מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מתי הונחל העיקר ש'נבואת משה למעלה מכל הנביאים'?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מתי הונחל העיקר ש'נבואת משה למעלה מכל הנביאים'?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יוני 13, 2011 12:21 am

בביאורי אגדות על דרך הפשט להג"ר אלחנן וסרמן זצ"ל (סי' יב,ז) כתב, וז"ל: כתב הרמב"ם סוף הלכות טומאת צרעת, ומה מרים שלא דברה בגנות אחיה אלא שהשותה אותו לשאר הנביאים וכו' ק"ו וכו', עיי"ש, ומקורו בספרי.

והנה בעיקרי הדת שמנה הרמב"ם מנה עיקר אחד שכל דברי הנביאים אמת, ועוד עיקר אחד שנבואת מרע"ה היתה למעלה מנבואת כל הנביאים. ולפי"ז האומר כי נבואת מרע"ה שוה לנבואת כל הנביאים ה"ז כופר באחד מעיקרי הדת ודינו כמומר לכל התורה ואין לו חלק לעוה"ב.

וקשה איך אפשר ללמוד ק"ו ממרים לענין איסור לשה"ר שהמספר לא יצא מכלל ישראל. וגם איך אפשר לאמר על מרים הנביאה שיצתה מכלל ישראל ח"ו.

וי"ל שהעיקר הזה למדנו מפרשת מרים שאמר להם הקב"ה 'לא כן עבדי משה וגו' פה אל פה אדבר בו במראה ולא בחידות וגו', אבל בשעה שדברה מרים עדיין לא נאמרה הפרשה ההיא ולא נודע עדיין העיקר הזה, ודיבורה אז לא היה בו כפירה בעיקר מעיקרי הדת, אלא לשון הרע שמיעטה מדרגת משה רבינו עליו השלום מכפי שהיה באמת, אבל עכשיו אם יאמר אדם כמו שאמרה מרים שנבואת מרע"ה איננה גדולה מנבואת שאר הנביאים, ה"ז כופר באחד מעיקרי הדת, עכ"ד.

ומטו להקשות בזה על תירוצו, מדברי הרמב"ן בפר' יתרו (שמות יט,ט) עה"פ וגם בך יאמינו לעולם, וז"ל: וגם בך יאמינו לנצח בכל הדורות, ואם יקום בקרבכם נביא או חולם חלום כנגד דבריך, יכחישוהו מיד שכבר ראו בעיניהם ושמעו באזניהם שהגעת למעלה העליונה בנבואה יתברר להם ממך מה שכתוב אם יהיה נביאכם ה' במראה אליו אתודע בחלום אדבר בו, לא כן עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא, פה אל פה אדבר בו, ולכך אמר בעבור ישמע העם בדברי עמך, כי ישמע דברי מתוך האש וידעו שאני ה' מדבר עמך ויאמינו בדברי וגם בך לעולם, עכ"ל.

הרי מבואר להדיא שנתברר עיקר זה שנבואת משה גדולה משאר נביאים כבר במעמד הר סיני.

מעיין
הודעות: 1955
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מתי הונחל העיקר ש'נבואת משה למעלה מכל הנביאים'?

הודעהעל ידי מעיין » ד' יוני 15, 2011 10:12 pm

ארחיב את הנידון שאכן בפי' המשניות נראה שעיקר החילוק בין נבואת משה לשאר הנביאים היא בכמה דברים באיכות הנבואה, מ"מ המעיין בהלכות יסודי התורה כתב ב' ענינים הא' כפל דבריו מש"כ בפי' המשניות בסנהדרין בחילוק דרגת נבואת משה לשאר נביאים, ושוב כ' חילוק אחר, שהאמונה בנבואת משה היא בתורה עדות והוא ודאי נביא, והאמונה בנבואת שאר הנביאים ע"פ נתינת אות, היא ע"פ דיני תורה שצוה להאמין לנביא ע"פ אות, והיא רק בחזקת נביא, ולכאורה הם שני דברים שונים ואם תרווייהו צריכים לכאורה הוה להו שני עיקרים
---
ולעצם הקושי' על הרמב"ם נוכל לומר על דרך אפשר, שבב' הדברות הי' לכל ישראל מדריגות של פה אל פה, ושמעו מהקב"ה לך אמור להם שובו לכם לאהליכם ואתה פה עמוד עמדי [עי' פחד יצחק שבועות מגירסת העיקרים] והיינו שמהיום והלאה לא יהיו הם במדריגה זו לעולם,עי' הקדמת משך חכמה לסדר שמות, ומרים התייחסה שכיון שעכ"פ זכו כל ישראל לנבואה אף שאח"כ נפלו ממדריגתם, א"צ משה לפרוש מצרכי הגוף, כי הרי ישראל זכו לנבואה גם בלי הכנות גדולות, [וזה השיווי שעשתה] א"כ גם משה יזכה לזה בלי פרישה מוחלטת, והפרישה מצרכי הגוף שהסכים הקב"ה על ידו הי' רק מבחירת משה שהקב"ה רצון יראיו יעשה, אבל האמת שישראל לא זכו לזה רק לסיבת האמנת נבואת משה, אבל משה זכה לזה מצד מדריגתו העצמית, ולכך הוכרח לפרוש מן האשה. כדהאריך שם המשך חכמה
אבל ודאי הודתה שעכשיו בפועל אין לשום אחד מדריגת פה אל פה

בדיעבד
הודעות: 277
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 7:17 am

Re: מתי הונחל העיקר ש'נבואת משה למעלה מכל הנביאים'?

הודעהעל ידי בדיעבד » א' יוני 19, 2011 10:51 pm

הרמב"ם בפיהמ"ש פ' חלק כאשר מונה את היסודות שהם עיקרי דתינו, שם הוא מונה את היסוד הז' "שהוא: נבואת מרע"ה והוא שנאמין שהוא היה אביהן של כל הנביאים אשר היו לפניו ואשר קמו מאחריו כולם הם תחתיו במעלה שנבואת משה היתה נבדלת משאר נביאים בארבעה דברים: א) שכל הנביאים ע"י אמצעי והוא פה אל פה ב) שהוא ער ולא בחלום אדבר בו ג) שלא נחלש כלל אלא כאיש אשר ידבר אל רעהו ד)שיכול להתנבאות בכל עת. וכל אלו ד' ענינים מנה הר"ם בהל' יסוה"ת פ"ז ו' וכ' שם שלכן היה מתנבא בכל עת שהיה תמיד עומד מוכן ונקשרה דעתו בצור עולמים ונתקדש כמלאכים .
זה שהנביא המכחיש נבואתו של משה אין מקבלין אותו, לדעת הרמב"ם אין זה בגלל המעלות של נבואת משה על שאר נביאים שהוזכרו בפ' ז'. אלא בפ"ח נתן הרמב"ם טעם לזה שונה לגמרי. ששאר נביאים, זה שאנו תופסים אותו כנביא, הוא רק מפני המצוה לשמוע אליו בבוא האות והמופת משא"כמשה עינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר איך ה' מדבר אליו. זה לא מעלה במדרגת עצם הנבואה, שהרי אילו נוכחנו ה' מדבר לפחות שבנביאים היה לו מעליותא זו, אלא מעלה בחזקתו כנביא. ע"כ המכחיש נבואת משה, זהו בעצמו הראיה שלא דיבר אליו ה', ויחנק. וזה לא כתב הר"ם עד פרק ח' ואינו שייך לעיקר השביעי כלל. זהו דעת הרמב"ם בזה וכן כתב בהקדמתו לפירוש המשנה ואאל"ט גם באגרת תימן.
ומה שהבאת מהרמב"ן ככראה שס"ל כדעת העיקרים (מאמר ג' פ' כ') שחולק על הרמב"ם ע"ש
הנה מרים מעולם לא הסתפקה אם משה הוא נביא או לא, רק שהשוותו לשאר נביאים. ואין באן התחלת קושיא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 626 אורחים