עמוד 1 מתוך 1

טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 8:30 pm
על ידי דרומי
עד כמה צריך להתאמץ כדי להתעטף בטלית בשעת תפלת מוסף?

עד"מ, אדם הגר בכפר שאין בו מנין, והוא מתפלל שחרית ביחידות. אמנם לאחר כמה שעות הוא נוסע לעיר הגדולה (בר"ח), ושומע שם קריאת התורה ומתפלל מוסף עם הציבור.

האם עליו לטרוח לקחת עמו טלית כדי להתעטף בשעת מוסף, או שלאחר שכבר פשטה בסיום שחרית כבר אין צורך להתאמץ ולהתעטף בה שוב?

והוא הדין במי שמתפלל בשבת מוקדם ועושה הפסקה לקידוש וכיו"ב ומתפלל מוסף לאחר זמן רב. עד כמה חשוב שיחזור להתעטף בטלית לצורך מוסף?

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 8:57 pm
על ידי שומע ומשמיע
מה המקור שט"ג האו דוקא בשחרית ולא במנחה?

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 9:17 pm
על ידי דרומי
ט"ג הולך עם תפילין ביחד

ובפשטות השייכות לשחרית היא מצד פרשת ציצית שאומרים אז

[יש להעיר עוד שבמנחה אין ברכת כהנים]

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 9:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
תמיד היה פשוט לי שמוסף היא תפילה שצריכה טלית.
ובפרט בתפילה בציבור - אל תפרוש מן הציבור.

אבל זכורני מימי לימודי בכולל צמח צדק, שאחד האברכים שאל את ראש הכולל הגה"ח הרב חיים שלום דייטש האם להתעטף בטלית לתפילת מוסף ביחידות לאחר שפשט אותה, ולמיטב זכרוני, הגרח"ש דייטש השיבו שאין צריך.

וכמדומני שרבים פושטים את הטלית בשמח"ת לקידוש וכו', וחוזרים ולובשים אותה למוסף.

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 9:27 pm
על ידי שומע ומשמיע
דרומי כתב:ט"ג הולך עם תפילין ביחד

ובפשטות השייכות לשחרית היא מצד פרשת ציצית שאומרים אז

[יש להעיר עוד שבמנחה אין ברכת כהנים]

מהיכי תיתי שט"ג שייך לתפילין, ולנ"כ?

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 9:29 pm
על ידי דרומי
כתבתי כהערה הדורשת בירור, לא כמסקנה.

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 9:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
שומע ומשמיע כתב:מה המקור שט"ג האו דוקא בשחרית ולא במנחה?

זאת השאלה העיקרית שיש לברר, וממנה נוכל להכריע לגבי מוסף.

ולאידך - שמעתי מרב יישוב אחד שבהלכו למלחמה אינו לוקח עמו טלית גדול בהיכנסו לתוך שטח האויב (כדי לחסוך בסחיבת דברים וכו', שהחיילים חושבים פעמיים על כל דבר שמצרפים), באמרו שלמשך הימים האלו הוא יהיה כמו הרווקים המתפללים בלא טלית.

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 9:42 pm
על ידי איש גבעות
שומע ומשמיע כתב:
דרומי כתב:ט"ג הולך עם תפילין ביחד

ובפשטות השייכות לשחרית היא מצד פרשת ציצית שאומרים אז

[יש להעיר עוד שבמנחה אין ברכת כהנים]

מהיכי תיתי שט"ג שייך לתפילין, ולנ"כ?

אולי לבישת הט"ג בשחרית היא משום שהיא עיקר מצוות הציצית, ועל ציצית נאמר בזוהר שכל הקורא ק"ש בלא ציצית מעיד עדות שקר בעצמו (הביאו המשנ"ב בסימן כ"ד, שם גם מביא המשנ"ב בשם החיי אדם שלא טוב עושים המון העם שמתפללים בדרך בלי טלית גדול, מכיון שעל פי רוב הטלית קטן אינו עשוי כדין בכל פרטיו וגם משום שהוא ישן בו בלילה ואז יש מחלוקת אם לברך עליו. משמע מדבריו שענין העיטוף בט"ג הוא משום שזה עיקר מצוות ציצית כיון שלפעמים אין יוצא יד"ח בט"ק.).
לפ"ז במוסף אין ענין להתעטף בטלית.

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 9:50 pm
על ידי דרומי
אי אפשר להגיד שאין ענין בכלל, כי מנהג ישראל בכל העדות שנשארים עם הטלית עד לאחר מוסף. ובולט הדבר בר"ח, שחולצים התפילין ומשאירים הטלית.

השאלה היא רק מה מקור ענין זה, ועד כמה צריך להתאמץ עבורו.

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 9:57 pm
על ידי שומע ומשמיע
דרומי כתב:אי אפשר להגיד שאין ענין בכלל, כי מנהג ישראל בכל העדות שנשארים עם הטלית עד לאחר מוסף. ובולט הדבר בר"ח, שחולצים התפילין ומשאירים הטלית.

השאלה היא רק מה מקור ענין זה, ועד כמה צריך להתאמץ עבורו.

זה לא ראיה, אם כבר יש למה להוריד. התפילין יש סיבה שמורידים.

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 10:06 pm
על ידי מה שנכון נכון
כשאין כובע נצרכת הטלית מדין עיטוף.
ע"פ הקבלה ראוי להתעטף במנחה עכה"ח.
ובתימן נהגו בכל התפלות כולן.

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 10:10 pm
על ידי איש גבעות
דרומי כתב:אי אפשר להגיד שאין ענין בכלל, כי מנהג ישראל בכל העדות שנשארים עם הטלית עד לאחר מוסף. ובולט הדבר בר"ח, שחולצים התפילין ומשאירים הטלית.

השאלה היא רק מה מקור ענין זה, ועד כמה צריך להתאמץ עבורו.

כוונתי היתה שנשארים עם הטלית כהמשך לשחרית, אבל מצד עצם הדבר אין תפילת מוסף מצריכה עיטוף.

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 10:11 pm
על ידי דרומי
בפועל רוב רובו של עם ישראל, גם אלו ההולכים לפי הקבלה בענינים שונים, לא מתעטפים בטלית במנחה (ואפילו לא הש"ץ, בחלק מהקהילות).

Re: טלית במוסף

פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 10:12 pm
על ידי איש גבעות
מה שנכון נכון כתב:כשאין כובע נצרכת הטלית מדין עיטוף.
ע"פ הקבלה ראוי להתעטף במנחה עכה"ח.
ובתימן נהגו בכל התפלות כולן.

לפי זה אין הבדל עקרוני בין עיטוף של מוסף לעיטוף של מנחה, אלא שבשחרית מתעטפים בטלית ואין חובשים את הכובע וממילא נשארים כך במוסף, שהרי אין כל עניין להסיר הטלית במוסף ולחבוש הכובע.
אבל במנחה מתעטפים בכובע.

Re: טלית במוסף

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 11:28 am
על ידי בברכה המשולשת
דרומי כתב:בפועל רוב רובו של עם ישראל, גם אלו ההולכים לפי הקבלה בענינים שונים, לא מתעטפים בטלית במנחה (ואפילו לא הש"ץ, בחלק מהקהילות).


המכוונים כן מתעטפים
ולגוף השאלה לגבי מוסף בר"ח, באמת לא מובן לי
הרי כל מה שלא מניחים אז תפילין זה ע"פ תורת הסוד
כי על פי פשט בלבד אין שום סיבה לחלוץ תפילין אז
אז למה בעניין התעטפות בטלית לא עושים לפי הסוד?

Re: טלית במוסף

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 11:30 am
על ידי עזריאל ברגר
האם זהו הדבר היחיד שרבים עושים על פי הסוד?
האם זהו הדבר היחיד שע"פ הסוד שרבים אינם עושים?

Re: טלית במוסף

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 11:47 am
על ידי בברכה המשולשת
כתר"ה שליט"א צודק
אבל
א. כאן זה סתירה מיניה וביה
ב. כאן המנהג הוא להתפלל מוסף עם טלית, כך שמי שלא עושה כן נראה כמתריס ח"ו

Re: טלית במוסף

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 11:52 am
על ידי עזריאל ברגר
לצערי, לא הבנתי איפה אתה רואה כאן סתירה. וגם את סעיף ב' בדבריך לא הבנתי.

Re: טלית במוסף

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 11:57 am
על ידי מה שנכון נכון
הטעם לחלוץ במוסף ר"ח הוא גם ע"פ הפשט לעשותו קצת כעין יו"ט, ולכן גם במקומות שא"א כתר נוהגים לחלוץ [וכן חולצים גם אלו שמניחים בחוה"מ, וכהערת הט"ז. אם כי יש לחלק דשם נוגע לביטול המצוה לגמרי].
ומלבד זאת אין כאן כל סתירה, וגם אין שום בעיה שתהיה סתירה.

Re: טלית במוסף

פורסם: ג' דצמבר 26, 2023 11:06 pm
על ידי נחומצ'ה
עזריאל ברגר כתב:אבל זכורני מימי לימודי בכולל צמח צדק, שאחד האברכים שאל את ראש הכולל הגה"ח הרב חיים שלום דייטש האם להתעטף בטלית לתפילת מוסף ביחידות לאחר שפשט אותה, ולמיטב זכרוני, הגרח"ש דייטש השיבו שאין צריך.

עובדה נאה סיפר לי אברך תושב ביתר.
שהנה נפלה לו הטלית אחר קריאת התורה בראש חודש. וכשבא ללבוש שוב הטלית לקראת מוסף, הסתפק אם לברך.
ושאל אם את א' מרבני העיר שהיה עמו במנין. ואמר לו הרב בתמיהה: וכי תפילת מוסף צריכה טלית?!
ואחר כמה רגעים אמר לו הרב: הנה היה אצלך 'היסח הדעת' ושפיר אתה יכול לברך.