אבן שבקש עוג מלך הבשן לזרוק על ישראל - גמרא גמירי לה. אמר: מחנה ישראל כמה הוי - תלתא פרסי, איזיל ואיעקר טורא בר תלתא פרסי ואישדי עלייהו ואיקטלינהו. אזל עקר טורא בר תלתא פרסי ואייתי על רישיה, ואייתי קודשא בריך הוא עליה קמצי ונקבוה ונחית בצואריה; הוה בעי למשלפה, משכי שיניה להאי גיסא ולהאי גיסא ולא מצי למשלפה, והיינו דכתיב: (תהלים ג ח) שני רשעים שברת; וכדרבי שמעון בן לקיש, דאמר רבי שמעון בן לקיש: מאי דכתיב שני רשעים שברת - אל תקרי שברת אלא שרבבת. משה כמה הוה - עשר אמות, שקיל נרגא בר עשר אמין שוור עשר אמין, ומחייה בקרסוליה וקטליה. (ברכות נד:)
הבונה כתב:אבן שבקש עוג מלך הבשן לזרוק על ישראל - גמרא גמירי לה. אמר: מחנה ישראל כמה הוי - תלתא פרסי, איזיל ואיעקר טורא בר תלתא פרסי ואישדי עלייהו ואיקטלינהו. אזל עקר טורא בר תלתא פרסי ואייתי על רישיה, ואייתי קודשא בריך הוא עליה קמצי ונקבוה ונחית בצואריה; הוה בעי למשלפה, משכי שיניה להאי גיסא ולהאי גיסא ולא מצי למשלפה, והיינו דכתיב: +תהלים ג'+ שני רשעים שברת; וכדרבי שמעון בן לקיש, דאמר רבי שמעון בן לקיש: מאי דכתיב +תהלים ג'+ שני רשעים שברת - אל תקרי שברת אלא שרבבת. משה כמה הוה - עשר אמות, שקיל נרגא בר עשר אמין שוור עשר אמין, ומחייה בקרסוליה וקטליה. (ברכות נד:)
אצב כתב:הבונה כתב:אבן שבקש עוג מלך הבשן לזרוק על ישראל - גמרא גמירי לה. אמר: מחנה ישראל כמה הוי - תלתא פרסי, איזיל ואיעקר טורא בר תלתא פרסי ואישדי עלייהו ואיקטלינהו. אזל עקר טורא בר תלתא פרסי ואייתי על רישיה, ואייתי קודשא בריך הוא עליה קמצי ונקבוה ונחית בצואריה; הוה בעי למשלפה, משכי שיניה להאי גיסא ולהאי גיסא ולא מצי למשלפה, והיינו דכתיב: +תהלים ג'+ שני רשעים שברת; וכדרבי שמעון בן לקיש, דאמר רבי שמעון בן לקיש: מאי דכתיב +תהלים ג'+ שני רשעים שברת - אל תקרי שברת אלא שרבבת. משה כמה הוה - עשר אמות, שקיל נרגא בר עשר אמין שוור עשר אמין, ומחייה בקרסוליה וקטליה. (ברכות נד:)
אני מדבר על ההכרח ע"פ פשש"מ שמשה רבנו הרג את עוג.
וכידוע שרש"י בפי' נצמד אך ורק לפשט הפשוט ביותר.
דראל כתב:כיון שדבר זה לא ברור כלל וכלל. בהחלט ניתן לומר שרש"י העמיד את הפשט ע"ס דברי חז"ל שנמשך אחריהם, וק"ל.
דראל כתב:רש"י אומר את זה נקודתית או לכל פירושו?
לפני שתענה, חשוב האם הרשב"ם הכיר את מה שכתב רש"י, כשכתב את פירושו בבראשית לז ב (בהנחה שאתה מכיר אותו או עיינת בו לפני שכתבת את התגובה).
בניגוד לרמב"ן ולרבי אברהם אבן עזרא, לא כתב רש"י הקדמה לפירושו, שבה יפרש את דרכו הפרשנית. אך הערה המבהירה את הקו שהנחה אותו בפירושיו מופיעה בדרך אגב בתחילת ספר בראשית: "יש מדרשי אגדה רבים וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה ובשאר מדרשות, ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא ולאגדה המיישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו." כלומר, אין עניינו של רש"י להביא בפירושו אגדות ומדרשים, אלא ליישב קשיים המתעוררים בפסוקים. כאשר מצטט רש"י את דברי המדרש, לפי עדותו, חזקה עליו שקושי בפסוק הביא אותו לסטות מדרך הפשט והקיצור. ועל דרך זו בנויה שיטת הלימוד של בני עדות המזרח, לנסות לחקור ולהבין לעומק את פירושו של רש"י תוך כדי ירידה לעומקה של כל מילה ומילה בפירושו.
דראל כתב:כן. אני חולק על הנחת היסוד שלך שרש"י נצמד תמיד לפשט הפשוט ביותר, ועיין רשב"ם בראשית לז ב.
וגם רבינו שלמה אבי אמי, מאיר עיני גולה, שפירש תורה נביאים וכתובים – נתן לב לפרש פשוטו של מקרא.
אצב כתב:רש"י ז"ל (פר' חוקת כא, לה ד"ה ויכו אותו) כותב וז"ל: "משה הרגו".
ולכאורה הרי כתיב ויכו אותו ומשמע שמדובר על כל בנ"י.
ואת"ל שרש"י לומד זאת ממ"ש "אל תירא אותו כי בידך נתתי אותו", ומ"ש ויכו אותו ל"ר הכוונה למ"ש אח"ז ואת בניו ואת כל עמו שאותם באמת כל בנ"י הרגו.
אצב כתב:וגם רבינו שלמה אבי אמי, מאיר עיני גולה, שפירש תורה נביאים וכתובים – נתן לב לפרש פשוטו של מקרא.
דראל כתב:שפיל לסיפיה ד(דברי מפרש ה)מקרא.
דראל כתב:שפיל לסיפיה ד(דברי מפרש ה)מקרא.
אילו היה לו פנאי – היה צריך לעשות פירושים אחרים לפי הפשטות המתחדשים בכל יום
אצב כתב:
[/quote]אילו היה לו פנאי – היה צריך לעשות פירושים אחרים לפי הפשטות המתחדשים בכל יום
דראל כתב:אצב כתב:אתה מתכוון לזה?אילו היה לו פנאי – היה צריך לעשות פירושים אחרים לפי הפשטות המתחדשים בכל יום
בהחלט. מובן מכך שהפשט שראה רש"י כשכתב את פירושו, אינו הפשט שראה רש"י כשדיבר עם הרשב"ם.
כלום לא ברור מכך שבוודאי הפשט שראה רש"י כשכתב את פירושו, אינו הפשט כשאתה עכשיו קורא אותו?!
אצב כתב:נשגב מבינתי כל מה שכבודו כתב!
מניין לך כל זאת?
דיברת עם רש"י או לחילופין עם הרשב"ם?
דראל כתב:אצב כתב:נשגב מבינתי כל מה שכבודו כתב!
מניין לך כל זאת?
דיברת עם רש"י או לחילופין עם הרשב"ם?
קראתי את מה שהרשב"ם כתב, וכיון שהעתקת את דבריו, מובטחני שגם אתה קראת אותם.
"הפשטות המתחדשים בכל יום", ובודאי מאז שדיבר עם הרשב"ם עברו כאלף שנים כפול 365 ימים. הרבה פשטות...
דראל כתב:ניחשתי כי אצב הוא חב"דניק ויברכני ה' בגללך.
מה אתה מעלה נשכחות, ואיה אליהוא שישא דעו למרחוק ויתן בראש (למי?)?
יאיר. כתב:אני לא נכנס לדיון. ולא קראתי את מה שכתבתם.
רק ידוע שלא כל גדולי ישראל מסכימים ומשום כך איני צריך לסמוך על דעתו בזה.
יאיר. כתב:אני נגעתי רק בנושא האם רש"י הוא תמיד לפי הפשט הפשוט ותו לא. אם כן, סיימתי את הדיון מבחינתי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 362 אורחים