לאוקמי גירסא ברש"י שבת (קיג א)
פורסם: ג' מאי 26, 2020 11:14 am
תיבה אחת ברש"י שיש לה השלכה הלכתית של ממש.
עיון במעתיקי רש"י המסורתיים ובכתבי היד, מביא לתעלומה ממש, מה היא הגירסה הנכונה!
ברש"י שלפנינו:
========================
ובכן כנוסחה שלפנינו כך גם ברש"י כ"י לונדון שנמצא באוצר
וכעין זה באו"ז סי' פא
===============
ברש"י שעל הרי"ף
וכך גם בנמוק"י
כך נראה גם ברש"י כ"י פריז שנמצא באוצר
=====================
בר"ן שעל הרי"ף: אין כלל תיבת מכיבוסן/מכסכוסן.
ר"י מלוניל: שמתרככין ונכפפים
בריבב"ן בכלל עיבוד שונה לגמרי: כדי שמתרככין ומתייפין בקיפולן
----------------
נראה שמעתיקי רש"י ראו את דבריו והתקשו בהם ולכן שינו אותם איש בדרכו.
אם יש ביד מישהו להוסיף, עד נוסח, תובנה, הגיג, אשמח מאד.
עיון במעתיקי רש"י המסורתיים ובכתבי היד, מביא לתעלומה ממש, מה היא הגירסה הנכונה!
ברש"י שלפנינו:
תיבת מכיבוסם היא הנידונת כאן, וכאמור יש לה משמעות הלכתית.מתני' מקפלין את הכלים - בגדים כשפושטן מקפלין מפני שמתרככין מכיבוסם ומתקמטי' כשאינן מקופלים:
========================
ובכן כנוסחה שלפנינו כך גם ברש"י כ"י לונדון שנמצא באוצר
וכעין זה באו"ז סי' פא
שמתרככין מחמת כיבוסן
===============
ברש"י שעל הרי"ף
שמתרככין מקישקושן
וכך גם בנמוק"י
שמתרככין מכסכוסן
כך נראה גם ברש"י כ"י פריז שנמצא באוצר
=====================
בר"ן שעל הרי"ף: אין כלל תיבת מכיבוסן/מכסכוסן.
ר"י מלוניל: שמתרככין ונכפפים
בריבב"ן בכלל עיבוד שונה לגמרי: כדי שמתרככין ומתייפין בקיפולן
----------------
נראה שמעתיקי רש"י ראו את דבריו והתקשו בהם ולכן שינו אותם איש בדרכו.
אם יש ביד מישהו להוסיף, עד נוסח, תובנה, הגיג, אשמח מאד.