עמוד 1 מתוך 1

חקירה בענין הוצאה

פורסם: א' יולי 12, 2020 11:01 am
על ידי שמואל דוד
יש לחקור במי שעקר חפץ ברשות הרבים ואחר כך בנה נכרי מחיצות סביביו ואח״כ הניח החפץ. האם נחשב כהוצאה מרה״ר לרשות היחיד?
אשמח בגמרא או סברא.

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: א' יולי 12, 2020 11:11 am
על ידי עושה חדשות
דן בזה הג"ר אשר וייס במנחתו עמ"ס שבת סימן א', וראה עוד בדברי הגראי"צ כאן.

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: א' יולי 12, 2020 11:20 am
על ידי קו ירוק
ה"ז דומה למשנה של תחילתו אונס וסופו זדון.
שבתחילת עשיית המלאכה אין מציאות של מלאכה.

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: א' יולי 12, 2020 11:28 am
על ידי שמואל דוד
עושה חדשות כתב:דן בזה הג"ר אשר וייס במנחתו עמ"ס שבת סימן א', וראה עוד בדברי הגראי"צ כאן.

יישר כח!
הנה דברי המנחת אשר:
410CC2A4-622E-4971-86FA-B31ABB266D37.jpeg
410CC2A4-622E-4971-86FA-B31ABB266D37.jpeg (119.6 KiB) נצפה 1997 פעמים

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: ב' יולי 13, 2020 10:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
שייך לסוגיית "זרק כוורת".

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: ב' יולי 13, 2020 11:08 pm
על ידי עליך עיננו
שמואל דוד כתב:יש לחקור במי שעקר חפץ ברשות הרבים ואחר כך בנה נכרי מחיצות סביביו ואח״כ הניח החפץ. האם נחשב כהוצאה מרה״ר לרשות היחיד?
אשמח בגמרא או סברא.

ידועים דברי בעה"מ (מובא גם במהרש"א ריש הזורק) שיסוד איסור מעביר ד' אמות ברה"ר הוא מכלל מוציא מרשות לרשות כי לכל אדם יש ד' אמות וידוע מה שהק' החת"ס על זה שהרי הולך עם הד' אמות שלו לכל מקום א"כ אזל טעמא.. ותי' שהאיסור הוא להוציא ממקום אחד למקום אחר גם אם אין מעביר (כמו הצד הא' במנח"א ) ועי' בזה במאירי בסוכה מה שדייק מהגמ' על גזירה דרבה שכ' שמא יעבירנו ולא שמא יוציאנו.. והדברים ארוכים...

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: ב' יולי 13, 2020 11:24 pm
על ידי שמואל דוד
08DA546E-0590-4935-A093-F8A5FCD88952.jpeg
08DA546E-0590-4935-A093-F8A5FCD88952.jpeg (592.88 KiB) נצפה 1945 פעמים

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: ג' יולי 14, 2020 3:58 pm
על ידי כח עליון
עליך עיננו כתב:
שמואל דוד כתב:יש לחקור במי שעקר חפץ ברשות הרבים ואחר כך בנה נכרי מחיצות סביביו ואח״כ הניח החפץ. האם נחשב כהוצאה מרה״ר לרשות היחיד?
אשמח בגמרא או סברא.

ידועים דברי בעה"מ (מובא גם במהרש"א ריש הזורק) שיסוד איסור מעביר ד' אמות ברה"ר הוא מכלל מוציא מרשות לרשות כי לכל אדם יש ד' אמות וידוע מה שהק' החת"ס על זה שהרי הולך עם הד' אמות שלו לכל מקום א"כ אזל טעמא.. ותי' שהאיסור הוא להוציא ממקום אחד למקום אחר גם אם אין מעביר (כמו הצד הא' במנח"א ) ועי' בזה במאירי בסוכה מה שדייק מהגמ' על גזירה דרבה שכ' שמא יעבירנו ולא שמא יוציאנו.. והדברים ארוכים...

ויש לזה יסוד גדול בסוגיא דף עג
כסבור רשות היחיד ונמצאת רשות הרבים (רבא אמר בפטור ואביי אמר חייב רבא אמר פטור דהא לא מיכוין לזריקה דאיסורא) ואביי אמר חייב דהא קא מיכוין לזריקה בעלמא
ובריטב"א שם

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: ג' יולי 14, 2020 4:00 pm
על ידי שמואל דוד
אבל בנידון דידן לא כיוון לשום הוצאה

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: ג' יולי 14, 2020 7:31 pm
על ידי עושה חדשות
זה ל"ש [ישירות]
לדין תחילתו אונס,
ולא לזרק כוורת,
ולא לבעה"מ על ד' אמות.
זה שאלה בגדרי מלאכת הוצאה על אופן שהוא עקר והניח באותו מקום ולא השתנה מקומו של החפץ, ורק השתנה הגדרת המקום מרה"ר לרה"י.

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: ג' יולי 14, 2020 7:37 pm
על ידי עזריאל ברגר
זה שייך לסוגיית זרק כוורת - לגבי השאלה האם בתר מעיקרא אזלינן או בתר השתא.

אבל דעתי נוטה שבהוצאה יש ג' חלקים: א. עקירה. ב. העברה. ג. הנחה. (וכידוע שנחלקו בזה רש"י ותוס' והר"ן (על הרי"ף, אם אינני טועה) מי מג' חלקים אלו נחשב "פטורי דקא עביד מעשה")
ובנידון דידן - הוא לא העביר ולא "הוציא" ולא "הביא" ולא "הושיט", ולפענ"ד אפילו את"ל שמצד כל שאר הענינים יש מקום לחייבו - כאן פטור, ואולי אפילו מותר לכתחילה (דלא מצינו דגזרו חז"ל בכגון דא).
ואת"ל שהדברים דברי אמת - מי שצריך להוציא משא מרכב העומד ברה"ר בשבת - אם יכול לעקור מהרכב, ושהרכב ימשיך לדרכו, והוא יניח על הקרקע באותו מקום ממש - עדיף שיעשה כן, ולא יעבור משום הוצאה ממש.

Re: חקירה בענין הוצאה

פורסם: ג' יולי 14, 2020 8:09 pm
על ידי כח עליון
שמואל דוד כתב:אבל בנידון דידן לא כיוון לשום הוצאה

מסכים
הבאתי סמך לדברי הבעה"מ מהגמ'