עמוד 1 מתוך 1

בירה דולקת

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 1:06 am
על ידי מה ידידות
ידועים דברי המדרש רבה בפרשתנו: "אמר רבי יצחק משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה אחת דולקת אמר תאמר שהבירה זו בלא מנהיג הציץ עליו בעל הבירה אמר לו אני הוא בעל הבירה כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג הציץ עליו הקב"ה ואמר לו אני הוא בעל העולם".
בביאור המשמעות של בירה דולקת ניתן להסביר בשני פנים:
1. בירה דולקת - שמתנהל שם חיים שוקקים ומלאים, ועל זה שאל אפשר לעולם בלא מנהיג מי מפעיל את כל זאת.
2. בירה דולקת - שפרצה שריפה בבירה, וע"ז תמה אאע"ה, איפה בעל הבירה שאינו בא לכבות הדליקה.

מדברי רש"י נראה כביאור הראשון, מדברי המדרש עצמם יש משמעות יותר כביאור השני, מעיון בספה"ק נראה שחלקם הבינו כביאור א' וחלקם כביאור ב',
האם אי מי יודע להראות מקום על ביאור מוסמך לדברי המדרש?
תודה מראש.

Re: בירה דולקת

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 1:43 am
על ידי לבי במערב
ראה בארוכה בס' 'אמרי דוד' (וויינטראוב) פ' לך אות נז.

Re: בירה דולקת

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 9:35 am
על ידי עזריאל ברגר
יש על זה בשפת אמת (בכמה שנים הוא דיבר על זה), שמביא גם פירוש שלישי, ותקוותי שאצליח להציג אותו נכון, כי הוא לא התפרש שם בשלימותו:
דולקת - כמו "כי דלקת אחרי" - רדופה.
כלומר: הבנין-העולם מלא אנשים שרצים ממקום למקום ו"מחפשים את עצמם", ונראה כאילו הכל בלגן בלי מטרה. עד שהציץ עליו בעל הבירה וכו'.

Re: בירה דולקת

פורסם: ד' אוקטובר 28, 2020 5:45 pm
על ידי יחיאל מ
בירה דולקת פירושו בית גדול שיש בו נרות דולקים ("דלק" עולה ככלל על נרות וכדו'). בית גדול הסתברות רחוקה שנבנה במקרה, נרות דולקים מוכיחים שיש מנהיג.
ובמשנת דר"א פרש' ט"ו - ועוד היה מקיש בדעתו ואומ', אלו היתה החמה הזאת ברשותה, היתה יוצאה פעם ומאירה לעולם, ופעמים אינה יוצאה, או שהיתה עולה פעם מן המזרח ופעם מן המערב, אלא בידוע שיש לה יוצר, והוא מוציאה בכל בקר ובקר כרצונו.

Re: בירה דולקת

פורסם: ד' אוקטובר 28, 2020 8:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
יחיאל מ כתב:בירה דולקת פירושו בית גדול שיש בו נרות דולקים ("דלק" עולה ככלל על נרות וכדו'). בית גדול הסתברות רחוקה שנבנה במקרה, נרות דולקים מוכיחים שיש מנהיג.
ובמשנת דר"א פרש' ט"ו - ועוד היה מקיש בדעתו ואומ', אלו היתה החמה הזאת ברשותה, היתה יוצאה פעם ומאירה לעולם, ופעמים אינה יוצאה, או שהיתה עולה פעם מן המזרח ופעם מן המערב, אלא בידוע שיש לה יוצר, והוא מוציאה בכל בקר ובקר כרצונו.

אכן זהו הפירוש הראשון שהובא לעיל, וזהו לכאורה הפירוש הפשוט.

Re: בירה דולקת

פורסם: ה' אוקטובר 29, 2020 11:24 am
על ידי ביקורת תהיה
ובדרך רמז יש לבאר, לדעת האומר בן מ"ח שנה הכיר אברהם את בוראו, והיינו בשנה שנפלגה הארץ, כי הבירה הדולקת מרמזת על המגדל שעלה באש (כדאמר רבי יוחנן בפרק חלק: 'מגדל, שליש נשרף'), ובעקבות מעשה זה הכיר אברהם את בוראו.

Re: בירה דולקת

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 8:24 pm
על ידי גימפעל
בספר הפרשיות מביא מליצה יפה על בירה דולקת.

Re: בירה דולקת

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 8:48 pm
על ידי מצר
יחיאל מ כתב:בירה דולקת פירושו בית גדול שיש בו נרות דולקים ("דלק" עולה ככלל על נרות וכדו'). בית גדול הסתברות רחוקה שנבנה במקרה, נרות דולקים מוכיחים שיש מנהיג.
ובמשנת דר"א פרש' ט"ו - ועוד היה מקיש בדעתו ואומ', אלו היתה החמה הזאת ברשותה, היתה יוצאה פעם ומאירה לעולם, ופעמים אינה יוצאה, או שהיתה עולה פעם מן המזרח ופעם מן המערב, אלא בידוע שיש לה יוצר, והוא מוציאה בכל בקר ובקר כרצונו.


פירוש יפה, אך יש מקור להבנה שבירה דולקת היא בית מאיר? במפרשי המדרש לא מבינים ככה. וגם לא מובנת כל כך התמיהה 'יש מנהיג לבירה', מה כל כך פלא בענין שיש נרות דולקים? לכאורה לפי הפירוש הזה היה צריך לשאול איפה המנהיג של הבירה?

Re: בירה דולקת

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 8:58 pm
על ידי יחיאל מ
נרות דולקים מוכיחים על ניהול שוטף נוסף לקיום בית שהוא חד פעמי