מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
א_צאנזער
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי א_צאנזער » א' מרץ 15, 2020 1:29 am

בגיטין כ"ח ע"א שהנותן גט ע"מ שיחול שעה קודם מיתתו ה"ז אסורה בתרומה חישי' למיתה
וצ"ע האם מותר לבוא עליה בזמן זה או"ד חיישינן למיתה ונמצא בא על גרושה

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 15, 2020 8:29 am

פשוט שאסור.
ובלאו הכי אסור אפילו בישראל, מחשש "גט ישן".

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מרץ 15, 2020 12:44 pm

עזריאל ברגר כתב:א. פשוט שאסור.
ב. בלאו הכי אסור אפילו בישראל, מחשש "גט ישן".
א. לדעת הרמב"ם (גירושין ח ב), דכל שבא עליה ביטל הגט והגט אינו גט, לכאורה אין שום איסור בדבר.
ב. דומני שלאו כולי עלמא מודו דאיכא דינא דגט ישן במתייחד עמה לאחר שבא גט לידה. (והיה מקום לאסור משום חשש איסור ביאה על פנויה, אולם לא אשכחן דמאן דחייש למיתה חייש לה נמי במידי דרבנן.)

קו ירוק
הודעות: 5829
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 15, 2020 12:47 pm

כל זמן שבא עליה אינו מת, ואינה גרושה. אא"כ יכתוב כגון ג' שעות קודם מיתתי הרי את גרושה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 15, 2020 2:14 pm

אינני מונח בסוגיות, אבל זכור לי שהמגרש על תנאי אסור לו להתייחד איתה.

הוה אמינא
הודעות: 1528
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' מרץ 15, 2020 4:51 pm

ככה להרוס במחי נשיפה קלה בנין שראשו בשמים מאת יואל בן נון לתקן גט שעה קודם מיתה???

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מרץ 15, 2020 5:25 pm

עזריאל ברגר כתב:המגרש על תנאי אסור לו להתייחד איתה.
אין המדובר כאן בגירושין על תנאי, אלא בקביעות זמן לחלות הגט.
ובפשטות בכגון דא אין כלל דין דגט ישן, שהרי אין כאן חשש דשמא יאמרו גיטה קודם לבנה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 15, 2020 8:28 pm

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:המגרש על תנאי אסור לו להתייחד איתה.
אין המדובר כאן בגירושין על תנאי, אלא בקביעות זמן לחלות הגט.
ובפשטות בכגון דא אין כלל דין דגט ישן, שהרי אין כאן חשש דשמא יאמרו גיטה קודם לבנה.

איסור ייחוד מחשש גט-ישן הולך לפי תאריך כתיבת הגט, ועפ"ז מונים את 90 הימים של המתגרשת מתי תותר להינשא.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מרץ 15, 2020 9:23 pm

הגע בעצמך, היתכן כי זמן כתיבת הגט יהיה הקובע גם כאשר מפורש בגט שחלותו תהיה בזמן מאוחר, כגון שכתב לה:
וְכַדּוּ פַּטְרֵית וְשַׁבְקֵית וְתָרוֹכִית יָתִיכִי לִיכִי דִּיתֶהֱוִייִין רַשָּׁאָה וְשָׁלְטָאָה בְּנַפְשִׁיכִי לִמְהָךְ לְהִתְנְסָבָא לְכָל גְּבַר דִּיתִצְבִּייִין וְאִינִשׁ לָא יְמַחֶה בִּידִיכִי לִקְצָת יַרְחִין תְּרֵי עֲשַׂר מִן יוֹמָא דְּנַן וּלְעָלַם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 15, 2020 9:45 pm

מה שלמדתי - זה מה שהבאתי. והחילוק שכתבת - נשמע יפה, אבל צריך לבדוק אם יש לו על מה לסמוך.
וכמדומני שמובא בפוסקים שלא כותבים בגופו של גט לא תנאי ולא עיכוב זמן.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מרץ 15, 2020 11:06 pm

עזריאל ברגר כתב:א. החילוק שכתבת נשמע יפה, אבל צריך לבדוק אם יש לו על מה לסמוך.
ב. כמדומני שמובא בפוסקים שאין כותבים בגופו של גט לא תנאי ולא עיכוב זמן.

א. בפרק רבן גמליאל, על הא דאמר רמי בר חמא 'הרי אמרו אמר אחד ללבלר כתוב גט לארוסתי לכשאכנסנה אגרשנה – הרי זה גט', כתבו התוספות:
תֵּימַהּ, דִּבְפֶרֶק כָּל הַגֵּט אָמְרִינַן דְּאֵינוֹ גֵט, שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ גִּטָּהּ קוֹדֵם לִבְנָהּ. וְאוֹמֵר רַבֵּנוּ תָּם, דְּהָכָא כְּשֶׁכָּתַב בּוֹ זְמַן שֶׁאַחַר נִשּׂוּאִין, שֶׁהוּא זְמַן נְתִינָה, דַּאֲפִילּוּ גֵּט יָשָׁן לָא הָוֵי, שֶׁלֹּא נִתְיַחֵד עִמָּהּ אַחַר זְמַן הַכָּתוּב בְּגִטָּהּ.
תוספות ישנים: אִי נַמֵּי, שָׁאנֵי הָכָא שֶׁלֹּא רָצָה שֶׁיָּחוּל הַגֵּט עַד לְאַחַר שֶׁכְּנָסָהּ, שֶׁהֲרֵי אָמַר 'לִכְשֶׁאֶכְנְסֶנָּה אֲגָרְשֶׁנָּה', וְאִם כֵּן לָא הָוֵי גֵּט יָשָׁן, שֶׁהֲרֵי כֻּלֵּי עָלְמָא יָדְעִי דְּלָא חָיֵל עַד לִבְסוֹף אַחֲרֵי שֶׁכְּנָסָהּ, וְלֵיכָּא לְמֵימַר גִּטָּהּ קוֹדֵם לִבְנָהּ.

ב. אין הדברים אמורים כי אם בתנאי בלבד, משום שהבעל משאיר לעצמו זכות בגט וחסר ב'ספר כריתות ונתן בידה', וכמו שכתב הרמב"ם בפרק שמיני מגירושין:
כֵּיצַד מְגָרֵשׁ אָדָם עַל תְּנַאי? לֹא שֶׁיֹּאמַר 'כִּתְבוּ גֵּט לְאִשְׁתִּי עַל תְּנַאי זֶה' אוֹ 'כִּתְבוּ וּתְנוּ לָהּ עַל תְּנַאי'; וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁלֹּא יִכְתֹּב בְּתוֹךְ הַגֵּט 'עַל תְּנַאי זֶה גֵּרֵשׁ פְּלוֹנִי אֶת פְּלוֹנִית'. אֶלָּא כֵּיצַד עוֹשֶׂה? אוֹמֵר לַסּוֹפֵר לִכְתֹּב וְלָעֵדִים לַחְתֹּם, וְכוֹתְבִין גֵּט כָּשֵׁר בְּלֹא שׁוּם תְּנַאי בָּעוֹלָם, וְאַחַר כָּךְ נוֹתֵן לָהּ הַגֵּט וְאוֹמֵר לָהּ הֲרֵי זֶה גִּטֵּךְ אוֹ הֲרֵי אַתְּ מְגֹרֶשֶׁת בָּזֶה עַל מְנָת כָּךְ וְכָךְ. אוֹ יֹאמַר לָהֶם אוֹ לַשָּׁלִיחַ תְּנוּ לָהּ גֵּט זֶה עַל מְנָת כָּךְ וְכָךְ.
כָּתַב הַתְּנַאי בַּגֵּט אַחַר שֶׁגָּמַר לִכְתֹּב תֹּרֶף הַגֵּט - הֲרֵי זֶה גֵּט כָּשֵׁר, בֵּין שֶׁכְּתָבוֹ קֹדֶם חֲתִימַת הָעֵדִים בֵּין שֶׁכְּתָבוֹ לְאַחַר חֲתִימַת הָעֵדִים; אֲבָל אִם כְּתָבוֹ קֹדֶם תֹּרֶף הַגֵּט, אֲפִלּוּ כָּתַב 'עַל מְנָת כָּךְ וְכָךְ' - הֲרֵי זֶה סְפֵק גֵּרוּשִׁין, שֶׁהֲרֵי נִשְׁאַר לוֹ זְכוּת בְּגוּפוֹ שֶׁל גֵּט. וְכֵן אִם הִתְנָה עַל פֶּה קֹדֶם כְּתִיבַת הַתֹּרֶף - הֲרֵי זֶה סְפֵק גֵּרוּשִׁין.

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גט על מנת שיחול קודם מיתתו אסורה בתרומה, האם מותר לבוא עליה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 15, 2020 11:15 pm

מעניין לבדוק בפוסקים אם אולי נחלקו בזה הרמב"ם והתוס'.
כי לפי הרמב"ם אין קושיית התוס' קשה כלל, כי הוא פוסק שגט ישן הוא כשר ותנשא בו לכתחילה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 511 אורחים