עמוד 1 מתוך 1

חסד של אמת - שאינו מצפה לתשלום גמול

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 7:51 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ענין חסד של אמת עם המתים הוא משום שאין למתים שום כח לעשות ולפעול כלום, ע"כ מה שעושים עמהם הוא באמת, שאינם יכולים לתגמל את העושה.

א"כ איך יבטיח האדם לעשות טובה מן השמים עבור אלו שידפיסו את ספריו, ילמדו בהם, יחשבו מחשבה אחת של מוסר, יזכירו שמו בליל ששי, ידליקו נר עבורו, יטבלו במקוה עבורו, או שום דבר אחר? הרי אין לו כח לעשות כלום? ואם היה לו כח, למה אין ליעקב אבינו אותו כח, והחסד של יוסף לא היתה של אמת?

Re: חסד של אמת - שאינו מצפה לתשלום גמול

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 8:56 pm
על ידי הוה אמינא
הנפטר שלא הבטיח כלום - איתו החסד ודאי של אמת.
ויעקב אבינו לא הבטיח,
זה לא סותר שצדיק יכול להבטיח.

והעיקר לאפוקי מהחיים, שכל חסד שעושים עמהם יש חשבונות כי הוא יחזיר, כי הוא פה ויוכל לעשות ומצפונו יחייב אותו וכו'.

Re: חסד של אמת - שאינו מצפה לתשלום גמול

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 9:00 pm
על ידי רציני
עוד אפשר לומר דבמתים חפשי הם כבר לא חייבים במצוות ולא מחוייבים להחזיר אפילו אם יבטיחו.

Re: חסד של אמת - שאינו מצפה לתשלום גמול

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 9:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
זכור לי שראיתי ביאור מהרבי מליובאוויטש, שאמנם יוסף זכה לתשלום גמול - שנקבר בארה"ק, אך לא זכה לתשלום כל גמולו, כי יעקב הועלה מיד לארה"ק, ואילו יוסף נשאר "בארון במצרים" כ140 שנה.

ואיני מוצא היכן נכתב הביאור כדי לאומרו במדויק.

Re: חסד של אמת - שאינו מצפה לתשלום גמול

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 9:27 pm
על ידי רציני
עזריאל ברגר כתב:זכור לי שראיתי ביאור מהרבי מליובאוויטש, שאמנם יוסף זכה לתשלום גמול - שנקבר בארה"ק, אך לא זכה לתשלום כל גמולו, כי יעקב הועלה מיד לארה"ק, ואילו יוסף נשאר "בארון במצרים" כ140 שנה.

ואיני מוצא היכן נכתב הביאור כדי לאומרו במדויק.

באופן דומה בווי העמודים עמוד האמת פרק כג אות ג: אלא הענין הוא האי חסד של אמת שאמר יעקב ליוסף היה באמירה אל נא תקברני במצרים' כי באמת היה יוסף נקבר במצרים רק בענין וקברתני בקבורתם' היה נגמל ליוסף כמו שאמר יעקב אבינו עליו השלום אחר כך ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך' שם מח כב פירש רש"י עסוק בקבורתי וכו' ומשום הכי הקדים לומר אל נא תקברני'.

Re: חסד של אמת - שאינו מצפה לתשלום גמול

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 10:00 pm
על ידי אבני גזית
הוה אמינא כתב:הנפטר שלא הבטיח כלום - איתו החסד ודאי של אמת.
ויעקב אבינו לא הבטיח,
זה לא סותר שצדיק יכול להבטיח.

והעיקר לאפוקי מהחיים, שכל חסד שעושים עמהם יש חשבונות כי הוא יחזיר, כי הוא פה ויוכל לעשות ומצפונו יחייב אותו וכו'.


למרות שיעקב לא הבטיח, השאלה עומדת בעינה.

נשאל כך -
יש לי אפשרות להתעסק בקבורת הבבא סאלי, נניח
או לחילופין בקבורת יורם מהפיצוחים.

למה אראה זכות להתעסק דווקא בקבורת הבבא סאלי? הוא לא הבטיח לי כלום!

כי אני מבין ש'כדאי' לי לקבור אדם צדיק.

חוזרת איפוא שאלת הרב הליטוואק, אז אין זה חסד של אמת.

שאלה יפה.

Re: חסד של אמת - שאינו מצפה לתשלום גמול

פורסם: ו' נובמבר 13, 2020 4:25 am
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:זכור לי שראיתי ביאור מהרבי מליובאוויטש . .
אשמח למקור.

Re: חסד של אמת - שאינו מצפה לתשלום גמול

פורסם: ו' נובמבר 13, 2020 5:39 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הוה אמינא כתב:הנפטר שלא הבטיח כלום - איתו החסד ודאי של אמת.
ויעקב אבינו לא הבטיח,
זה לא סותר שצדיק יכול להבטיח.

והעיקר לאפוקי מהחיים, שכל חסד שעושים עמהם יש חשבונות כי הוא יחזיר, כי הוא פה ויוכל לעשות ומצפונו יחייב אותו וכו'.

זו סברא עגולה. יעקב אבינו ביקש חסד של אמת, ללא צפייה לתשלום גמול. למה? משום שלא היה יכול לתגמל אותו.
אם היתה האפשרות בידו לשלם, למה לא הבטיח לו?