלכות שאול היא כעין 'פיילוט' למלכות דוד השלימה, ואין לה קשר לכאורה עם מלכות ישראל החצויה מעיקרה.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ו' פברואר 28, 2020 1:56 pm
על ידי עושה חדשות
לכאו' הצדק עם כבודו.

מה גם שחז"ל מפרשים "אֶתֶּן לְךָ מֶלֶךְ בְּאַפִּי וְאֶקַּח בְּעֶבְרָתִי" על שאול ועל צדקיהו.

אבל מאידך ז"ל רש"י בהושע פרק ה -
הריעו בית און; אחריך הגייס הולך אתה בנימין זאת הריעו בבית און וי"ת תקעו שופר בשורת חרב באה בעון שהמליכו עליהם את שאול שהיה בגבעה ולא שמעו לקול שמואל שהיה מן הרמה ומלכיהם גרמו להם לסור מאחרי כגון ירבעם וחביריו הריעו עליהם און ושבר גדול.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ו' פברואר 28, 2020 2:04 pm
על ידי דרומי
לכאורה שאול נתפס כאן כסמל של ענין המלוכה בכלל (בהיותו הראשון) ולא כאיש פרטי.

אגב, מפשטות הכתובים עולה ששמואל אהב את שאול יותר מאשר את דוד, ודוקא בשאול כתוב ששמואל נשקו לאחר משיחתו.

ומענין פרשת השבוע יש להעיר, כי ברמזים מתורת בעלי התוספות ביארו את ענין ד' הכפתורים שהיו בקנה האמצעי של המנורה כמרמזים על ד' המלכים שמלכו על כל ישראל - שאול, איש בושת, דוד ושלמה (ושאר ח"י הכפתורים שבקנים הצדדיים מורים על ח"י המלכים שבאו לאחריהם שלא היתה מלכותם שלימה).

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ו' פברואר 28, 2020 2:06 pm
על ידי עושה חדשות
אין כוונתי רק על שאול בפרטיות, אלא על בקשת המלוכה שלא כהוגן.

וכעת ראיתי במדרש שמואל ובילקוט שמעוני -
ויאמר ה' אל שמואל שמע בקול העם, תני ר' שמעון בן יוחאי אומר לא אותך מאסו כי אותי מאסו וכו', בשלשה דברים עתידים למאוס "במלכות שמים", "ובמלכות בית דוד", "ובבנין בית המקדש", אימתי מאסו שלשתם בימי ירבעם, הדא הוא דכתיב ויען איש ישראל ויאמרו אין לנו חלק בדוד זו מלכות שמים, ולא נחלה בבן ישי זו מלכות בית דוד, איש לאהליו ישראל ולא לבית המקדש אל תקרי לאהליו אלא לאלהיו.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ו' פברואר 28, 2020 2:16 pm
על ידי דרומי
לכאורה גם במלכות יהודה לא כיבדו מספיק את בית המקדש, שהרי המשיכו לזבח ולהקטיר בבמות.

והתיקון השלם היה רק בימי חזקיהו שבימיו אכפו את איסור הבמות וגם בימיו התבטלה מלכות ישראל וחזרו כל הנשארים למלכות בית דוד.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: א' מרץ 01, 2020 3:42 am
על ידי הכתב והמכתב
עושה חדשות כתב:האם נמצא בחז"ל או קדמונים שייכות בין ההמלכה של שאול [שהיה תרעומת על מה שביקשו מלך] ובין העובדה שעשרת השבטים נחלקו ממלכות בית דוד. או האם חז"ל מתחו קו בין ההתנגדות של שאול למלכותו של דוד למה שאירע אח"כ כאשר מלכות ישראל ג"כ נפרדה ממלכות בית דוד.

המלבי"ם ועוד כמה מפרשים שמלכות שאול מלכתחילה היתה אמורה להיות רק על ב' שבטים

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: א' מרץ 01, 2020 9:17 am
על ידי יעקב בורלשטיין
עושה חדשות כתב:האם נמצא בחז"ל או קדמונים שייכות בין ההמלכה של שאול [שהיה תרעומת על מה שביקשו מלך] ובין העובדה שעשרת השבטים נחלקו ממלכות בית דוד. או האם חז"ל מתחו קו בין ההתנגדות של שאול למלכותו של דוד למה שאירע אח"כ כאשר מלכות ישראל ג"כ נפרדה ממלכות בית דוד.

לא זכור לי כעת על שאול עצמו, אך ההתנגדות לדוד על ידי שבע בן בכרי איש ימיני חז''ל מזהים אותו כאביו של ירבעם, ולכאורה אין דבריהם כפשוטם שהרי שבע בן בכרי הוא מבנימין בפשטות, ואילו ירבעם מאפרים. (אם כי אפשר שאיש ימיני אינו כפשוטו אלא שגר בארץ בנימין).

ואם הכתוב מזכיר אותו כאיש ימיני, (ובפרט אם נאמר שאין זה כפשוטו), הרי שיש כאן קשר מסויים לעצם קיומו של בית שאול, ואמנם אין זו ההתנגדות של שאול עצמו, אך זו ההתנגדות של בית בנימין .

דבר נוסף יש לציין, שכתוצאה מההמלכה של שאול, המלכתו של דוד באה מלכתחילה לא כמלוכה על כל ישראל אלא כמלוכה על בית יהודה בלבד (במשך שבע שנים), כך שמסתברים הדברים שיש לזה שייכות לכך שהיה כל כך קל לפרק את המלוכה בימי רחבעם. (אך איני מכיר כעת חז''ל בזה)

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ד' אפריל 14, 2021 12:28 pm
על ידי הכתב והמכתב
שמעתי לאחרונה ביאור שיתכן ששאול דן אותו כמורד במלכות על זה שלא מחה בנשים ששרו 'הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו'.

ומה שפעל נגד נביאות שמואל, ע''פ האברבנאל והפרשת דרכים ועוד מפרשים שלא די בהמלכה של ה' על ידי הנביא אלא גם על ידי העם.

אם מישהו יודע מ''מ לזה אשמח שיציין

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ש' דצמבר 25, 2021 6:58 pm
על ידי עושה חדשות
מה לגבי ה'מלכות' של משה רבינו, האם יש איזה הקבלה בינה לבין מלכות בית דוד, או אולי דוקא למלכות של שאול המלך, וכו'.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: א' דצמבר 26, 2021 10:49 am
על ידי דרומי
מלכותו של משה וכן מלכותו של יהושע שונים בהרבה ממלכות שאול ודוד, ובין הפרטים הבולטים - שלא היתה אצלם משיחה בשמן.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: א' דצמבר 26, 2021 10:55 am
על ידי חרסון

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ה' מאי 12, 2022 12:46 am
על ידי עושה חדשות
ז"ל הרמב"ן בפ' ויחי - ומה שאמר הכתוב (שמואל א יג יג): "נסכלת לא שמרת את מצות ה' אלהיך אשר צוך כי עתה הכין ה' את ממלכתך אל ישראל עד עולם", שאם לא חטא, היה לזרעו מלכות בישראל, לא על כלם, וזה טעם "אל ישראל"; אולי היה מולך על שבטי אמו, על בנימן ואפרים ומנשה, כי יהודה ואפרים כשני עממים נחשבים בישראל; או היה מלך תחת יד מלך יהודה.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ה' מאי 12, 2022 2:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
מעניין שמלכותו של שאול עברה אל חתנו דוד, אך מכיוון שלמיכל בת שאול לא היה ילד - פסקה המלוכה מזרע שאול.
ייתכן שאילו לא היה שאול חוטא ו/או אילו לא היתה מיכל אומרת את דבריה - היתה מיכל זוכה לבן שיירש את מלכות דוד, וכך היו כל מלכי ישראל שאחריהם באים מזרע שאול!

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ה' מאי 12, 2022 4:14 pm
על ידי יעקל
דרומי כתב:מבואר בספרים שהמלכות מלכתחילה אצל שאול היתה באופן נסיוני, ולכן נקרא שמו 'שאול' - מלשון שאלה בלבד.

באלו ספרים מבואר ?

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ה' מאי 12, 2022 9:58 pm
על ידי דרומי
בראשית רבה פצ"ח, טו.
. אהבת יהונתן להפטרת פרשת קורח.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ו' מאי 13, 2022 3:05 pm
על ידי א איד
דרומי כתב:לכאורה גם במלכות יהודה לא כיבדו מספיק את בית המקדש, שהרי המשיכו לזבח ולהקטיר בבמות.

והתיקון השלם היה רק בימי חזקיהו שבימיו אכפו את איסור הבמות וגם בימיו התבטלה מלכות ישראל וחזרו כל הנשארים למלכות בית דוד.

ביטול הבמות הי' בימי יאשיהו.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ו' מאי 13, 2022 3:45 pm
על ידי דרומי
אין לי את הספרים לידי, אולם זכור לי בוודאות שבימי חזקיהו חל שינוי לטובה בענין הבמות.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ש' מאי 14, 2022 10:24 pm
על ידי בברכה המשולשת
דרומי כתב:אין לי את הספרים לידי, אולם זכור לי בוודאות שבימי חזקיהו חל שינוי לטובה בענין הבמות.


כמבואר בפסוקים עצמם

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: א' מאי 15, 2022 2:10 am
על ידי א איד
חוזרני בי. כדבריכם מפורש במלכים ב יח, ב.
ויאשיהו חזר והרס את הבמות שבנו מנשה ואמון.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ו' מאי 27, 2022 12:36 am
על ידי עושה חדשות
בכיוון אחר: חז"ל אמרו "בשעה שאמר לו דוד למפיבושת אמרתי אתה וציבא תחלקו את השדה יצאה בת קול ואמרה לו רחבעם וירבעם יחלקו את המלכות", והרי קבלת הלשה"ר של ציבא היא פירוד בין מלכות דוד למלכות שאול, והיא הגורם לחילוק מלכויות יהודה וישראל.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: א' מאי 29, 2022 6:34 am
על ידי מקדש מלך
עזריאל ברגר כתב:מעניין שמלכותו של שאול עברה אל חתנו דוד, אך מכיוון שלמיכל בת שאול לא היה ילד - פסקה המלוכה מזרע שאול.
ייתכן שאילו לא היה שאול חוטא ו/או אילו לא היתה מיכל אומרת את דבריה - היתה מיכל זוכה לבן שיירש את מלכות דוד, וכך היו כל מלכי ישראל שאחריהם באים מזרע שאול!

בסנהדרין דף כא. מבואר שהיו לה ילדים קודם אותו מעשה.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: א' מאי 29, 2022 7:37 am
על ידי במסתרים
דרומי כתב:ויש המבארים ששבט יהודה ובנימין הם העיקר של עם ישראל, ולכן בית המקדש נמצא בתפר שבין יהודה לבנימין, והמלכים היחידים שמלכו על העם כולו היו מיהודה ובנימין.

מי המבארים?

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: א' מאי 29, 2022 7:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
מקדש מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:מעניין שמלכותו של שאול עברה אל חתנו דוד, אך מכיוון שלמיכל בת שאול לא היה ילד - פסקה המלוכה מזרע שאול.
ייתכן שאילו לא היה שאול חוטא ו/או אילו לא היתה מיכל אומרת את דבריה - היתה מיכל זוכה לבן שיירש את מלכות דוד, וכך היו כל מלכי ישראל שאחריהם באים מזרע שאול!

בסנהדרין דף כא. מבואר שהיו לה ילדים קודם אותו מעשה.

צודק. טעיתי בפרט זה.
עכ"פ ייתכן שאילו היא לא היתה אומרת את דבריה - היה יתרעם בנה מתמנה למלך תחת דוד אביו.
אבל איננו יודעים חשבונות שמים, כמובן.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ב' מאי 30, 2022 10:10 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:עכ"פ ייתכן שאילו היא לא היתה אומרת את דבריה
ראה סנהדרין קז, א. זח"ג עח, ב.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ה' יוני 02, 2022 6:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:עכ"פ ייתכן שאילו היא לא היתה אומרת את דבריה
ראה סנהדרין קז, א. זח"ג עח, ב.

אם הבנתי נכון - אתה מוכיח מדברי חז"ל ש"ראויה היתה בת שבע בת אליעם לדוד" וכו'.
אבל לא כתוב שם שנגזר מראש שממנה תצא המלכות של הדורות הבאים!
ייתכן שהיא היתה נישאת לדוד, אבל לא בנה היה המלך. אולי בן-בתה וכיו"ב.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: ו' יוני 03, 2022 2:34 am
על ידי לבי במערב
פשטות הכוונה ד'ראוי' היתה' כו' היינו שהיא אשתו העיקרית, וממילא - ממנה יצא המשך מלכותו (כפי שאכן ארע למעשה).
אך יש בהחלט מקום לבע"ד לחלוק.

Re: שאול המלך ומלכות ישראל

פורסם: א' יוני 19, 2022 7:45 pm
על ידי זאינץ
מקדש מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:מעניין שמלכותו של שאול עברה אל חתנו דוד, אך מכיוון שלמיכל בת שאול לא היה ילד - פסקה המלוכה מזרע שאול.
ייתכן שאילו לא היה שאול חוטא ו/או אילו לא היתה מיכל אומרת את דבריה - היתה מיכל זוכה לבן שיירש את מלכות דוד, וכך היו כל מלכי ישראל שאחריהם באים מזרע שאול!

בסנהדרין דף כא. מבואר שהיו לה ילדים קודם אותו מעשה.

כנראה שנפטרו כמבואר במפרשים.