לכשיבקע כתב:ולכאורה המעיין בסוגיא ע"ז עה בתו' וברא"ש ואו"ז מתבאר שהוא מה"ת, וכפי שיבואר.
דהנה דעת הרשב''ם המובאת בתוס' בע''ז שם היא, שאין לטבול כלי של גוי הבלוע בו איסור קודם שיגעילנו, ואם עושה כן הוי כטובל ושרץ בידו, כיון שהאיסור עודנו בלוע בכלי.
וכתב הרא"ש על זה (ע"ז פרק בתרא סי' לו) פי' רשב"ם דוקא מגעילן או מלבנן תחילה. אבל הטביל תחלה הוי כטובל ושרץ בידו. ולא נהירא דהך טבילה לא משום טומאה דאפילו חדשים צריכים טבילה. אלא גזירת הכתוב הוא אם ירצה יטבילנה וישתמש בה צונן. וכשירצה להשתמש בו חמין יגעילנה. עכ"ל.
וכוונת הרא''ש שהדין לטבול אינו משום האיסור הבלוע וא''כ ארין שום נפק''מ מתי יטבלנו אם קודם ההגעלה או אחריה. עכ''פ מבואר להדיא שהטבילה וגם איסור השימוש מדאורייתא נינהו.
הצעיר באלפי כתב:
הוא הרי מקשה סתירה בין יו''ד סי' ק''כ למש''כ בהל' שבת סי' שכ''ג, ובשל כך תי' כנ'''ל !
בדרך אגב כבר קדמו להביאור הלכה בישועות יעקב
שש ושמח כתב:אין שום ראיה מהרא"ש.
לעיקר הנידון, סברת הביה"ל כנראה שהחיוב חל מיד כשקונה כלי ומייחדו לשימוש ואין תוספת חיוב על ידי מה שמשתמש בו בפועל
לענין כתב:וביותר, שהרי איסור השימוש אינו נזכר בהדיא בגמרא, אלא לכאורה למדוהו הראשונים ז"ל מעצם דין הטבילה, ועל כן חידוש הוא לומר שזה רק מדרבנן.
לכשיבקע כתב:שש ושמח כתב:אין שום ראיה מהרא"ש.
לעיקר הנידון, סברת הביה"ל כנראה שהחיוב חל מיד כשקונה כלי ומייחדו לשימוש ואין תוספת חיוב על ידי מה שמשתמש בו בפועל
מש''כ שאין שום ראיה, כתבו לי מאיזה טעם דנתוני. ייש''כ.
ומש''כ לעיקר הנידון כבר נתבאר בראשונים, והשאלה היא מה מקור החילוק בין טבילה לשימוש.
לך אל נמלה כתב:לענין כתב:וביותר, שהרי איסור השימוש אינו נזכר בהדיא בגמרא, אלא לכאורה למדוהו הראשונים ז"ל מעצם דין הטבילה, ועל כן חידוש הוא לומר שזה רק מדרבנן.
מש"כ שלא מוזכר בגמ' הנה מוזכר הוא בגמ' שהר ילפינן מ"וטהר" ואמרו בגמ' בצריכותא שא"צ הערב שמש ולמאי נצרך הערב שמש אם לא שיהא מותר לו להשתמש
לך אל נמלה כתב:לכשיבקע כתב:שש ושמח כתב:אין שום ראיה מהרא"ש.
לעיקר הנידון, סברת הביה"ל כנראה שהחיוב חל מיד כשקונה כלי ומייחדו לשימוש ואין תוספת חיוב על ידי מה שמשתמש בו בפועל
מש''כ שאין שום ראיה, כתבו לי מאיזה טעם דנתוני. ייש''כ.
ומש''כ לעיקר הנידון כבר נתבאר בראשונים, והשאלה היא מה מקור החילוק בין טבילה לשימוש.
דוק בלשון הראש וז"ל] "דטבילה מתיקון הכלי כמו העגלה וליבון מבואר איסור השימוש
פנחסויפלל כתב:בספר טבילת כלים להגר"צ כהן זצ"ל (עמ' קב) הביא שאמר לו הגרשז"א זצ"ל שאף אם אמרי' דאיסור השתמשות הוא מדרבנן, כ"ז שאין באפשרותו להטביל. אבל אם יכול להטביל ומשתמש כך, הרי הוא עובר על עשה. דאלת"ה עולה שמה"ת אין שום חובת טבילה, יעו"ש.
וא"כ לכאורה י"ל שהדבר דומה ממש לדברי המרדכי בחיוב הטלת ציצית. שאם אין באפשרות להטיל ציצית, מה"ת שרי ללבשה ורק מדרבנן אסור [מג"א יג ח, והתירו משום כבוד הבריות], ואילו יש באפשרות להטיל הרי הוא מבטל עשה מה"ת.
שש ושמח כתב: הא למה הדבר דומה לציצית למ"ד חובת מנא, שלכאו' גם אם יש באפשרותו להטיל ואינו מטיל אין איסור דאו' בלבישתה.
פנחסויפלל כתב:בספר טבילת כלים להגר"צ כהן זצ"ל (עמ' קב) הביא שאמר לו הגרשז"א זצ"ל שאף אם אמרי' דאיסור השתמשות הוא מדרבנן, כ"ז שאין באפשרותו להטביל. אבל אם יכול להטביל ומשתמש כך, הרי הוא עובר על עשה. דאלת"ה עולה שמה"ת אין שום חובת טבילה, יעו"ש.
וא"כ לכאורה י"ל שהדבר דומה ממש לדברי המרדכי בחיוב הטלת ציצית. שאם אין באפשרות להטיל ציצית, מה"ת שרי ללבשה ורק מדרבנן אסור [מג"א יג ח, והתירו משום כבוד הבריות], ואילו יש באפשרות להטיל הרי הוא מבטל עשה מה"ת.
לך אל נמלה כתב: מש"כ מטבילת הנה זה נמצא במנחת שלמה ח"ב סי' ס"ו וצ"ע מש"כ שם כשאינו יכול להטביל אינו מדאורייתא רק דרבנן והרי כשאינו יכול כ' הוא עצמו שגם מדרבנן מותר וישב בזה קושית הב"מ
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 247 אורחים