האם לדעת הרא"ש מברכים על כסות יום בלילה?
פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 1:58 pm
לדעת הרא"ש שכסות יום בלילה חייבת בציצית, לכאורה מברכים עליה ולכאורה המבטלה בעידנא דרריתחא נענש וכו'. כך היה נראה פשוט.
וכ"כ המ"ב שהמברך אחר עלוה"ש קודם זמן של משיכיר, אינו חוזר ומברך, שיש לסמוך גם על הרא"ש שהטלית חייבת גם בלילה.
אלא שחכ"א העירני מד' הגר"א, שמחד גיסא מצדד כהרא"ש (וכן הביא המ"ב בשמו), ומאידך גיסא מבטל ד' רמ"א שכ' שאפשר לברך מעלוה"ש. דינו של הרמ"א הוא אכן מטעם אחר. אבל הגר"א הסובר כהרא"ש לא היה לו לבטל ד' הרמ"א, שהלכה כמותו ולא מטעמו, שכן אפי' בלילה אפשר לברך, כ"ש מעלוה"ש.
והיינו שהרי אף להרא"ש ודעימיה, ציצית חשובה מ"ע שהז"ג, "שהיום גורם". וכו' וכו'.
מה דעתכם?
וכ"כ המ"ב שהמברך אחר עלוה"ש קודם זמן של משיכיר, אינו חוזר ומברך, שיש לסמוך גם על הרא"ש שהטלית חייבת גם בלילה.
אלא שחכ"א העירני מד' הגר"א, שמחד גיסא מצדד כהרא"ש (וכן הביא המ"ב בשמו), ומאידך גיסא מבטל ד' רמ"א שכ' שאפשר לברך מעלוה"ש. דינו של הרמ"א הוא אכן מטעם אחר. אבל הגר"א הסובר כהרא"ש לא היה לו לבטל ד' הרמ"א, שהלכה כמותו ולא מטעמו, שכן אפי' בלילה אפשר לברך, כ"ש מעלוה"ש.
והיינו שהרי אף להרא"ש ודעימיה, ציצית חשובה מ"ע שהז"ג, "שהיום גורם". וכו' וכו'.
מה דעתכם?