עמוד 1 מתוך 1

מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 12:38 am
על ידי מלבב
האם זה בגלל תוספת שבת או בגלל שמפלג המנחה נחשב לילה?

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 1:28 am
על ידי הצעיר באלפי
שניהם

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 1:35 am
על ידי ביקורת תהיה
תָּא שְׁמַע, דְּאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל: מִתְפַּלֵּל אָדָם שֶׁל מוֹצָאֵי שַׁבָּת בְּשַׁבָּת, וְאוֹמֵר הַבְדָּלָה עַל הַכּוֹס (שֶׁמִּצְוַת זְכִירָה לְאָמְרָהּ בֵּין בִּשְׁעַת כְּנִיסָתוֹ וִיצִיאָתוֹ בֵּין קֹדֶם לְשָׁעָה זוֹ כִּמְעַט – רמב"ם).

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 1:53 am
על ידי הצעיר באלפי
אך זה דוקא במקום אונס או צורך, כגון יוצא לדרך כמבואר בראשונים בברכות כז (ר''ח ור''י ועוד)
משא''כ בערב שבת, בגלל שיש מצוה (אוטומטי) מותר לכתחלה לנהוג כך.

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 3:53 am
על ידי ביליצר
מלבב כתב:האם זה בגלל תוספת שבת או בגלל שמפלג המנחה נחשב לילה?


המרדכי במגילה [מובא במג"א רסז] כותב דאפשר לעשות קידוש מבעוד יום דאע"פ דלהלכה נקטינן דתוספות שבת מדרבנן אפ"ה יוצא ידי קידוש כיון דבשעה שמקדש יבוא אח"כ לחיוב דאורייתא.
ועיין שם עוד במג"א וירווח .

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 7:54 am
על ידי שומע ומשמיע
מלבב כתב:האם זה בגלל תוספת שבת או בגלל שמפלג המנחה נחשב לילה?

יעיון רמב"ן בתורת האדם שהקשה איך אפשר לקבל שבת בעוד השמש שבשמים, ומה שתירץ כר"ת. ומבואר שתוספת שבת גופא תלי במה שנחשב קצת לילה.

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 10:06 am
על ידי מלבב
ביליצר כתב:
מלבב כתב:האם זה בגלל תוספת שבת או בגלל שמפלג המנחה נחשב לילה?


המרדכי במגילה [מובא במג"א רסז] כותב דאפשר לעשות קידוש מבעוד יום דאע"פ דלהלכה נקטינן דתוספות שבת מדרבנן אפ"ה יוצא ידי קידוש כיון דבשעה שמקדש יבוא אח"כ לחיוב דאורייתא.
ועיין שם עוד במג"א וירווח .

השאלה שלי למה הבדלה אפשר לעשות אע"פ שעדיין שבת, והרי זמן הבדלה הוא במוצאי שבת, ולגבי קידוש צריך שיהיה כבר שבת ולא מספיק עצם זה שכבר אחר פלג המנחה.

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 1:41 pm
על ידי שומע ומשמיע
מלבב כתב:
ביליצר כתב:
מלבב כתב:האם זה בגלל תוספת שבת או בגלל שמפלג המנחה נחשב לילה?


המרדכי במגילה [מובא במג"א רסז] כותב דאפשר לעשות קידוש מבעוד יום דאע"פ דלהלכה נקטינן דתוספות שבת מדרבנן אפ"ה יוצא ידי קידוש כיון דבשעה שמקדש יבוא אח"כ לחיוב דאורייתא.
ועיין שם עוד במג"א וירווח .

השאלה שלי למה הבדלה אפשר לעשות אע"פ שעדיין שבת, והרי זמן הבדלה הוא במוצאי שבת, ולגבי קידוש צריך שיהיה כבר שבת ולא מספיק עצם זה שכבר אחר פלג המנחה.

מנין לך שבקידוש צריך שיהיה כבר שבת?

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 2:17 pm
על ידי מלבב
שומע ומשמיע כתב:
מנין לך שבקידוש צריך שיהיה כבר שבת?

מזה שמרדכי שואל שלפי השיטה שתוספת שבת דרבנן איך אפשר לעשות קידוש

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 2:32 pm
על ידי שומע ומשמיע
מלבב כתב:
שומע ומשמיע כתב:
מנין לך שבקידוש צריך שיהיה כבר שבת?

מזה שמרדכי שואל שלפי השיטה שתוספת שבת דרבנן איך אפשר לעשות קידוש

יש את עצם האפשרות לקדש ויש את הנושא של ההפטרות מהחיוב, אבל אינה"נ שאלה זו תהיה קשה גם על הבדלה.

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 5:15 pm
על ידי דורש טוב לעמו
ומ"מ אסור לעשות גם אם עושים הבדלה מבעו"י כאשר הוא אנוס וכד', מ"מ אסור במלאכה עד צה"כ. כמבואר בשו"ע רצג, ג.

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 5:21 pm
על ידי מלבב
שומע ומשמיע כתב:
יש את עצם האפשרות לקדש ויש את הנושא של ההפטרות מהחיוב, אבל אינה"נ שאלה זו תהיה קשה גם על הבדלה.

מה קשה על הבדלה, כיון שזה לילה אפשר כבר לעשות הבדלה, אבל קידוש צריך שיהיה שבת לכן מקשה המרדכי להשיטות שאין תוספת שבת, השאלה כמו שההבדלה לא צריך להיות בחול רק העיקר שכבר התחיל הלילה, כך למה קידוש צריך להיות בשבת ולא מספיק שהתחיל הלילה.

Re: מה שאפשר לעשות קידוש מבעוד יום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 8:42 pm
על ידי שומע ומשמיע
מלבב כתב:
שומע ומשמיע כתב:
יש את עצם האפשרות לקדש ויש את הנושא של ההפטרות מהחיוב, אבל אינה"נ שאלה זו תהיה קשה גם על הבדלה.

מה קשה על הבדלה, כיון שזה לילה אפשר כבר לעשות הבדלה, אבל קידוש צריך שיהיה שבת לכן מקשה המרדכי להשיטות שאין תוספת שבת, השאלה כמו שההבדלה לא צריך להיות בחול רק העיקר שכבר התחיל הלילה, כך למה קידוש צריך להיות בשבת ולא מספיק שהתחיל הלילה.

בהבדלה יהיה קשה איך הוא נפטר מהחיוב שיש לו במוצ"ש על ידי ההבדלה שעשה כשעוד לא היה מחוייב.

אבל ייתכן שהוא ס"ל שהבדלה היא חיוב דרבנן ואז ל"ק.