עמוד 1 מתוך 1

ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 2:53 pm
על ידי דברי נחמיה
שלום וברכה!
כתבתי מאמר על הגדרות המושגים "ספק" ו"ודאי" ועל ההשלכה המעשית שלהם בסוגיית ספק ברכות להקל ובעיקר על הכלל "אמרינן סב"ל במחלוקת הפוסקים".
אשמח להערותיהם של חברי הפורום.
הערות הנוגעות לתוכן לסגנון לצורה ולכל דבר אחר יתקבלו בברכה גדולה!
ברוכים תהיו!

Re: ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 7:13 pm
על ידי דורש טוב לעמו
דברי נחמיה כתב:שלום וברכה!
כתבתי מאמר על הגדרות המושגים "ספק" ו"ודאי" ועל ההשלכה המעשית שלהם בסוגיית ספק ברכות להקל ובעיקר על הכלל "אמרינן סב"ל במחלוקת הפוסקים".
אשמח להערותיהם של חברי הפורום.
הערות הנוגעות לתוכן לסגנון לצורה ולכל דבר אחר יתקבלו בברכה גדולה!
ברוכים תהיו!


יישר כח. אני חושב שמאוד חסר העניין של ספק לכל הדור או ספק ליחידים. מה שמובא בהרחבה בט"ז ביו"ד ריש סי' צח. ועוד הובא שם כבר בשו"ע כאשר נפל איסור להיתר ואינו יודע לשער אם יש 60, שאין זה נחשב ספק. והט"ז והש"ך שם הרחיבו הדברים יפה. מומלץ לעיין שם ולהוסיף

Re: ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 12:36 am
על ידי פלוריש
לגבי הסוף, ראו במאמרו של הרב דביר אזולאי, האם מרן פוסק כעמודי הוראה בברכות או חושש לספק ברכות לקולא: https://asif.co.il/wpfb-file/1-23-pdf/

Re: ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 11:04 am
על ידי דברי נחמיה
ברוכים תהיו!
תודה רבה! אעיין במקורות שהבאתם בע"ה.

Re: ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 1:38 pm
על ידי דברי נחמיה
דורש טוב לעמו כתב: יישר כח. אני חושב שמאוד חסר העניין של ספק לכל הדור או ספק ליחידים. מה שמובא בהרחבה בט"ז ביו"ד ריש סי' צח. ועוד הובא שם כבר בשו"ע כאשר נפל איסור להיתר ואינו יודע לשער אם יש 60, שאין זה נחשב ספק. והט"ז והש"ך שם הרחיבו הדברים יפה. מומלץ לעיין שם ולהוסיף


אחר עיון במקור, רציתי להודות שכבר העירוני חכמים שכל מאמרי מתמקד בספיקא דרבוותא. ואכן הם צודקים ולכאורה על פי הערתם אין מקום לדברי הט"ז הללו משום שהוא מדבר על ספק מחמת חוסר ידיעה, ומי שחסרה לו ידיעה והוא בעצמו מודע לחוסר ידיעתו לא שייך כאן אין לדיין אלא מה שעיניו רואות ולא שייך שיקול הדעת אם לא למדת את הסוגיה לכאורה. האם דבריי נכונים?