עמוד 1 מתוך 1

לעבור מקום בביהכ"נ כשיציל עי"ז אדם מאיסור

פורסם: ש' אוקטובר 03, 2020 10:38 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
בס"ד

הנה נתעוררה שאלה באדם שהיה לו בימים הנוראים מקום קבוע לתפילתו, ולפניו ישב אדם שסיים תפילתו בזריזות יתר על המידה, ותמיד אחר כל תפילה - סיים מיד והתיישב על מקומו, מבלי לבדוק אם המתפלל מאחוריו סיים כבר תפילתו.

ונסתפק אותו אדם שיושב מאחורה, האם עליו להחליף מקומו - ולילך לישב במקום אחר, דהרי כשיושב שם גורם להוא שלפניו מכשול, שמתיישב לפניו שלא כדין. ומצד שני רוצה להשאר במקומו הקבוע - גם משום קביעות מקום בתפילה (וכגון שאין לו מקום אחר פנוי בד' אמות של מקומו הקבוע, וכמבו' במ"ב סי' צ' סק"ס שקביעות מקום זה כל ד"א), וגם נוח לו יותר לכווין שם בתפילתו (מזגן, היושבים לצידו וכו').

ויש לדון האם יש בזה משום ערבות לדאוג לשני שלא יחטא, על חשבון דקדוק במצוה שלו עצמו - של קביעות מקום וכוונה בתפילה.

וגם, בעצם הדבר, אם זה תרי עברי דנהרא או חד עברא (ע"ז ו, ב), דאם ע"י שיעבור מקום - ישב שם אדם אחר שגם מתפלל במתינות (עכ"פ יותר מההוא שלפניו), א"כ לא הועיל בתקנתו כלום. ורק אם המקום ישאר ריק או שישב שם אחד שמקצר, אזי יש לדון אם מחוייב בדבר.

אשמח בעיקר למקורות שאפשר לדון על פיהם בזה.

Re: לעבור מקום בביהכ"נ כשיציל עי"ז אדם מאיסור

פורסם: ש' אוקטובר 03, 2020 11:31 pm
על ידי תוכן
אפשר לצרף אל הדיון, הדעות שאומרות, שאין בכלל איסור לעבור ד' אמות לפני המתפלל בבתי כנסת שלנו.

Re: לעבור מקום בביהכ"נ כשיציל עי"ז אדם מאיסור

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:19 am
על ידי יוצר אור
בפרמ"ג סי' ק"ב [משב"ז סק"ב] כתב דאף אם חבירו יודע שמתפלל מידת חסידות שלא להכשילו.
ועיין עוד מ"ש שם (הערה ה') [והוא ספר הסובב להלכה זו] בענין הלז -
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... pagenum=72

Re: לעבור מקום בביהכ"נ כשיציל עי"ז אדם מאיסור

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:22 am
על ידי לייטנר
השאלה התעוררה בחצי השנה האחרונה?

Re: לעבור מקום בביהכ"נ כשיציל עי"ז אדם מאיסור

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:27 am
על ידי ביקורת תהיה
לשון 'משנה ברורה' ריש סימן קב:
כָּתַב הַ'חַיֵּי אָדָם': אִם הַמִּתְפַּלֵּל עוֹמֵד בְּצַד אֶחָד מִדָּבָר שֶׁהוּא קָבוּעַ, גָּבוֹהַּ עֲשָׂרָה וְרָחָב אַרְבָּעָה, מֻתָּר לֵישֵׁב בַּצַּד הַשֵּׁנִי, דְּהָא מַפְסִיק רְשׁוּת.
לפי זה, אם שלחן מפסיק בינו לבין המתפלל, מותר לו לשבת.

Re: לעבור מקום בביהכ"נ כשיציל עי"ז אדם מאיסור

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:30 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
ביקורת תהיה כתב:לשון 'משנה ברורה' ריש סימן קב:
כָּתַב הַ'חַיֵּי אָדָם': אִם הַמִּתְפַּלֵּל עוֹמֵד בְּצַד אֶחָד מִדָּבָר שֶׁהוּא קָבוּעַ, גָּבוֹהַּ עֲשָׂרָה וְרָחָב אַרְבָּעָה, מֻתָּר לֵישֵׁב בַּצַּד הַשֵּׁנִי, דְּהָא מַפְסִיק רְשׁוּת.
לפי זה, אם שלחן מפסיק בינו לבין המתפלל, מותר לו לשבת.


אכן כן.
אך שאלתי בגוונא שאין דבר המפסיק.
אפשר למצוא הרבה קולות, כגון שההוא שיושב מתפלל או לומד בינתיים וכו' וכו'.
אך השאלה בגוונא שאין כ"ז, האם חייב או ראוי שיעבור ממקומו (כהפרמ"ג שציין הרב יוצר אור), או דכיון שרוצה להשאר במקומו הקבוע (כמו שצידד בסוף הע' ה' בס' שציין הרב יו"א), וגם כוונה בתפילה וכו' - אולי אין לו כל חיוב.

Re: לעבור מקום בביהכ"נ כשיציל עי"ז אדם מאיסור

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 1:15 am
על ידי גל של אגוזים
אשרי יושבי ביתך כתב:בס"ד
ומצד שני רוצה להשאר במקומו הקבוע - גם משום קביעות מקום בתפילה (וכגון שאין לו מקום אחר פנוי בד' אמות של מקומו הקבוע), וגם נוח לו יותר לכווין שם בתפילתו (מזגן, היושבים לצידו וכו').



א"א לאדם חטא בשביל שיזכה חברך (אפי' חטא קל עי' נובי"ק או"ח סי' ג'). וא"כ אין לו לוותר על כוונתו (המוטב) בתפילה שזהו עיקור התפילה - עבודה שבלב. ומשום קביעת מקום לתפלה מסברא נראה דאין בעיה אם משנה לקביעות מקום שני.

ואם אין לו בעיה לעצום עיניו בתפילתו אז אולי מהיות טוב שיעשה כן שמועיל לכמה פוסקים.