עמוד 1 מתוך 1

ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 1:44 pm
על ידי יושב סתר
הסתפקתי אם אפשר לברך על חבירו או על חכם ברכות אלו כשחובש מסיכה.
ואת"ל שלא, מהו היכא שראה אותו כל ל' יום עם מסיכה וכעת הוריד אותה אם כעת אפשר.

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 2:01 pm
על ידי נוריאל עזרא
לא הבנתי מדוע המסיכה אמורה לשנות, מה צדדי הספק?

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 3:08 pm
על ידי יושב סתר
אין מעידין אלא על פרצוף פנים עם החוטם

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 3:27 pm
על ידי מאיר סובל
מה לזה ולעדות? הרי רואה אותו, ומה בכך שהחוטם מכוסה ממנו?

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 3:30 pm
על ידי יושב סתר
אולי חסר בראיית הפנים שהם עיקר האדם.
יש מי שלא רואה בזה שאלה, אני עכ"פ רואה, אשמח לקבל מקור כתוב לכאן או לכאן.

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 3:41 pm
על ידי מאיר סובל
הלוואי שיהיה מקור כתוב, לכאו' מסכות לא מופיע בפוסקים כי בזמנם לא היתה כזו מגיפה.
ואם יש לדמותו ה"ז למי שלא ראה חברו ל' יום, ול"ע נחתך להחבר חוטמו, אשר לעדות עגונה א"א להעיד עליו, אבל הוא חי ומדבר ואי"צ להכרה וזיהוי, האם יעלה על הדעת שלא מברכים על קצוץ חוטם?

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 3:54 pm
על ידי אראל
עוד כמה נפק"מ וחקירעס....
אם מותר לספר לשון הרע כשיש היתר של באפי תלתא, האיך הדין אם אחד מן האפי תלתא חבוש מסיכה...
אם מותר לספר שבחו בפניו, כי אם הוא מכוסה במסיכה, אולי זה הוי 'שלא' בפניו...
ויש עוד...

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 4:19 pm
על ידי יורנו בדרך
ראיתי תשובה בכתב מהגר''י יוסף בזה, שיש לברך שהחיינו אף בכהא"ג, ולא נתבאר טעמו היטב.

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 5:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
קיי"ל שרוב-ככל ברכות הראיה - מברך אפילו לא ראה בעיניו, וכרב ששת שבירך על ראית המלך בלי לראותו בעיניו.

וכ"ש וק"ו מי שרואה בעיניו, אלא שיש הפרעה קטנה בראיה.

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 6:01 pm
על ידי נר דרומי

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 6:04 pm
על ידי נר דרומי
בענין שחלק מחכמתו - תשובת הגרח"ק שליט"א

ר' דינר - ברכה על ת''ח במסיכה.pdf
(644.01 KiB) הורד 178 פעמים

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 7:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:קיי"ל שרוב-ככל ברכות הראיה - מברך אפילו לא ראה בעיניו, וכרב ששת שבירך על ראית המלך בלי לראותו בעיניו.

וכ"ש וק"ו מי שרואה בעיניו, אלא שיש הפרעה קטנה בראיה.

עיינתי שוב, וראיתי בסידורו של אדמו"ר הזקן בעל התניא (סדר ברכות הנהנין פי"ג ה"ט) לגבי ברכת ראית המלך וכיו"ב שאף הסומא מברך, מכיוון "שאינה (ברכה זו) של הנאה אלא שעי"כ נזכרים שבחו של מקום ב"ה", ומכלל הן אתה שומע לאו - שבברכות הנאת-הראיה צריכים לראות בפועל.
והנה לגבי הרואה את חברו הנ"ל - כותב אדה"ז (שם פי"ב הי"א) "כי עיקר הברכה הוא, על הנאה ושמחת הלב בראיית פניו", ולכן משמע שצריכים ראיה בפועל ולא רק ידיעה.
ולכן קצת קשה לסמוך לברך בלא ראית "פרצוף פנים עם החוטם", ודעתי העני' מסכמת לדעת הרמש"ד שהובאה לעיל מהספר גם אני אודך, שיבקש מחברו שיסיר מעל פניו את המסווה עד בואו לדבר ולברך עליו.
(וכמובן שכל הנ"ל הוא רק בהנחה שמברכים ברכה זו, שבדרך כלל אינה נהוגה בזמננו כלל וכו', וכפי שהאריך בזה שם).

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 8:23 pm
על ידי אראל
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:קיי"ל שרוב-ככל ברכות הראיה - מברך אפילו לא ראה בעיניו, וכרב ששת שבירך על ראית המלך בלי לראותו בעיניו.

וכ"ש וק"ו מי שרואה בעיניו, אלא שיש הפרעה קטנה בראיה.

עיינתי שוב, וראיתי בסידורו של אדמו"ר הזקן בעל התניא (סדר ברכות הנהנין פי"ג ה"ט) לגבי ברכת ראית המלך וכיו"ב שאף הסומא מברך, מכיוון "שאינה (ברכה זו) של הנאה אלא שעי"כ נזכרים שבחו של מקום ב"ה", ומכלל הן אתה שומע לאו - שבברכות הנאת-הראיה צריכים לראות בפועל.
והנה לגבי הרואה את חברו הנ"ל - כותב אדה"ז (שם פי"ב הי"א) "כי עיקר הברכה הוא, על הנאה ושמחת הלב בראיית פניו", ולכן משמע שצריכים ראיה בפועל ולא רק ידיעה.
ולכן קצת קשה לסמוך לברך בלא ראית "פרצוף פנים עם החוטם", ודעתי העני' מסכמת לדעת הרמש"ד שהובאה לעיל מהספר גם אני אודך, שיבקש מחברו שיסיר מעל פניו את המסווה עד בואו לדבר ולברך עליו.
(וכמובן שכל הנ"ל הוא רק בהנחה שמברכים ברכה זו, שבדרך כלל אינה נהוגה בזמננו כלל וכו', וכפי שהאריך בזה שם).

בפשטות מסברא,
הברכה על ראיית חבירו, מה שמתעורר בלבו שמחה כשרואה אותו חי לפניו בריא אולם
ואף אם הוא לבוש מסכה על מקצת פניו, לא נפחת כלל עי"ז השמחה
[ואל תשיבני שא"כ אם רואה אותו בזום יברך, כי סוכ"ס אינו דומה השמחה כשרואה אותו בעצמו משרואה אותו דרך מסך, ובאבנתא דלבא תליא כמובן]
וע"ז נתכוון הרב 'כי עיקר הברכה הוא על הנאה ושמחת הלב בראיית פניו'

Re: ברכות שהחיינו מחיה המתים ושחלק מחכמתו - עם מסיכה

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 8:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
אראל כתב:
עזריאל ברגר כתב:לגבי הרואה את חברו הנ"ל - כותב אדה"ז (שם פי"ב הי"א) "כי עיקר הברכה הוא, על הנאה ושמחת הלב בראיית פניו", ולכן משמע שצריכים ראיה בפועל ולא רק ידיעה.
ולכן קצת קשה לסמוך לברך בלא ראית "פרצוף פנים עם החוטם", ודעתי העני' מסכמת לדעת הרמש"ד שהובאה לעיל מהספר גם אני אודך, שיבקש מחברו שיסיר מעל פניו את המסווה עד בואו לדבר ולברך עליו.

בפשטות מסברא,
הברכה על ראיית חבירו, מה שמתעורר בלבו שמחה כשרואה אותו חי לפניו בריא אולם
ואף אם הוא לבוש מסכה על מקצת פניו, לא נפחת כלל עי"ז השמחה
[ואל תשיבני שא"כ אם רואה אותו בזום יברך, כי סוכ"ס אינו דומה השמחה כשרואה אותו בעצמו משרואה אותו דרך מסך, ובאבנתא דלבא תליא כמובן]
וע"ז נתכוון הרב 'כי עיקר הברכה הוא על הנאה ושמחת הלב בראיית פניו'

ראה מה שהאריך בזה הרמש"ד שם.
ואף אני לא כתבתי שאין לברך אלא ש"קצת קשה לסמוך לברך", והוא מסברתך.