עמוד 1 מתוך 1

מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 12:12 pm
על ידי מתפעל
על החתם סופר יו"ד צ"ד שמביא הדעה שחי פולט ויש לחשוש לזה,
כותב הגאון רבי יהונתן אליאשברג זצ"ל בספרו דרכי הוראה ראיה מעניינת ביותר כנגד החת"ס.

אלו דבריו:

תמונה

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 12:15 pm
על ידי מתפעל
לא כל כך מובן לי, סוף כל סוף לא היה כאן חום, או בגלל צדקותן או בגלל כישוף.
אז מה הראיה משם?

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 12:55 pm
על ידי יאיר.
למנויי אתרוג ונתיב:
1.JPG
1.JPG (31.89 KiB) נצפה 4698 פעמים

לענ"ד עיקר ראייתו הוא כמו שכתב: "איך עשו כן מלכתחילה משום חשש איסור וכו'" יתכן כוונתו דאיך היו בטוחות בצדקותן? ועוד הרי העולם אינם יודעים שהוא משום צדקותן ואיך עשו כן? אלא ע"כ דאין החי פולט.

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 1:17 pm
על ידי מתפעל
יישר כח, הבעיה היא שהגמרא למסקנה לא נשארת שזה היה מצדקות אלא בכישוף. וממילא לא היו צדקניות ואם עברו על כישוף החמור,
לא נראה שיחששו לטעם של בשר אדם בתבשיל.

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 1:25 pm
על ידי יאיר.
יפה, אך עדיין אפשר לומר שהראיה היא מההו"א של ר' עיליש שחשב שהן צדקניות ואם הדבר אסור איך חשב כך? אלא ע"כ שהדבר מותר.

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 1:50 pm
על ידי מתפעל
כנראה לזה התכוון אבל לקרוא לזה ראיה ברורה?
הרי בהחלט יתכן וידעו שהן לא ניזוקות מהחום ולכן לא חששו לפליטה.
מה גם שלא כתוב בשום מקום שהיו תלמידות חכמות כאלו לדעת שיש בזה חשש כלשהוא.
ואולי היה מדובר שעשו כן לפני רב נחמן ואם היה חשש, הוא היה מונעם מלעשות כן.

עוד עלה בדעתי, אולי יש שיעור של זמן שהבשר צריך להיות בתוך הקדירה הרותחת בכדי לפלוט.
יתכן ואופן בחישתן היה שמכניסות היד ומיד מוציאות וחוזר חלילה.

ידוע שניתן להכניס אצבע לתוך להבת האש ומיד מוציאים ולא קורה כלום.

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 4:14 pm
על ידי אוצר החכמה
לא כל כך מובן לי, סוף כל סוף לא היה כאן חום, או בגלל צדקותן או בגלל כישוף.
אז מה הראיה משם?


מי אמר שהכישוף או הנס היה שלא יהיה חום אולי היה שלא יזיק על אף החום, וזה יותר היה מסתבר לדרכי הוראה ןלכן הביא את הראייה.

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 6:29 pm
על ידי יאיר.
אוצר החכמה כתב:
לא כל כך מובן לי, סוף כל סוף לא היה כאן חום, או בגלל צדקותן או בגלל כישוף.
אז מה הראיה משם?


מי אמר שהכישוף או הנס היה שלא יהיה חום אולי היה שלא יזיק על אף החום, וזה יותר היה מסתבר לדרכי הוראה ןלכן הביא את הראייה.


אכן. גם אני חשבתי כך אלא שזו עצמו ק"ק שיביא ראיה מדבר שאינו מוכרח.

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ג' יוני 28, 2011 4:01 pm
על ידי מתפעל
לכאורה הקב"ה ממעט בנס. כך שיותר מסתבר שהנס היה שלא היה חום לידיים ולא שכן היה חום ובכל זאת לא נכוו.

אכן הרעיון שלך נחמד. יישר כח.

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ג' יוני 28, 2011 6:58 pm
על ידי יאיר.
מתפעל כתב:לכאורה הקב"ה ממעט בנס. כך שיותר מסתבר שהנס היה שלא היה חום לידיים ולא שכן היה חום ובכל זאת לא נכוו.


היא הנותנת. גם לומר שלא היה חום הוא ריבוי נס, תלוי איך מסתכלים ע"ז...

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ד' יוני 29, 2011 9:39 pm
על ידי גם זה הבל
חום היה כי האוכל התבשל, ורק הידים לא נשרפו .

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ד' יוני 29, 2011 11:19 pm
על ידי יאיר.
גם זה הבל כתב:חום היה כי האוכל התבשל, ורק הידים לא נשרפו .


סברא יפה אבל בנס תמיד אפשר להסביר אחרת. (כשהכניסו הידיים החום היה רק בשאר הסיר ולא סביב הידיים).

ואל תשכחו שכל זה הוא רק בהו"א שכן באמת היה מדובר בכישוף.

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: א' אפריל 20, 2014 4:28 pm
על ידי סגן אלוף
יאיר. כתב:
גם זה הבל כתב:חום היה כי האוכל התבשל, ורק הידים לא נשרפו .


סברא יפה אבל בנס תמיד אפשר להסביר אחרת. (כשהכניסו הידיים החום היה רק בשאר הסיר ולא סביב הידיים).

ואל תשכחו שכל זה הוא רק בהו"א שכן באמת היה מדובר בכישוף.

היה חום גם סביב הידים אבל כיון שידיהם לא נשרפו הרי ידיהם לא פלטו טעם בשר ואין כאן שום אוקימתא

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: א' אפריל 20, 2014 4:54 pm
על ידי אלכסנדר וימפן
סגן אלוף כתב:
יאיר. כתב:
גם זה הבל כתב:חום היה כי האוכל התבשל, ורק הידים לא נשרפו .


סברא יפה אבל בנס תמיד אפשר להסביר אחרת. (כשהכניסו הידיים החום היה רק בשאר הסיר ולא סביב הידיים).

ואל תשכחו שכל זה הוא רק בהו"א שכן באמת היה מדובר בכישוף.

היה חום גם סביב הידים אבל כיון שידיהם לא נשרפו הרי ידיהם לא פלטו טעם בשר ואין כאן שום אוקימתא
מה עם תתאה גבר?

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: א' אפריל 20, 2014 5:05 pm
על ידי סגן אלוף
אלכסנדר וימפן כתב:מה עם תתאה גבר?

מה?!
תתאה מועיל לחמם את העילאה אבל כאן לא נתחממו כלל

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' אפריל 21, 2014 11:31 pm
על ידי אלכסנדר וימפן
סגן אלוף כתב:
אלכסנדר וימפן כתב:מה עם תתאה גבר?

מה?!
תתאה מועיל לחמם את העילאה אבל כאן לא נתחממו כלל

תסתכל בחוות דעת בסימן צ"א ס"ק ה' שהוא אומר שאפילו אם העליון לא התחמם מהתחתון אז הם נאסרים אחד מהשני

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ב' ינואר 26, 2015 6:36 pm
על ידי קומי_אורי
ואיך שותים תה?

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ד' אוגוסט 24, 2016 8:53 pm
על ידי צולניק
מתוך העלון 'כאיל תערג'

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: ד' אוגוסט 24, 2016 9:59 pm
על ידי שמש
ולפי זה, בצירוף שיטת הסוברים שחום שיס"ב הוא כ-40 מעלות הרי שאדם של"ע לקה בשפעת וחום גופו עומד על 40 מעלות יאסר להכניס אצבעו לפיו וכן יאסר על כל אדם לאכול דבר חם מכ"ר כשאוחזו בידיו ועוד ועוד...
הה"ד 'זוהתה חומרה חדשה'...

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 12:48 pm
על ידי עוד יהודי
קומי_אורי כתב:ואיך שותים תה?

זה לא כל כך קשה שהרי אין רגילות לשתות מכלי ראשון, וא"כ זה רק עירוי מכלי שני. אבל לשיטות שדבר גוש חם גם בכלי שני קשה טובא.