יהושע100 כתב:
איני מבין תמיהתך. צריך מישהו שיוכיח את העם ובתוכם גם את ראשי העם וכמ"ש ב' ערוה"ש שגם ראשי העם צריכים לתת אל ליבם לחזור בתשובה. אם אין זקן וחכם וכו' מגיעים עד לאדם האחרון שיכולים דבריו לגרום להתעוררות תשובה והוא 'אדם של צורה'. ואל יהי ביטוי זה 'אנשים לא צורה' קל בעיניך. ר' למי שלח רשב"י את בנו לקבל ברכה כמב' במו"ק ט. ור' רש"י על איכה ב, י שכך כונו הסנהדרין. ובבראשית רבה פרשה נ סי' ב בעץ יוסף.
והנה אע"פ שכנראה בשו"ע לא מיירי בכאלו שראויים להיקרא 'חכם' עכ"פ מעלה גדולה ודאי יש לו.
כבר היה לעולמים
סליחות כתב:יהושע100 כתב:ולטעמיך למה לא אמר 'ואח"כ עומד הנשיא או האב"ד ואומר דברי כיבושין'?
היינו הך. לא הארכתי במילים.
יהושע100 כתב:אלא צ"ל שדברי הכיבושים נאמרים גם להם וכמ"ש שנותנים בראשיהם אפר כדי שיכלמו וישובו וע' ערוה"ש שכ' דיתביישו קאי על הנשיא והאב"ד 'דעל גדולי הדור לסבול עוונות הדור על שלא הספיק זכותם לעצור בעד הרעה'
אדם של צורה (כזכור, אינו זקן ואינו חכם) יוכיח את הנשיא והראב"ד? במה הוא עדיף מהם, ולמה הם לא יכולים להוכיח
ומה שכתב כת"ר מרש"י באיכה (שהוא העתק ממדרש איכה רבה שם), בוודאי לא שייך לנדונינו. שהרי אדם של צורה הוא לא זקן ולא חכם (בדיוק מי שלא נמצא בסנהדרין), כך שהמדרש חולק בזה על הגמרא לכאורה. רש"י בתענית לכאורה כבר הרגיש בכך ולכן פירש: "אדם של צורה, בעל קומה, שישמעו ויקבלו דבריו להמריך את הלב".