עמוד 1 מתוך 1

ברכת מעקה בנעשה ע’’י נכרי

פורסם: ב' נובמבר 02, 2020 10:38 pm
על ידי הצעיר באלפי
ידוע שי’ המחנה אפרים דבפועל אמרינן יד פועל כיד בעה’’ב, ולכן יכולים לברך.
האם למעשה סמכינן על דעתו לברך בכה’’ג ?

Re: ברכת מעקה בנעשה ע’’י נכרי

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 12:13 am
על ידי פרנצויז
הצעיר באלפי כתב:ידוע שי’ המחנה אפרים דבפועל אמרינן יד פועל כיד בעה’’ב, ולכן יכולים לברך.
האם למעשה סמכינן על דעתו לברך בכה’’ג ?

עיין שו"ע חו"מ סי' תכ"ז בפתחי תשובה.

Re: ברכת מעקה בנעשה ע’’י נכרי

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 11:38 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עיין ציון יעקב להגריח"ס עמ' פג מש"כ בזה.

Re: ברכת מעקה בנעשה ע’’י נכרי

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 8:14 pm
על ידי הצעיר באלפי
פרנצויז כתב:
הצעיר באלפי כתב:ידוע שי’ המחנה אפרים דבפועל אמרינן יד פועל כיד בעה’’ב, ולכן יכולים לברך.
האם למעשה סמכינן על דעתו לברך בכה’’ג ?

עיין שו"ע חו"מ סי' תכ"ז בפתחי תשובה.

הפת’’ש סתם כהמנחה אפרים, אבל ברור שהרבה חולקים, והשאלה הוא למעשה מה עושים ?

Re: ברכת מעקה בנעשה ע’’י נכרי

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 8:14 pm
על ידי הצעיר באלפי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:עיין ציון יעקב להגריח"ס עמ' פג מש"כ בזה.

קישור או pdf בבקשה

Re: ברכת מעקה בנעשה ע’’י נכרי

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 8:31 pm
על ידי בקרו טלה
הצעיר באלפי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:עיין ציון יעקב להגריח"ס עמ' פג מש"כ בזה.

קישור או pdf בבקשה

Re: ברכת מעקה בנעשה ע’’י נכרי

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 8:32 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הרב בקרו טלה אשריך על כל פעלך הטוב, שכמ"ה.

Re: ברכת מעקה בנעשה ע’’י נכרי

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 9:00 pm
על ידי פרנצויז
הצעיר באלפי כתב:הפת’’ש סתם כהמנחה אפרים, אבל ברור שהרבה חולקים, והשאלה הוא למעשה מה עושים ?

ראה בספר "בירור הלכה" אבן העזר חושן משפט (בני ברק תשד"ם) לרבי יחיאל אברהם זילבר, חו"מ סי' תכ"ז, עמ' רמ-רמא,
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
שמביא רשימה ארוכה מאוד של אחרונים שחולקים על המחנה אפרים, ועל כן הוא מסיק (בעמ' רמא) שנראה דדין המחנה אפרים במחלוקת שנוי, וספק ברכות להקל, עיי"ש.

Re: ברכת מעקה בנעשה ע’’י נכרי

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 9:25 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
שו"ת בצל החכמה (חלק ד סימן קיז)
וכיון שכן שע"י מחיצות הסוכה הוא מקיים מצות מעקה, נלענ"ד בס"ד דבכל כזה צריך שיעשה הישראל בעל הבית (או בעל הגג) בעצמו או ע"י ישראל אחר שלוחו את דפנות הסוכה ועכ"פ חלק מהם, ולא יאמר לעכו"ם לעשותם ואפי' כשהעכו"ם שכור אתו כפועל. כי נמצא מחלוקת בספרי רבותינו גדולי האחרונים, אם מקיים מצות עשה דעשיית מעקה כשאומר לעכו"ם לעשותה. עיי' ס' מחנה אפרים (הל' שלוחין סי' י"א) שדעתו דבעושה מעקה ע"י פועלו עכו"ם פשיטא שיצא יד"ח מצות מעקה וגם מברך עליו דפועל ידו כיד בעה"ב ונחשב כאילו עשאה הישראל בעה"ב בעצמו. ובעושה מעקה ע"י עכו"ם שלוחו אינו פועל שלו, נחשב ג"כ כאילו עשאה הישראל בעצמו, דכיון שאם תיקן ישראל מעקה של חבירו שלא מדעתו שפיר דמי דלא בעינן בזה דעת בעלים, ממילא ה"נ אם עשהו עכו"ם, אלא שבזה לא יברך ישראל עליו, שהרי לדעת הכנה"ג גם בעשה מעקה ע"י חבירו האומן המתקנו מברך ולא בעה"ב, א"כ מכש"כ בעושה ע"י עכו"ם שלא יברך בעה"ב ע"כ ע"ש. ובס' אמרי בינה דיני פסח (סי' ט"ו ד"ה ועוד) מסכים לדעתו וכ"ה גם בשו"ת פני מבין (חאו"ח סי' קנ"ט) ובס' שו"ת הלכה למשה (סי' רל"א ד"ה בדף ס"ו) מוכיח כן מדברי התוס' (קדושין ל"ד א ד"ה מעקה) ע"ש.