עמוד 1 מתוך 1

כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ב' יוני 15, 2020 6:35 pm
על ידי מלבב
מי שאוכל כביצה פת בסוכה, אבל אוכל כל כזית בזמן יותר מכדי אכילת פרס, האם יכול לברך לישב בסוכה?

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ב' יוני 15, 2020 7:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ב' יוני 15, 2020 8:29 pm
על ידי מלבב
עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ב' יוני 15, 2020 9:37 pm
על ידי עזריאל ברגר
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

אין כאן סעודה כלל, ואפילו לא עראי.

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ב' יוני 15, 2020 11:35 pm
על ידי מלבב
עזריאל ברגר כתב:
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

אין כאן סעודה כלל, ואפילו לא עראי.

יש צדק בטענתך שפחות מכזית לא מקרי אכילה, אבל זה לעניין איסורים, זה קצת חידוש לומר כן לעניין שם סעודה, אטו מי שאכל כשיעור שאחרים קובעים סעודה פת הבאה בכיסנין כזית פחות מכדי אכילת פרס לא יתחייב בברכת המזון?

אבל עכ"פ מה הדין להשיטות שצריך בלילה ראשון כבצה בכדי אכילת פרס, האם מי שיאכל כביצה ביותר מכדי אכילת פרס לא מברך? הרי זה וודאי אכילה.

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ב' יוני 15, 2020 11:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

אין כאן סעודה כלל, ואפילו לא עראי.

יש צדק בטענתך שפחות מכזית לא מקרי אכילה, אבל זה לעניין איסורים, זה קצת חידוש לומר כן לעניין שם סעודה, אטו מי שאכל כשיעור שאחרים קובעים סעודה פת הבאה בכיסנין כזית פחות מכדי אכילת פרס לא יתחייב בברכת המזון?

אבל עכ"פ מה הדין להשיטות שצריך בלילה ראשון כבצה בכדי אכילת פרס, האם מי שיאכל כביצה ביותר מכדי אכילת פרס לא מברך? הרי זה וודאי אכילה.

לגבי פת הבאה בכיסנין - רחמנא אמר "ואכלת ושבעת וברכת", והוא לא אכל!
לגבי מה שכתבת על הלילה הראשון לא ממש הבנתי את דבריך.

אבל מה ששייך לשאול (גם לגבי סוכה וגם לגבי פהב"כ) זה אם אכל את הכזית הראשון בכדי אכילת פרס, ואח"כ המשיך לאכול מעט מעט עד שסיים את השיעור.
שאז אי אפשר לומר ש"הוא לא אכל".
וצ"ע.

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ג' יוני 16, 2020 12:05 am
על ידי ביליצר
מלבב כתב:מי שאוכל כביצה פת בסוכה, אבל אוכל כל כזית בזמן יותר מכדי אכילת פרס, האם יכול לברך לישב בסוכה?


למרות שאינו מתחייב על שיעור כזה לשבת בסוכה כמדומני שאם יושב בסוכה וכך קובע סעודתו [כן זה סעודה!] המנהג לברך .

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ג' יוני 16, 2020 2:33 am
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:רחמנא אמר "ואכלת ושבעת וברכת", והוא לא אכל!
אבל מה ששייך לשאול, אם אכל כזית בכדי אכילת פרס, ואח"כ המשיך לאכול מעט מעט עד שסיים את השיעור, שאז אי אפשר לומר ש"הוא לא אכל". וצ"ע.

viewtopic.php?f=17&t=39513&p=461696&hilit=%D7%95%D7%A9%D7%91%D7%A2%D7%AA#p446718
משנה ברורה סימן רי סק"א: כָּתַב הַ'פְּרִי מְגָדִים', דְּכָל זֶה הוּא רַק לְעִנְיַן שִׁעוּר כְּזַיִת, אֲבָל לְעִנְיַן פַּת כְּדֵי שְׂבִיעָה, דְּחִיּוּבוֹ הוּא מִן הַתּוֹרָה, חַיָּב אַף שֶׁאָכַל מְעַט מְעַט, דְּהָא עַל כָּל פָּנִים 'וְשָׂבָעְתָּ' קָרֵינַן בֵּהּ.
ובשער הציון שם: זֶה לָא בְּרִירָא כֻּלֵּי הַאי, דְּאֶפְשָׁר דְּאַף שֶׁיֵּשׁ כְּדֵי שְׂבִיעָה, 'וְאָכַלְתָּ' גַּם כֵּן בָּעֵינַן, וְזֶה לָא מִקְּרֵי אֲכִילָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַ'מָּגֵן אַבְרָהָם'. וְאֶפְשָׁר דְּמִשּׁוּם זֶה סִיֵּם הַ'פְּרִי מְגָדִים' 'וְצָרִיךְ עִיּוּן'.
אַךְ אִם אָכַל כְּזַיִת אֶחָד מִזֶּה בְּבַת אַחַת, בְּוַדַּאי חַיָּב מִן הַתּוֹרָה מִמָּה נַפְשָׁךְ, וְדוּק.

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ג' יוני 16, 2020 1:44 pm
על ידי מלבב
עזריאל ברגר כתב:
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

אין כאן סעודה כלל, ואפילו לא עראי.

יש צדק בטענתך שפחות מכזית לא מקרי אכילה, אבל זה לעניין איסורים, זה קצת חידוש לומר כן לעניין שם סעודה, אטו מי שאכל כשיעור שאחרים קובעים סעודה פת הבאה בכיסנין כזית פחות מכדי אכילת פרס לא יתחייב בברכת המזון?

אבל עכ"פ מה הדין להשיטות שצריך בלילה ראשון כבצה בכדי אכילת פרס, האם מי שיאכל כביצה ביותר מכדי אכילת פרס לא מברך? הרי זה וודאי אכילה.

לגבי פת הבאה בכיסנין - רחמנא אמר "ואכלת ושבעת וברכת", והוא לא אכל!
לגבי מה שכתבת על הלילה הראשון לא ממש הבנתי את דבריך.

אבל מה ששייך לשאול (גם לגבי סוכה וגם לגבי פהב"כ) זה אם אכל את הכזית הראשון בכדי אכילת פרס, ואח"כ המשיך לאכול מעט מעט עד שסיים את השיעור.
שאז אי אפשר לומר ש"הוא לא אכל".
וצ"ע.

לגבי פ"ת הבאה בכיסנין אני מסכים, אבל מה לא הבנת לגבי לילה הראשון, יש מחלוקת בלילה הראשון להשיטות שצריך כביצה, האם צריך לאכול כל הביצה בכדי אכילת פרס, או שמספיק כל כזית בכדי אכילת פרס, לפי זה שאלתי האם לפי השיטות שצריך כביצה בכדי אכילת פרס לכאורה הוא הדין לעניין שאר הימים לעניין ברכה דמאי שנא, אבל מה הסברא בזה?

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

פורסם: ג' יוני 16, 2020 2:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
מלבב כתב:יש מחלוקת בלילה הראשון להשיטות שצריך כביצה, האם צריך לאכול כל הביצה בכדי אכילת פרס, או שמספיק כל כזית בכדי אכילת פרס, לפי זה שאלתי האם לפי השיטות שצריך כביצה בכדי אכילת פרס לכאורה הוא הדין לעניין שאר הימים לעניין ברכה דמאי שנא, אבל מה הסברא בזה?

הדעה הזאת - שצריך כביצה בכדי אכילת פרס בלילה הראשון - לא שמיעא לי כלומר לא סבירא לי, ויש לעיין בדבריהם לראות מה מקור הדברים ואולי עפ"ז יתבאר גם טעמם.