מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' יוני 23, 2011 12:16 pm

הקושיא ידוע לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה היה לו לומר אלא אם כל אלו ימותון וכו'.
ואפשר שהכוונה בזה שלא רצה משה שימותו אדרבא רצה שישארו בחיים כדי שיעשו תשובה וזהו אשר אמר וירדו חיים שאולה – ובאמת חזרו בתשובה וכפי שאמרו בגמ' ב"ב ע"ד עמוד אמר לי: אצית מאי שמעת, ושמעית דהוו אמרין: משה ותורתו אמת והן בדאין. וברשב"ם שם וז"ל שמעית דקאמרי - שהרי ירדו חיים שאולה. הרי להדיא שחזרו בהם בתשובה ולא קשיא מידי.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' יוני 23, 2011 1:48 pm

כתבתי אלא ראשי פרקים - וכבר האריכו בה המפרשים למעניתם אם גם קורח חזר בתשובה ומדוע רק בני קורח לא מתו - ואיך זה שיצא מהם שמואל הנביא כאשר נתבצר להם מקום בגיהנום ומיהם משפחת הקרחי ועוד הרבה.
בכל אופן בדברי מתורץ לכאו' הקושיא הידוע שהובא בכלי חמדה איך זה שאמר מרע"ה אם כמות כל האדם ימותון אלה לא השם שלחני והלוא אין דבר שעומד בפני תשובה ודילמא יהרהרו בתשובה וכיצד העמיד משה רבינו ע"ה את כל שליחותו בספק - ובדברינו ניחא שנגזר עליהם לרדת חיים שאולה גם במידה ויעשו תשובה בבחינת במכובדי אתקדש וכו' להוכיח להם לישראל משה אמת ותורתו אמת, וכפי שכתבנו, שלכן דייק מרע"ה לומר שירדו חיים שאולה.
ועדיין צ"ב בזה הרבה.

י. בנימין
הודעות: 251
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:40 pm

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי י. בנימין » ה' יוני 23, 2011 1:59 pm

שפת אמת על התורה פרשת קרח - שנת תרל"ו:
מה שביקש מרע"ה דוקא לענשם בענין זה שאמר אם לאו יברא עתה וכי לא הי' יכול לעונשם בעונשין שנבראו כבר במעשה בראשית. וי"ל עפ"י מ"ש חז"ל וקרח שפקח הי' ראה שלשלת גדולה יוצאה כו'. וקשה הלא גם הוא ידע שיכולין בניו לשוב בתשובה. אכן יראה ודאי הבין קרח כי לפי גדולתן של בני קרח אח"כ אם הי' נשאר להם החטא מאביהם שנטה מדרך האמת לא היו יכולין להיות במדריגה זו העליונה. כי מכל חטא האדם נשאר לדורות מעט כמאמר פוקד עון אבות כו'. ובני קרח הי' מעלתם גדולה מאוד. ולכן הי' מוכרח להיות יורד חיים שאולה ואז לא ירשו בניו מחטא שלו כלום ונשתנה עליו סדרי בראשית. ולכן נכשל קרח שלא עלה על דעתו להיות שינוי סדר העולם בעבורו. לכן סבר שהאמת אתו. ויש רמז לזה במסורה שהביא בעל הטורים ופקודת כל האדם יפקד כו' שלא ישאר העונש לבניו כמ"ש פוקד עון אבות כו' ע"ש. ויובנו הדברים יותר עפ"י דברינו. לכן נאמר ויאבדו מתוך הקהל. פי' שכל מי שמסתלק מעוה"ז במיתה יורשין בניו מקומו ונשאר כחו בכלל הקהל. אבל הם שירדו חיים נאבדו הם ומעשיהם מכלל הקהל כנ"ל.
נערך לאחרונה על ידי י. בנימין ב ה' יוני 23, 2011 1:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' יוני 23, 2011 1:59 pm

ז"ל [רבינו] בחיי "אבל יש לשאול ולתמוה תימה גדול בענין פרשה זאת על שני דברים: האחד, משה שהיה רועה נאמן שהתפלל על ישראל כמה פעמים על כמה עבירות שעשו, כענין מעשה העגל וחטא המרגלים וזולתם, איך לא התפלל עליהם בכאן ואיך לא היה מחזירן למוטב, והרי התשובה עולה על הכל, ואין לך עבירה בכל התורה כלה חמורה שבחמורות שלא תהא לה תקנה בתשובה, והלא ימינו פשוטה לקבל שבים ואפילו אל המורדים והפושעים בו, ואם היו מסופקים בדברי משה והיתה מחשבתם בו שהיה מחלק מנויי המעלות והשררות כרצונו, ולא מאת ה' יתעלה היתה לו, היה אפשר למשה לתת להם אות שיאמינו בדבריו כי פקחים וחכמים גדולים היו, ומתוך האות ההוא היה מתברר אצלם כי אהרן הוא הקדוש הנבחר למעלה הכהונה, והוא הדין שיאמינו בשאר מנויי המעלות שהכל נאמר לו מפי הגבורה ואין משה בודא אותה מלבו. ועוד אם חטאו ומרדו בה' ובמשה עבדו והם המסבבים לעצמן כל העונש הזה, מה חטאו הקטנים המוטלים בעריסה שהיו בכלל העונש הזה, כענין שכתוב: "נשיהם ובניהם וטפם", והטף מתי חטאו, והשם צדיק לא יעשה עולה.
ואמנם אם בקשנו להלום פרשה זו בדרך הפשט יקשה עלינו כל זאת, אבל אי אפשר להולמה כי אם בדרך הקבלה הנאמנה. והנני רומז רמזים, שמענה ואתה דע לך. תמצא בדור הפלגה: (בראשית יא, ד) "הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם", וכתיב: בהם "וזה החלם לעשות", ותמצא באנשי סדום: (בראשית יט, ד) "ואנשי העיר אנשי סדום נסבו על הבית", ובאר הכתוב כי אנשי העיר והמגדל הם אנשי סדום, ואמר עליהם: (בראשית יט, יא) "ואת האנשים אשר פתח הבית הכו בסנורים", ותמצא באנשי סדום, "ואנשי העיר", ובפרשה זו בעדת קרח: "ויקומו לפני משה", והיה ראוי לומר "על משה", אבל רמז כי היו לפני משה, ומפני זה קראם "אנשי שם", ותרגם אונקלוס: "ויקח" ואתפליג, רמז על דור הפלגה, והזכיר בכאן בענשם: "העיני האנשים ההם תנקר", כמי שמפחיד חברו במכה שכבר באה לו, ומשל למה הדבר דומה, לאב רחמן שהיה לו בן כסיל ואינו נוהג כשורה, בתחלה גער בו, שניה מכהו ומיסרו, שלישית מתיאש ממנו ומשלחו ביד פשעו. כן דור הפלגה שכתוב בהם: "וזה החלם לעשות", מה עשה, "הפיצם", ואנשי סדום "הכם בסנורים", ועדת קרח "נאבדו מן העולם" כי היו ראוין שיעקרו מן העולם, והנה כוונת הש"י שהוא עושה חסד לאלפים היתה בטלה בהם. ועל סוד הענין הזה אמר: (קהלת ד, ט) "טובים השנים מן האחד", והזכיר אחריו: "והחוט המשולש", שהוא הפעם השלישית. וממה שאמר: "לא במהרה ינתק", אתה למד כי לפעמים ינתק אפילו בשלישית, אבל רחוק הוא ואינו דבר מצוי, ולכך אמר: "לא במהרה ינתק".
ומעתה תתבאר לך הפרשה באר היטב ונסתלקה הקושיא לגמרי ממה שלא התפלל משה עליהם, וממה שחל העונש גם בטף, והבן זה. ואולי כי לזה רמזו רז"ל שאמרו במדרש: תהלים (תהלים מו, א) "למנצח לבני קרח על עלמות שיר", כך אמרו בני קרח: מעולמין הן הדברים שראינו ואין אנו יודעין מה ראינו.
ובמדרש: (תנחומא ג. ובמ"ר יח, ג) אמר רבי ברכיה, בא וראה כמה קשה המחלוקת, שהרי בית דין של מטה אין עונשין עד שיביא שתי שערות, והוא בן שלש עשרה שנה ויום אחד, ובית דין של מעלה עד עשרים שנה, וכאן אבדו אף יונקי שדים, שנאמר: "ותבלע אותם ואת בתיהם ואת כל האדם אשר לקרח, וירדו הם וכל אשר להם חיים שאולה". ומלת "אותם" חוזרת לדתן ואבירם שהזכיר למעלה ונשיהם ובניהם וטפם, שהיו כלם נצבים גדולים וקטנים באותו מעמד. עכ"ל.

ביאר את כוונתו הגר"מ שפירא שליט"א כי אנשי דור הפלגה השתמשו בכח האחדות שהיא צורת אדם כללית שאותה הבטיח הקב"ה לא למחות מהעולם וע"כ הקב"ה אמר שבאמת 'לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות', ורק בכח הפצתם ופיזורם יכל להם. אבל כל זה רק לכל אומות העולם אבל עם ישראל לא פגעה בהם קללת הפיזור וע"כ הם משתמשים בלשון הקודש. וקורח ועדתו באו להשתמש בכח זה ולא היה מונע מהם וע"כ היה צריך למחותם לגמרי, שלא כדרכו של משה רבינו תמיד. בלי שום רחמנות. כי הם סכנה לכל הכלל.

ובדרך אגב שמענו שמה שתמיד אומרים מח' קורח ועדתו שהם עצמם נחלקו עם עצמם אינו מוסכם על הכל אלא בדיוק להיפך.


ורעיון זה הובא במלבי"ם ולחיבת ומתיקות הדברים אצרפנו ז"ל "יקח קרח, הנה אמרו חז"ל באבות כל מחלוקת שהיא לש"ש סופה להתקיים וכל מחלוקת שאינה לש"ש אין סופה להתקיים איזו היא מחלוקת שהיא לש"ש זו מחלוקת הלל ושמאי ואיזו היא מחלוקת שהיא שלא לש"ש זו מחלוקת קרח ועדתו, והיה ראוי לאמר זו מחלוקת קרח ומשה, כמ"ש זו מחלוקת הלל ושמאי, אולם חז"ל למדונו שמחלוקת שהיא לש"ש, כל כת משני צדדי החולקים מתאחדת בעצמה כי כלם מתכונים לתכלית אחת לש"ש, אולם מחלוקת שאינה לש"ש רק מפני אהבת הכבוד ואהבת עצמו, אז יש מחלוקת ונגוד גם בין האנשים שהתאחדו לעמוד בצד אחד, כי כל אחד מן היחידים מכוין תועלת עצמו ומתנגד לכונת חברו שהוא ג"כ מכוין תועלת עצמו, כענין שהי' מחלוקת גם בין קרח ועדתו, כי כל אחד מהעדה הרעה הזאת התכוין כוונה אחרת מתנגדת לזולתו, שהנה קרח רצה בכהונה גדולה שמ"ש שהתקנא על נשיאותו של אליצפן פי' שזה עורר אותו לחלוק על משה אבל אחר שנכנס בריב הי' מחלוקתו על כהונת אהרן, שלדעתו אחר שעמרם שהוא הבכור לקהת נטל חלקו במה שמשה היה מלך ראוי שהכהונה הגדולה תנתן לבן יצהר שהוא בן השני לקהת, אמנם מחלוקת דתן ואבירם ואון בן פלת, היה ענין אחר שהם התלוננו על שנטלה הבכורה מראובן, שלפי מה שהיה ראובן הבכור ראוי שתצא ממנו המלוכה והכהונה כמ"ש ראובן בכורי אתה יתר שאת ויתר עז ששאת הוא הכהונה ועוז הוא המלוכה, והתלוננו על שנתנה הכהונה ועבודת ה' לשבט לוי והמלוכה והקדימה בדגלים ליהודה וגם על שנתנה הבכורה ליוסף, וז"ש ויקח קרח [קיחה זו היינו קיחת דברים וטענות כמו קחו עמכם דברים] שקרח לקח לו טענות למחלוקתו מה שהוא בן יצהר בן קהת בן לוי, שאחר שיצהר הוא בן השני לקהת מגיע לו הכהונה הגדולה, ודתן ואבירם בני אליאב ואון בן פלת הם לקחו טענות אל מחלוקתם מפני שהם בני ראובן, שחשבו שהכהונה והלויה מגיע לשבט ראובן שהוא הבכור ליעקב אחר שנפסלו הבכורות פטרי רחם ע"י חטא העגל. עכ"ל.
נערך לאחרונה על ידי ישראל הר כסף ב ה' יוני 23, 2011 2:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' יוני 23, 2011 2:00 pm

בפשטות הדברים, אם היו מתים כדרך כל הארץ, יכלו לומר: 'כי זה כל האדם' וזה לא בגלל המחלוקת. אלא מכיון שמתו במיתה משונה ע"פ בקשתו של משה, רצה להראות שנענשו בגלל מחלוקת זו.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' יוני 23, 2011 2:05 pm

צרור המור במדבר פרק ה

והנה יש לעיין מה היה חטאם של קרח ועדתו שנתחייבו כליה כולם. ועוד למה לא נענשו בעונש אחר במיתה או במגפה או בשאר עונשים. מה טעם נענשו בפתיחת הארץ. ועוד מה טעם אמר ואם בריאה יברא ה'. כי מה טעם לזאת הבריאה. והנה זה העון סתום וחתום בזאת הפרשה. כי כבר ידוע כי ערך העונש כערך העון. האם היה ראוי שימותו מיתה חטופה בפתיחת הארץ בעבור שהיו מבקשים כהונה. או בעבור שאמרו כנגד אהרן ומשה ומדוע תתנשאו על קהל ה'. או בעבור שאמרו המעט כי העליתנו. או בעבור שאמרו לא נעלה. אין זה ראוי כי משה היה עניו מאד ולא היה מקפיד על בזיונו. ואפילו אם נאמר שחטאם היה בעבור שחשבו שמשה עשה כל הדברים מדעתו. באמת ראויים היו לעונש גדול אבל לא לעונש זה הנפלא. עד שזה הספק אין לו היתר ושעת הכושר. אם לא באור הזרוח על חכמי האמת אשר שמו פניהם אל מול פני המנורה הטהורה. היא נר ה' המאירה בחושך. וזה הדבר גלה אותו הקדוש רשב"י בפרשת בראשית באומרו יהיה רקיע בתוך המים. וכאן נרמז מחלוקת קרח ועדתו שנבדלו מעדת ישראל. והחזיקו במחלוקת ומאנו לשוב. ונדבקו ביום שני שנאמר שם ויהי מבדיל. כי ההבדלה היא המחלוקת. וזהו ויקח קרח נחלק מתוך העדה להחזיק במחלוקת. שהוא סוד ההבדלה בסוד ויהי מבדיל בין מים למים. ולזה אמר משה המעט מכם כי הבדיל אלהי ישראל אתכם. ואמר שם כי שבט לוי היו דבקים במדת הדין בסוד ויהי מבדיל. ולכן כתיב בהם והעבירו תער על כל בשרם. כי היא תער השכירה של מדת הדין. וכשראה השם שנדבקו במדת הדין. הבדילם מעדת ישראל. בענין שזאת ההבדלה תהיה לטובה. ולכן ברכם יעקב אביהם אחלקם ביעקב. ואמר ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה. מכח אף וחרון ועברה. והשם לא רצה שיהיו נדבקים במדת הדין הקשה. והבדילם לטובה לעבוד את עבודת המשכן. בענין שלא יהיה להם חלק עם ישראל. אלא אשי ה' ונחלתו הבאים מכח האש והדין יאכלון. ולכן אמר בהם הבדלה. ואמר גם כן ביום שני הבדלה לפיל שבו נברא המחלוקת. ולכן לא אמר ביום שני כי טוב כמו בשאר הימים. לפי שהמחלוקת הוא לקות ותכלית וקללה ואין בו טוב. עד שאמרו ומה מחלוקת שהוא לקיומו של עולם כך. שאלו לא נברא זה הרקיע בתוך המים להבדיל בין מים מתוקים למים סרוחים ובין מים עליונים למים תחתונים לא היה העולם מתקיים. ועכ"ז לא אמר בו כי טוב. לפי שיש שם הבדלה ומחלוקת. מחלוקת האנשים ומחלוקת קרח ועדתו שהוא חרבנו של עולם. עאכ"ו שאין ראוי לומר בו כי טוב. וכן אמרו שלא נאמר בו כי טוב. לפי שנברא בו גיהנם שנאמר כי ערוך מאתמול תפתה. איזה יום שיש לו אתמול ואין בו שלשום זה יום שני. וכן אמרו לא נאמר כי טוב בשני. לפי שאין טוב אלא באחד וכמו שפירשתי שם. ואחר שיש שניות וחלוק אין בו טוב. כאומרו ועם שונים אל תתערב. ולכן שבט לוי יש בו הבדלה וחלוקה מצד שנדבקו ביום שני והוא שני לשמעון. כי ראובן אמר אז חללת יצועי עלה. ואחר שכל מעשה בראשית תלוי ביום שני וקרח החזיק במחלוקת. אמר שם שקרח כפר במעשה בראשית. ולכן אמר משה אחר שהוא מכחיש במעשה בראשית. נתדבק באש של גהינם הקשה הנבראת ביום שני. וא"כ מן ההכרח הוא שיפול בגיהנם וירד שאולה. ולכן אמר שם כי משה במעשה בראשית נסתכל. ולכן אמר וירדו חיים שאולה וכו'. ואחר שזה כן הנה כל הפרשה מפורשה. והספק הגדול מתורץ. ומכאן ואילך אדבר בארשת ואומר כי כבר נודע חטא קרח. ורוב העונות אינם נכרים אלא כפי העונש. כאומרו ולך ה' חסד כי אתה תשלם וכו'. באופן שבזה יכיר חטאו ויודה. וא"כ אחר שקרח ועדתו כפרו במעשה בראשית. וכמו שכתבתי בתחלת הפרשה שחשב שהעולם כמנהגו נוהג. וכפר במצות ציצית ובה' אחד שהוא פתיל תכלת המקשר העולמות כולם. ראוי היה שיד העדים תהיה בו בראשונה. וזה כענין דור המבול שכפרו בבריאת העולם. ולכן היה עונשם והנני משחיתם את הארץ. כן היה ראוי בכאן שהוא כפר במעשה בראשית ובבריאתו שירד לגיהנם. והארץ שכפרו בה תפתח את פיה ותבלע אותם. ובזה תבין מה שאמר ואם בריאה יברא ה'. כלומר דבר ידוע הוא שאתה בראת העולם. ואלו האנשים הרשעים כופרים ואומרים שלא בראת העולם. ולכן אם בריאה יברא ה'. כמו שהוא אמת שבראת העולם ופצתה האדמה את פיה ובלעה אותם. בענין שידעו כל העולם כי נאצו האנשים האלה את ה'. אחר שכופרים בבריאת העולם:

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' יוני 23, 2011 2:23 pm

י. בנימין כתב:שפת אמת על התורה פרשת קרח - שנת תרל"ו:
מה שביקש מרע"ה דוקא לענשם בענין זה שאמר אם לאו יברא עתה וכי לא הי' יכול לעונשם בעונשין שנבראו כבר במעשה בראשית. וי"ל עפ"י מ"ש חז"ל וקרח שפקח הי' ראה שלשלת גדולה יוצאה כו'. וקשה הלא גם הוא ידע שיכולין בניו לשוב בתשובה. אכן יראה ודאי הבין קרח כי לפי גדולתן של בני קרח אח"כ אם הי' נשאר להם החטא מאביהם שנטה מדרך האמת לא היו יכולין להיות במדריגה זו העליונה. כי מכל חטא האדם נשאר לדורות מעט כמאמר פוקד עון אבות כו'. ובני קרח הי' מעלתם גדולה מאוד. ולכן הי' מוכרח להיות יורד חיים שאולה ואז לא ירשו בניו מחטא שלו כלום ונשתנה עליו סדרי בראשית. ולכן נכשל קרח שלא עלה על דעתו להיות שינוי סדר העולם בעבורו. לכן סבר שהאמת אתו. ויש רמז לזה במסורה שהביא בעל הטורים ופקודת כל האדם יפקד כו' שלא ישאר העונש לבניו כמ"ש פוקד עון אבות כו' ע"ש. ויובנו הדברים יותר עפ"י דברינו. לכן נאמר ויאבדו מתוך הקהל. פי' שכל מי שמסתלק מעוה"ז במיתה יורשין בניו מקומו ונשאר כחו בכלל הקהל. אבל הם שירדו חיים נאבדו הם ומעשיהם מכלל הקהל כנ"ל.

לא ראיתי את דבריו בפנים אמנם מן המעט שראיתי זה עתה דברי השפ"א לכאו' צריכים קצת ישוב שהרי שמע קורח מפורש יוצא מפי מרע"ה פרק ט"ז פסוק כ"ח וכו' ואם בריאה יברא השם וכו' וירדו חיים שאולה ומדוע אם כן לא התנחם ולא עשה חושבים שבניו יחזרו בתשובה ואם משום מעלת בניו שלא יתכן שיגיעו למעלה כזה כאשר אביהם חוטא גדול היה וכדברי השפ"א ז"ל הרי שמע זה עתה שאינו עומד למות אלא להיעלם באופן שלא יוטל כל זכר על בניו אחריו.
וכתבתי אלא להעיר שאין השפ"א תח"י – מה גם באשר ידעתי שלא בקלות ניתן להפריכו את הגאון השפ"א ז"ל.
-------
ובדרך אגב:
על זה הדרך של השפ"א שמעתי פעם מפרשים מהו שביקש יעקב בקהלם אל תחד כבודי וכי מה איכפת לי אם יוזכר שמו אם לאו - אלא שיש איזשהו קשר בין חטאותיהם של הבנים על האבות ועל זה ביקש יעקב ע"ה.
----
כתבתי כל זה בטרם ראיתי את מה שהביא ר' ישראל הר כסף.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יוני 23, 2011 3:09 pm

עי' בזה בדברי המהר"ל בתפארת פי"ח דברים מתוקים ונעתיק הנוגע לענייננו.
"ובמדרש (במד"ר פרשה י"ח) בוקר ויודע ה' אמר משה גבולות חלק הקדוש ברוך הוא בעולמו יכולים אתם לעשות יום ולילה וזה שאמר הכתוב ויבדל אלהים בין האור ובין החשך וכן הבדיל אהרן להקדישו קודש קדשים לכך אמר בקר ויודע ה'. פירוש דבר זה כמו בקר שאין לשנות אותו, והן הן הדברים אשר אמרנו כי כל דברי תורה הם מוכרחים להיות ואין מציאותם במקרה, כמו שסדר העולם בעצם ואינו במקרה שדבר זה הכל מודים שאין העולם מציאותו במקרה כך הם כל דברי תורה. וכאשר היו חולקים על דבר שמציאותו הכרחי אי אפשר שיהיה אדם כזה נמצא כי המוכרח במציאות הדבר שהוא כנגדו הוא מוכרח שלא יהיה נמצא אחר שהפכו מוכרח. ולכך כאשר היו חולקים על התורה שכל דבריה מוכרחים במציאות, המתנגד לזה מוכרח שאין לו מציאות כלל, ולכך כתיב - (במדבר ט"ז) ויאבדו מתוך הקהל וירדו הם וכל אשר להם חיים שאולה שהיו מוכרחים להיות בלתי נמצאים כלל וירדו חיים שאולה שהוא האבדון. ואלו ירדו מתים לא נקרא זה שאין ראוי להם המציאות כלל, אחר שהיו מקבלים מיתה טבעית כדרך כל הארץ והיה להם חיים טבעיים, אבל משה אמר אם כמות כל אדם ימותון ויהיה להם המציאות אשר ראוי לנמצאים לא ה' שלחני לתת התורה כי התורה שהמציאות שלה מוכרח, אין ראוי להתקיים החולק על המוכרח ודבר זה ברור מאד וכו' עיי"ש עוד על כל ענין קורח בדרך זו.
[והיינו שמיתה טבעית זה המשך טבעי של החיים, ואינו יציאה מהמציאות, אך עונש שחורג מהטבע, הרי הוא מחוץ למציאות, וכיון שהתנגדו לתורה שהיא מציאות הבריאה (כמבואר בכ"ד בארוכה), מקומם הוא בהכרח מחוץ למציאות.]

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' יוני 26, 2011 3:17 pm

עוד שמעתי בדרך צחות שקורח אמר על משה רבינו שמתנשא, והתורה אומרת שהוא עניו מכל האדם אשר על פני האדמה, אז אם הוא הכי עניו על פני האדמה וקורח טוען שהוא מתנשא עליו בהכרח מקומו של קורח זה מתחת האדמה...
עוד שמעתי בשם ר' מרדכי דיין [שאגב, מעניין אותי מי זה באמת, אם מישהו יודע אשמח לשמוע פרטים] שקורח טען לאמת, ובכדי ללמדו אמת אמיתית מהי הוצרכו להכניסו לארץ, שהלא אמת מארץ תצמח, לכן הכניסוהו למקור האמת, ואכן מיד כבר צעק משה אמת....
וחשבתי עוד על דרך הלצה, שכידוע מהיערות דבש שהנחמה בהספד היא שאפשר לירש את תכונות ומעלות הנפטר, כי הוא משאיר הכל באויר העולם, לכן לא רצו להרוג את קורח, כיון שלא רצו שה'מעלות' שלו ישארו בעולם, ולכן השאירו אותו חי אבל עמוק עמוק באדמה...

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי הבונה » א' יוני 26, 2011 4:09 pm

עשוי לנחת כתב:ר' מרדכי דיין [שאגב, מעניין אותי מי זה באמת, אם מישהו יודע אשמח לשמוע פרטים]

אני מניח שהכונה למכונה ר' מוטל דיין מטבריה, שהנהיג את קהל עדת חסידי סלונים לאחר שהמהרשד"י הי"ד נעקה"ש, קודם הנהגת הברכת אברהם. והיה נוהג בפשטות ללא גינוני אדמורו"ת. ישנם עליו ספרים ידועים, אינני זוכר כעת את שמם, אבל רבים מחו"ר הפורום ודאי זוכרים.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » א' יוני 26, 2011 4:18 pm

יש עליו המון חומר בחיפוש באוצר ('מוטל דיין').
ספרו הוא 'מאמר מרדכי'.

אראל
הודעות: 3414
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי אראל » א' יוני 21, 2020 10:12 pm

תולעת ספרים07 כתב:הקושיא ידוע לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה היה לו לומר אלא אם כל אלו ימותון וכו'.
ואפשר שהכוונה בזה שלא רצה משה שימותו אדרבא רצה שישארו בחיים כדי שיעשו תשובה וזהו אשר אמר וירדו חיים שאולה – ובאמת חזרו בתשובה וכפי שאמרו בגמ' ב"ב ע"ד עמוד אמר לי: אצית מאי שמעת, ושמעית דהוו אמרין: משה ותורתו אמת והן בדאין. וברשב"ם שם וז"ל שמעית דקאמרי - שהרי ירדו חיים שאולה. הרי להדיא שחזרו בהם בתשובה ולא קשיא מידי.

ראה דבר נפלא ב'מרגליות הים' סנהדרין דף קט ע"ב אות ז', מה ששמע מפ"ק מהרי"ד מבעלזא זי"ע, שלכן התפלל משרע"ה דייקא שירדו 'חיים שאולה', לא כדי שיסבלו יותר יסורים, אלא שיהי' להם אפשרות לשוב בתשובה עד הרגע האחרונה, וסמך שם דברי המאירי שלכן מפקחין את הגל אפי' על חיי שעה, כי באותו שעה מועטת יכול עדיין לחזור בתשובה

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: לשם מה הוצרך משה להמציא מיתה חדשה וכי ביקש נקמה שיסבלו?

הודעהעל ידי ביליצר » א' יוני 21, 2020 11:33 pm

תמיד הבנתי את העניין שהיה צריך כאן בריאה יש מאין דבע"כ יתפרש כיד השם ממש ,
הרי קורח ועדתו ידעו וראו את הניסים שנעשו על ידי משה כשליח השם ומה ראו לחלוק עליו ולייחס לו תארים לא לו שלקח לעצמו ? ולכן היה צריך כאן בריאה חדשה להוכיח על משה אמת ותורתו אמת .


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 484 אורחים

cron