עמוד 1 מתוך 1

כיבוס בערב שבת

פורסם: ו' מאי 15, 2020 6:03 pm
על ידי יאיר1
למותר להביא כאן את האיסור כפי שנפסק בשו"ע
סימן רמב סעיף א
מִתַּקָּנַת עֶזְרָא שֶׁיִּהְיוּ מְכַבְּסִים בְּגָדִים בַּחֲמִישִׁי בְּשַׁבָּת, מִפְּנֵי כְּבוֹד הַשַּׁבָּת

משנה ברורה

היינו כדי שיהיו לבנים לשבת אבל לא בע"ש כדי שיהיו פנוים להתעסק בצרכי שבת ולפ"ז צריך ליזהר שלא לילך בחלוק אחד כמה שבתות כדי שלא לעבור על תקנות עזרא:


ואעפ"כ נראה לי שאין מקום לאסור, משום שמלבד מה שכביסה שלנו ושלהם הויא כיבוס במלאכות שבת, אין שום קשר בין הדברים.
בגדים נקיים יהיה לאדם בין אם יכבס בחמישי ברביעי או בשישי, או שלא יהיו לו בגדים נקיים גם אם יכבס בחמישי.
משך זמן הכיבוס אינו ארוך כלל וכו'......

מעבר לכך.
אם אסור לכבס, האם מי שיפעיל את המכונה ביום חמישי, ויתלה/ייבש ויקפל בשישי עובר על תקנת עזרא.
עוד יש לדון בזה, האם האיסור מתחיל בליל שישי או רק ביום שישי.

Re: כיבוס בערב שבת

פורסם: ש' מאי 16, 2020 11:22 pm
על ידי לבי במערב
לשון הרב כה"ח על-אתר:
יט) שם. מפני כבוד השבת. כלומר שלא יכבסו בע"ש שיהיו פנוים לכבוד שבת. מ"א סק"ג. וכ"כ המחב"ר או' ז' בשם כמה פו' דהטעם הוא כדי שיניחו ע"ש כולו לצרכי הכנת שבת. וכתב וכן נהגו לכבס ביום אחד משבוע חוץ מע"ש ודלא כהרב ידי אליהו תיקון כ"א שתפס דדוקא ביום ה' יכבס ולא קודם יעו"ש. ומ"מ אם אפשר יותר טוב לכבס ביום ה' או ביום ד' משום דמיום ד' ואילך הוא מכלל שבת הבאה כמ"ש לעיל סי' קל"ב או' ו' דביום ד' מקבלין הארת הנפש משבת הבאה וביום ה' מקבלין הארת הרוח וביום ו' הארת הנשמה יעו"ש. וא"כ כיון שבהם מקבלין הארת שבת הבאה טוב לכבס בהם בגדי שבת הבאה כדי שיהא מכין לשבת בימים שמקבלין בהם הארת שבת. ודע דדוקא לענין כיבוס בגדים מקדימים ליום ה' וד' אבל לענין סעודת שבת צריך להכין דוקא בע"ש וכמ"ש לקמן סי' ר"ן יעו"ש:
כ) שם. מפני כבוד השבת. ואם הי' שם אונס ולא כיבסו בה מותרין לכבס בע"ש. מט"י או' ד':
כא) התקנה לא היתה אלא שאם ירצו לכבס יכבסו ביום ה' ולא שעכ"פ יכבסו. ידי אליהו שם. ופשוט דכל שיש לו בגדים מכובסים ונקיים א"צ לכבס בכל שבוע וכן נהגו. מחב"ר או' ח':

Re: כיבוס בערב שבת

פורסם: ש' מאי 16, 2020 11:35 pm
על ידי לבי במערב
להעיר, שעל-אף הידוע כי כ"ק אדה"ז נ"ע רגיל לנטות בשולחנו הזהב אחר דעת ה'מגן אברהם' נ"ע, בנדו"ד נראה לפום ריהטא כי דרך אחרת עמו, שכך כתב (סי' רמב סי"א):
"עֶזְרָא תִּקֵּן, שֶׁיִּהְיוּ מְכַבְּסִים בְּגָדִים בַּחֲמִישִׁי בַּשַּׁבָּת - מִפְּנֵי כְּבוֹד הַשַּׁבָּת , כְּדֵי לִלְבּוֹשׁ לְבָנִים בְּשַׁבָּת ; אֲבָל בְּעֶרֶב שַׁבָּת אֵין פְּנַאי לְכַבֵּס, מִפְּנֵי שֶׁצָּרִיךְ לְהִתְעַסֵּק בְּצָרְכֵי שַׁבָּת:
ודו"ק היטב.

Re: כיבוס בערב שבת

פורסם: א' מאי 17, 2020 12:21 am
על ידי ברוך00
עי' בחוט שני מצ"ב שדן בנושאים אלו.

Re: כיבוס בערב שבת

פורסם: א' מאי 17, 2020 1:11 am
על ידי יאיר1
מה שכתב בחוט השני, אינני מבין.
מי אמר שהתקנה היתה על בגד קטן? [אם לא מצד לא פלוג].
הרי בפשטות זה ההפך, שהתקנה היא כדי שיהיה פנוי, ממילא ודאי שתקנו משום יום כביסה.
ואם התקנה משום שיהיה לשבת בגד מכובס.
אז אין כלל בעיה בכיבוס כפי שכתב שם בהמשך.

Re: כיבוס בערב שבת

פורסם: ב' מאי 18, 2020 11:32 am
על ידי פלוריש
ראשית, לפי רש"י והרא"ש והאליה רבה, עיקר התקנה היא לכבס לכבוד שבת, ולא שלא לכבס בשישי, אלא שמדרך הטבע יש יותר פנאי לעשות זאת בחמישי.
אולם גם לשיטת המג"א שהתקנה היתה לכבס בחמישי ולא בשישי בדווקא, וכן נראה מהרמב"ם, וכיום, שיש מכונת כביסה, כתב בחזון עובדיה (ח"א עמ' כג) שמותר לכבס גם לשיטת המג"א, כי אינה דורשת השקעה וזמן רבים כל כך כמו כיבוס ידני. ובהלכה ברורה (יא) כתב שתקנת עזרא לא היתה נגד עצם התכבסות הבגד אלא נגד פעולת הכיבוס, ופעולת כיבוס של מכונה חשמלית לא נכללה בגזירה ולא נאסרה. ובאור לציון (ח"ב טז א) כתב שגם כיום אסור כי התליה והקיפול הם טירחה מרובה, והתיר למי שיש לו גם מכונת ייבוש.

Re: כיבוס בערב שבת

פורסם: ב' מאי 18, 2020 4:59 pm
על ידי יאיר1
מי שמתיר אני מבין מי שאוסר אני לא מבין.
התליה והקיפול הרי בין כך לא נעשים ביום הכביסה.
זה עוד ענין שהשתנה, הכיבוס נעשה בנפרד מהתלייה.
ומן הסתם בעבר היו מקפלים בנפרד מהתלייה כמו אצלנו, כך שהקיפול אינו קשור כלל לכביסה.
דווקא כיבוס בחמישי עלול ליצור קיפול בשישי.
ובקשר לזה דווקא מי שאין לו מכונת ייבוש ויכבס בשישי מן הסתם לא יקפל בשישי.