עמוד 1 מתוך 1

אפרקדן

פורסם: ב' מאי 30, 2011 1:00 am
על ידי איש אשכולות
נשאל מרן הגרח"ק שליט"א:
אודות מש"כ בארחות רבינו (חלק חמישי בהוספות לאו"ח אות לה):
מו"ר תמיד שוכב על הגב בלי כר ורגליו בגובה כך לומד וכך גם נרדם. (משמע מזה מה שכתוב בגמ' שאסור לשכב פרקדן דהיינו על הגב (עי"ש ברש"י ותוס') סובר מו"ר דבכה"ג שרגליו גבוהות וראשו שטוח ולא על כר לא מקרי שוכב על הגב). ע"כ.
א) מה השיעור שצריך להיות רגליו מוגבהות. ב) האם בלא כר הוא דוקא או לאו דוקא והעיקר שרגליו מוגבהות.

ונתקבלה התשובה:
מסתמא מוטה קצת על הצד.


האם כוונת הגר"ח לחלוק על עדותו של הארחות רבינו, או שכוונתו לדחות השואל שלא ילמד הלכה למעשה?

Re: אפרקדן

פורסם: ב' מאי 30, 2011 2:07 am
על ידי אדג
מדאמר 'מסתמא' מוכח שמסברא קאמר, ולא בעדות ברירא. אף שיש לתלות (בפשטות) שראה.

Re: אפרקדן

פורסם: ב' מאי 30, 2011 3:03 am
על ידי ישבב הסופר
רבי חיים מדחה כך מחמת דברי הגמרא בברכות יג:
אמר רב יוסף פרקדן לא יקרא קריאת שמע, מקרא הוא דלא ליקרי הא מיגנא שפיר דמי? והא רבי יהושע בן לוי לייט אמאן דגני אפרקיד? אמרי מיגנא כי מצלי שפיר דמי, מקרא אע"ג דמצלי נמי אסור. והא ר' יוחנן מצלי וקרי, שאני ר' יוחנן דבעל בשר הוה. עכ"ל הגמ'.
היינו שאם הוא מטה אל הצד - מצלי, מותר לשכב סתם, אבל לקרוא ק"ש פרקדן אפי' מוטה אסור חוץ מבעל בשר דשרי ליה ליקרי ק"ש אם הוא מוטה. וא"כ ליגני אפרקד בלא שיטה קצת אל הצד ודאי אסור אף שוכב סתם. ולכן פשיטא ליה להגר"ח שהיה מוטה אל הצד.

(תיקון קל בכותרת: 'פרקד' הוא הגב, ויש לכתוב או 'פרקדן' או 'אפרקד' דהיינו על הפרקד, אבל 'אפרקדן' אינו מדוקדק והוא כמו 'לשאולה'.)

Re: אפרקדן

פורסם: ב' מאי 30, 2011 5:44 pm
על ידי קלונימוס הזקן
באופן כללי, הגר"ח שליט"א נוטה שלא לקבל עדויות של 'ארחות רבנו' גם בדברים כנ"ל שהיו מעשים שבכל יום, אם הם נוגדים את הידוע לו להלכה ולא שמע מאביו הוראה מפורשת להיפך.

אני שאלתיו ע"ד העדות המובאת בארחות רבנו על הקלות למניקות בהפסק שעות בבשר וחלב (שכמדומה יש לזה מקור באחרונים), לאחר שהופניתי לארחות רבנו מפי הרבנית ברזם תחי' שזוכרת שכך הורה הסטייפלר לנכדותיו כל השנים
כך שלא סביר להניח שהגר"ח לא שמע על כך שאביו מורה כך לנכדות.

לי הוא ענה: לא שמעתי.

אני מפרש זאת שלא שמע הוראה כזאת מפורשת מאביו, וממילא כל סיפור אחר אפשר להשיאו לדבר אחר ולסיבות שונות.

Re: אפרקדן

פורסם: ב' מאי 30, 2011 5:54 pm
על ידי קלונימוס הזקן
אגב, ראוי לברר האם לכשנקבל את עדות ה'ארחות רבנו' האם יש ראיה מכך שנרדם שאכן תכנן להירדם,

אם לאו - הרי שאולי הסטייפלר מכריע כאן כהגר"ח גריינימן שליט"א בחו"ב מדיליה וכנגד השונה הלכות בענין זה מפי עד נאמן מהחזו"א
ודעת האז נדברו ח"ו סי' נ' ששקולה דעת הגר"ח גריינימן בענין זה מדיליה כעדות מפי החזו"א ודוחה לעדות הנאמן הבאה בשוה"ל
ואמנם אלך רכיל ואגלה סוד שבספר הזכרונות של הגר"ח קנייבסקי שליט"א (לא נדפס לפרסום) רשומה העדות המלאה ושם מופיע שם העד הלא הוא הגאון ר' גדליה זללה"ה


תורף המחלוקת - האם מותר לשכב פרקדן / אפרקיד שלא ע"מ לישן.

Re: אפרקדן

פורסם: ב' מאי 30, 2011 9:26 pm
על ידי חד וחלק
יש במעשה איש שהחזו"א היה בשפת הים ונח על החול אפרקדן, והעיר לו על כך יהודי שלא הכירו, ונהנה. אך יתכן שהיה מוטה קצת, ואיני זוכר הפרטים.

Re: אפרקדן

פורסם: ג' מאי 31, 2011 9:30 pm
על ידי הולשטיין
נראה שברגליו מוגהות ליכא חשש גנות

Re: אפרקדן

פורסם: ג' מאי 31, 2011 11:52 pm
על ידי יאיר
הולשטיין כתב:נראה שברגליו מוגהות ליכא חשש גנות

יש דיעות שהוא משום חימום כמבואר באריכות פה כל הנושא:
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?6 ... OK&page=53