עמוד 1 מתוך 1

סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ו' יוני 24, 2011 12:25 pm
על ידי תולעת ספרים07
כידוע מפרשה שלנו למדים סגולת הקטורת שכך עצר אהרן כה"ג את המגיפה - והנה בשנים האחרונים החלו לכתוב אותו על קלף בשרטוט בכתב אשורית כולל את הברייתא תנו רבנן פטום הקטורת וכו'. וכפי שהביא ר"ח פלאג'י ז"ל.
ונשאלת השאלה והרי מבואר בשו"ע יו"ד קל"ט ? שאין לכתוב פסוקים בקמיעות אם לא לצורך רפואה ע"ש.
כמו כן יש להקשות בזה שהרי התירו לכתוב תורה שבע"פ משום עת לעשות לה' וכו' אמנם עד כמה שניתן להימנע יש להימנע וכבר האריכו בה הראשונים בדברי הגמ' הדנים בזה.
וכיון שכך מניין לנו שמותר לכתוב תנו רבנן בשרטוט על קלף ודיו וכו' כאשר כל העניין שהתירו לכתוב היה כדי שלא ישכח ועתה שניתן להדפיס וכו' מהכ"ת להתיר בזה.
ולא מצינו מי שכתב את הגמ' והמשניות על קלף בכתב אשורית על כל המשתמע מכך.

Re: סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ו' יוני 24, 2011 12:55 pm
על ידי אוהב אוצר
הבעיה הגדולה היא שכותבים את הפס' "אתה הוא' וכו' וזה אסור להרבה מן הפוסקים כי זו לא פרשה שלימה ואין לכתוב כך. בשאר הדברים, כמעט ואין בעיה.

Re: סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ו' יוני 24, 2011 1:02 pm
על ידי תולעת ספרים07
האם ידוע לכבודו בנוגע לכתיבת תורה שבע"פ על קלף ובכתב אשורית - שהרי לא התירו משום עת לעשות וכו' אלא כדי שיזכרו ולא ישכחו אך מניין לנו שהתירו ליצור כעין ספר תורה שיש בה קדושה מדברים שבע"פ.
ושמעתי מכמה סופרי סת"ם שאכן רובם ככולם אינם עשויים בקדושה אלא בדפוס משי או בשבלונה וכדו' - אך לא ביררתי הדבר לעומק - אם דבר כזה מועיל מכוח סגולתו של הגר"ח פלאג'י ז"ל.

Re: סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ו' יוני 24, 2011 1:37 pm
על ידי חכם באשי
תולעת ספרים07 כתב:ולא מצינו מי שכתב את הגמ' והמשניות על קלף בכתב אשורית על כל המשתמע מכך.


וכיצד היתה מונחת המשנה לפני האמוראים אם לא 'על קלף ובכתב אשורית'?!
נכון, שם זה לא היה לאיזה ענין סגולי...

Re: סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ו' יוני 24, 2011 1:45 pm
על ידי תולעת ספרים07
לעת עתה לא מצאתיו גם לא בגניזה החרסונית - אך לבי אומר לי שידעו גם לכתוב בקולמוסים מקולמוסים שונים ולאו דווקא בדיו ועל קלף מעובד לשמה...
ויש גם כמה פעמים בש"ס מגילת סתרים וקונטרס ועוד כהנה - גם מדוע שנתיר ליצור ספר תורה חדשה על כל המשתמע מכך כאשר כל מטרתם הייתה אלא כדי שלא יישכח.

Re: סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ו' יוני 24, 2011 1:59 pm
על ידי מורה צדק
דעת מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א שאין לכתוב הקטורת על קלף דכך היא דעת מרן הבית יוסף זיע"א, יו"ד סי' רפג ס"ב, וכתב בזה בשו"ת יבי"א ח"ט יו"ד סי' כג, אך בתשובה לשאלה ענה שאם רוצים יכולים שאשכנזי יכתוב מפני שהרי"ף התיר מלכתחילה לכתוב מגילה לתינוק להתלמד וכ"פ הש"ך סק"א והב"ח.

Re: סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ב' יוני 27, 2011 2:32 am
על ידי אליהוא
האיסור בקמיעין הוא משום שלא מיועד לקרוא, אבל לקריאה בו מותר כמו תינוק וכנ"ל. ומ"מ נחלקו הפוסקים באופן שאינו מיועד ללמוד אבל ניתן לקוראו כמו פרוכת של אה"ק ובסוכות תשבו ע"ג דלעת בסוכות, וכמדומה שיסוד הפלוגתא בראשונים ואכמ"ל.

Re: סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ב' יוני 27, 2011 12:19 pm
על ידי תולעת ספרים07
עם הבעיה של קמיעין הסדרתי קצת מה שמציק לי בעיקר זה מי התיר דבר זה לכתוב תורה שבעל פה כספר תורה ממש על קלף מעור חיה טהורה על גוויל ולא דוכסוסטוס לשמה ובקולמוס של קנה דווקא ועוד כהנה.
וראה באג"מ בנידון שם אם יש להם קדושה לספרים שלנו וכו' שכתב שם שלא התירו לעשות ספרי תורה מתורה שבעל פה ולא התירו אלא לרשום לזכרון ותו לא ומכוח זה מסיק שאין להם כל קדושה וגם במ"ב יש את זה כמה פעמים שגם אם התירו משום עת לעשות אך כל מה שאפשר למעט צריך למעט – עד כמה שזכור לי גם הגר"ח קנייבסקי שליט"א אומר בזה קטורת ומשום מה לא זכיתי עדיין לשאול אותו דבר זה.

Re: סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ב' יוני 27, 2011 3:34 pm
על ידי איסתרא בלגינא
חכם באשי כתב:
תולעת ספרים07 כתב:ולא מצינו מי שכתב את הגמ' והמשניות על קלף בכתב אשורית על כל המשתמע מכך.


וכיצד היתה מונחת המשנה לפני האמוראים אם לא 'על קלף ובכתב אשורית'?!
נכון, שם זה לא היה לאיזה ענין סגולי...


היכן מצאת שהיתה המשנה 'מונחת' לפני האמוראים? מן הגמרא משמע שהיו שונים אותה ע"פ

Re: סגולת אמירת קטורת על קלף - אם מותר לעשותו

פורסם: ד' נובמבר 20, 2013 12:45 am
על ידי זבול
תולעת ספרים07 כתב:עד כמה שזכור לי גם הגר"ח קנייבסקי שליט"א אומר בזה קטורת ומשום מה לא זכיתי עדיין לשאול אותו דבר זה.

נו זכית?