עמוד 1 מתוך 1

שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

פורסם: ד' אוקטובר 14, 2020 10:28 am
על ידי נחומצ'ה
פרשת בראשית מכילה בתוכה, ג' לשונות של אזכרות 1. אלוקים. 2. ה' אלוקים. 3. ה' - הוי"ה.
בתהליך בריאת העולם מוזכרים ל"ב פעם שם אלוקים.
בבריאת האדם, חטאו וענשו, מוזכר 20 פעם שם ה' אלוקים [כינוי לא שגרתי כלל. דומני שהוא נדיר בכל התנ"ך]
ומחטא קין והלאה מוזכר שם הוי"ה כרגיל.

האם יש דברים בגו?
על בריאת העולם שידוע שנברא במידת הדין [עם שיתןף מידת הרחמים], מובן שם אלוקים שידוע מסמל לגבורה.
ול"ב פעמים, הם ל"ב נתיבות חכמה.

בבריאת האדם וחטאו , אפשר שזה ע"ד המובא בדרך מצוותיך לבעל הצמח צדק, שמצות פריה ורביה היא הראשונה והיא מזכרת כעין בריאת יש מאין. ויש בה דמיון לפעולת הבורא.
[וע"כ מוזכר גם שם הוי"ה, המהוה יש מאין וכן שם אלוקים, כי בסוף האדם הוא קרוץ חומר].

מחטא קין והלאה מוזכר שם הויה בלבד. שהרי כלפי הבורא יתברך זה פעולות של חסד [נשיאת עוון קין, התנחמות מיצר האדם וכו'].

האם מישהו מכיר או יודע דברים על זה.

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

פורסם: ד' אוקטובר 14, 2020 11:11 am
על ידי סופר-סתם
הא לך איזכור אחד מיני רבים:
תורת המנחה לסוכות - וזאת הברכה דרשה פד עמ' 746
ועל כן לא רצה בזה הספר להזכיר שם המפורש כי אם שם אלקים כמו שאמר בשבעת ימי בראשית, שלא תמצא מבראשית עד כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלקים לעשות כי אם שם אלקים. ובששת ימי בראשית נזכר שם אלקים שנים ושלשים פעם כנגד ל"ב נתיבות חכמה שבהם נברא העולם ובהם נמצא כל נמצא, ובשביעי נזכר בו שם אלקים ג' פעמים כנגד שלש סעודות, ובא שלמה והזכיר בספרו זה ארבעים פעמים שם אלקים כנגד ארבעים של יצירת הולד ולומר שעיקר הבריאה והמציאות הוא לצורך האדם. וזהו שאמר כי זה כל האדם, כל העולם לא נברא אלא בשביל זה ולצוות לזה. וזה לצורך מה נברא לעבוד יוצר הכל הה"ד סוף דבר הכל נשמע את האלקים ירא ואת מצותיו שמור.

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשיות בראשית

פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 9:54 pm
על ידי נחומצ'ה
גם השבוע [נח] אנו מוצאים חילוקי אזכרות.
לאורך כל הפרשה מוזכר בעיקר שם אלוקים, כמידת הדין.
חוץ משתי מאורעות, שבו מוזכר שם הוי"ה-רחמים.
1. בעצם כניסת נח לתיבה [שזה רחמים והצלתו]
2. בהקריבו הקרבן [כי וירח ריח הניחוח. ניתן לתאר את האויר נקי אחר טהרת המבול].

אמנם ישנה סתירה מדוע בהפיכת סדום, מוזכר שם הוי"ה הרחמים, הרי זה פעולה של דין וגבורה?
ע"ז מצאנו ישוב בזוה"ק, כי הכא במבול, זה היה לכל העולם וכביכול יש כאן 'דינים' גלויים
משא"כ בהפיכת סדום, זה היה נקודתי. כל העולם לא נפגע כלל.
ובזה מסיים פי' הכתוב, ה' למבול ישב. היינו שכעת ישב בדד. ששם הוי"ה לא השתתף עם שם אלוקים
[כי במבול, גם שם הוי"ה הסכים למידת הדין].

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 10:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
2. ולהעיר מדברי הזהר על "זובח לאלקים יחרם בלתי להוי' לבדו" - שיש שייכות בין עבודת הקרבנות דווקא לשם הוי' ולא לשם אלוקים (וכמדומני שיש משהו כזה גם בגמרא - אולי סוף מנחות?).

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 8:05 pm
על ידי ביליצר
נחומצ'ה כתב:
מחטא קין והלאה מוזכר שם הויה בלבד. שהרי כלפי הבורא יתברך זה פעולות של חסד [נשיאת עוון קין, התנחמות מיצר האדם וכו'].

האם מישהו מכיר או יודע דברים על זה.


יתכן עוד דקין היה הראשון שהשתמש במהות הבריאה ברחמים שהוא "התשובה" באמרו גדול עוני מנשוא וכביכול מאז ניתן ביטוי לשם הויה בפועל.
[ורק לאחמ"כ עשה אדם הראשון תשובה ]

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשיות בראשית

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 11:20 pm
על ידי נחומצ'ה
גם היום במוצ"ש לך-לך, אנו מוצאים מספר שינויים בפרשה היוצאת.
לאורך הפרשה השם הוי'ה מתואר בכל. עד ללידת ישמעאל ומילת כל ילידי ביתו, אז נקרא בשם אלוקים.
[מתאים לענין הערלה שחסר בגילוי האלוקי].
שֵם מעניין וראשוני, אנו מוצאים בשאילת אברהם אל הקב"ה על הילדים וירושת הארץ, והוא: ה' [שם אדנות] אלוקים.
וזה דרשני. ואפשר שאֵלו פעמים, שאברהם קורא להקב"ה. הוי אומר, הכיר את בוראו ו'אדנותו'.

אגב, שמתי לב שתרגום אונקלוס, גם שמוזכר שם אלוקים, מכנהו בשם הוי'.

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשיות בראשית

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 11:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
נחומצ'ה כתב:גם היום במוצ"ש לך-לך, אנו מוצאים מספר שינויים בפרשה היוצאת.
לאורך הפרשה השם הוי'ה מתואר בכל. עד ללידת ישמעאל ומילת כל ילידי ביתו, אז נקרא בשם אלוקים.
[מתאים לענין הערלה שחסר בגילוי האלוקי].
שֵם מעניין וראשוני, אנו מוצאים בשאילת אברהם אל הקב"ה על הילדים וירושת הארץ, והוא: ה' [שם אדנות] אלוקים.
וזה דרשני. ואפשר שאֵלו פעמים, שאברהם קורא להקב"ה. הוי אומר, הכיר את בוראו ו'אדנותו'.

אגב, שמתי לב שתרגום אונקלוס, גם שמוזכר שם אלוקים, מכנהו בשם הוי'.

ראה גמרא ריש ברכות (כמדומני דף ו או ז, עמוד ב)

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 11:42 pm
על ידי לבי במערב
ז, ריש ע"ב:
א"ר יוחנן משום ר"ש בן יוחי: מיום שברא הקב"ה את העולם לא הי' אדם שקראו להקב"ה 'אדון', עד שבא אברהם וקראו 'אדון', שנאמר "ויאמר א־דני (א־לדים) במה אדע כי אירשנה". אמר רב: אף דניאל לא נענה אלא בשביל אברהם, שנאמר "ועתה שמע א־לדינו אל תפלת עבדך ואל תחנוניו והאר פניך על מקדשך השמם למען א־דני" - 'למענך' מבעי לי', אלא למען אברהם שקראך 'אדון'.

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

פורסם: א' נובמבר 01, 2020 8:29 am
על ידי עזריאל ברגר
אכן לזאת התכוונתי. יישר כח לכת"ר על שמסייע תמיד ללומדי התורה באתרא קדישא הדין.

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

פורסם: ו' ינואר 12, 2024 3:13 pm
על ידי נחומצ'ה
פרשתינו [וארא] פותחת במענה הקב"ה למשה רבנו וארא אלא וכו' ושמי הוי"ה לא נודעתי להם.
וראיתי מבארים שבתהליך בריאת העולם שיתף הקב"ה שם הוי'ה עם שם אלקים שהוא מידת הדין, כי ראה שאין העולם מתקיים.
אך האבות הקדושים, יכלו להתקיים במידת שם אלקים, שזו היתה המחשבה הראשונית בבריאת העולם.
וא"כ לאחר זיכוך יציאת מצרים וקבלת התורה בהר סיני, גם בני ישראל יוכלו להתקיים עם שם אלקים.
וזה גם מרומז בפסוק ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים, שתוכלו לעלות ולהתקיים במדריגה הנישאת של שם אלקים