עמוד 1 מתוך 1

ישמעאל לא נידון על שם סופו

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 5:56 pm
על ידי עליך עיננו
ידוע קושיית הראשונים למה בן סורר ומורה נהרג על שם סופו והרי אצל ישמעאל כ' באשר הוא שם?
ומצינו בזה כמה תי'
ובחזקוני ועוד תי' שישמעאל היה צדיק באותה שעה..
ותימה הרי כ' להדיא בתורה שהיה מצחק וכדברי רש"י שם שעבר עבירות חמורות..
האם יש מחלוקת בדבר?

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 6:03 pm
על ידי ביליצר
עליך עיננו כתב:ידוע קושיית הראשונים למה בן סורר ומורה נהרג על שם סופו והרי אצל ישמעאל כ' באשר הוא שם?
ומצינו בזה כמה תי'
ובחזקוני ועוד תי' שישמעאל היה צדיק באותה שעה..
ותימה הרי כ' להדיא בתורה שהיה מצחק וכדברי רש"י שם שעבר עבירות חמורות..
האם יש מחלוקת בדבר?


עיין בחזקוני עצמו במילה "מצחק" והבן .

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 7:20 pm
על ידי עליך עיננו
ביליצר כתב:
עליך עיננו כתב:ידוע קושיית הראשונים למה בן סורר ומורה נהרג על שם סופו והרי אצל ישמעאל כ' באשר הוא שם?
ומצינו בזה כמה תי'
ובחזקוני ועוד תי' שישמעאל היה צדיק באותה שעה..
ותימה הרי כ' להדיא בתורה שהיה מצחק וכדברי רש"י שם שעבר עבירות חמורות..
האם יש מחלוקת בדבר?


עיין בחזקוני עצמו במילה "מצחק" והבן .

צודק. א"כ קשה לרש"י לפי פרושו שהיה עושה עבירות איך ביאר באשר הוא שם מכיון שהוא צדיק באותו הזמן? (אולי עשה תשובה?)

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 7:57 pm
על ידי ביליצר
רשי"י "באשר הוא שם" - (ר"ה טז) לפי מעשים שהוא עושה עכשיו הוא נדון ולא לפי מה שהוא עתיד לעשות לפי שהיו מלאכי השרת מקטרגים ואומרים רבש"ע מי שעתיד זרעו להמית בניך בצמא אתה מעלה לו באר והוא משיבם "עכשיו מה הוא צדיק או רשע אמרו לו צדיק"(ר"ל בענין זה שאינו ראוי לעונש מיתה בצמא ודו"ק) אמר להם לפי מעשיו של עכשיו אני דנו וזה באשר הוא שם והיכן המית את ישראל בצמא כשהגלם נבוכדנצר שנאמר (ישעיהו כא) משא בערב וגו' לקראת צמא התיו מים וגו' כשהיו מוליכין אותם אצל ערביים היו ישראל אומרים לשבאים בבקשה מכם הוליכונו אצל בני דודנו ישמעאל וירחמו עלינו שנאמר (שם כה) אורחות דודנים א"ת דודנים אלא דודים ואלו יוצאים לקראתם ומביאין להם בשר ודג מלוח ונודות נפוחים כסבורים ישראל שמלאים מים וכשמכניסו לתוך פיו ופותחו הרוח נכנס בגופו ומת

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 8:03 pm
על ידי עליך עיננו
מה כב' בא לתרץ?
שוודאי עשה תשובה?
זה כוונת רש"י עכשיו הוא צדיק?

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 8:09 pm
על ידי לבי במערב
תירוץ הרב 'ביליצר' הוא בדבריו שבמוסגר:
"ר"ל, בענין זה - שאינו ראוי לעונש מיתה בצמא, ודו"ק".

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 8:26 pm
על ידי ביליצר
פרשנות לא שלי ,
כנראה פרשנות למי שנתקשה כפי שהקשה הרב "עליך עינינו" .
אך ברש"י מביא את המדרש דעכשיו הוא צדיק ,לפי מדרש זה ייתכן שעדיין לא חטא כלל ,

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 8:37 pm
על ידי עליך עיננו
בהחלט חי' גדול ותמוה..
מה הפי' צדיק בענין זה? הרי זה גופא הטענה של המלאכים..ולכא' לפי מאמר הגמ' בפשטות הכונה שהוא צדיק כלומר שעשה תשובה אבל לא ראיתי מי שפי' כך..

Re: ישמעאל לא נידון על שם סופו

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 8:37 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה ברמב"ן ועוד על צדיקים נכתבים ונחתמים לחיים. והביאו מלה"כ והצדיקו את הצדיק.