עמוד 1 מתוך 1

ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ו' ינואר 01, 2021 1:59 pm
על ידי אליהו בן עמרם
בפרשת ויחי על הפסוק (פמ"ח פס' י"ז): "וירא יוסף כי ישית אביו יד ימינו על ראש אפרים וירע בעיניו וגו' "
כתב ברמב""ן לבאר חרון יוסף וז"ל:
אולי יוסף היה אוהב את מנשה יותר בעבור היותו בכור לכן חרה לו.
והנכון בעיני כי חשב שטעה אביו בהם, ואם הייתה ברכתו בבלי דעת לא תבא ברכתו עליהם כי איננה ברוח הקדש כראוי, וכאשר אמר לו ידעתי בני ידעתי, נתפייס"
כלומר, חשב שאביו טועה ועלול להחליף ברכותיהם ולברך את אפרים בברכת מנשה, וא"כ נמצאת הברכה לבניו בבלי דעת, וברכה במצב כזה - לא תועיל ולא תתקיים.

אך פוק חזי מאי דבר, שרבים ההולכים לשאול בעצת הצדיקים גדולי הדור ולהתברך מפיהם (חסידים ולא חסידים כאחד) אינם מדקדקים אם הבין הצדיק את שאלתם ובקשתם במה מדובר ובמי מדובר בדיוק או לא, ומקבלים עצתו וברכתו ללא כחל וסרק בין אם הבין ובין אם לא הבין היטב, באמרם - "צדיק גוזר וכו'" מכל מקום.
ולכאורה, אם ביעקב אע"ה כך (שברכתו לא תחול בבלי דעת כפירוש הרמב"ן את דעת יוסף), מה נאמר במי שרחוק ממנו ת"ק על ת"ק?

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ו' ינואר 01, 2021 2:57 pm
על ידי דרומי
אין הכרח לפרש ברמב"ן שברכת צדיקים מבלי דעת אינה מועילה כלום, כאילו לא היתה מעולם.

ובזה גם החסידים מודים, שברכה שניתנת מדעת שלימה יותר מועילה ויותר משפיעה.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ו' ינואר 01, 2021 3:15 pm
על ידי הכתב והמכתב
בבלי דעת הכוונה שיעקב יברך את אפרים בחשבו שהוא מנשה והפוך.

אין הכוונה בצדיק שמתכוון לברך אותך שיהיה לך טוב למרות שאינו יודע מה הדבר הספציפי שעליו אתה צריך ברכה

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ש' ינואר 02, 2021 8:08 pm
על ידי אליהו בן עמרם
הכתב והמכתב כתב:בבלי דעת הכוונה שיעקב יברך את אפרים בחשבו שהוא מנשה והפוך.

אין הכוונה בצדיק שמתכוון לברך אותך שיהיה לך טוב למרות שאינו יודע מה הדבר הספציפי שעליו אתה צריך ברכה

החילוק לא מובן,
כי מאי נפק"מ אם רוצה לתת ברכה מסוימת לאפרים ונותן לאותה למנשה, שאין הדבר מגיעו,
לבין אם היה מבין בדיוק את פרטי המעשה או הצורך ואז היה מכוון את הברכה (או לא) או העצה הראויה לאותו דבר, ואילו עכשיו שאינו מבין וחושב שמבקשים עצה או ברכה על דבר אחר שמתייחס לאותה טעות. הרי בשני המקרים נחשב כמי שמברך בטעות וללא דעת.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ש' ינואר 02, 2021 9:45 pm
על ידי ביליצר
צ"ע מברכותיו של יצחק לבניו .

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ש' ינואר 02, 2021 10:21 pm
על ידי לבי במערב
בפשטות, הוא כענין הזכרת השם בשעת הברכה (שדקדקו בו הצדיקים עד מאד, כנודע).

[מיצחק - לפו"ר - לק"מ, שנתכוון לברך בכור בניו - והרי זהו הבכור אליבא דאמת].

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: א' ינואר 03, 2021 10:39 pm
על ידי ביליצר
ביליצר כתב:צ"ע מברכותיו של יצחק לבניו .


רמב"ן בברכות יצחק ,וז"ל או טעמו וגם ברוך יהיה "בעל כרחי" שאי אפשר להעביר הברכה ממנו, כי מאז שברך אותו "ידע ברוח הקודש" שחלה ברכתו עליו .

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 12:33 am
על ידי גל של אגוזים
שמעתי פעם מעשה רב בעניין זה על הגר"א ז"ל שבירך מבלי דעת ממש ונתקיימה ברכתו. המעשה היה שילדה קטנה עמדה ושיחקה ועיכבה הדרך בעדו ואמר לה בשיגרא לישנא "זאלס מיך לעבן ביז הונדרעט צואנציק אבער שטייס מיך אין וועג..." [שתחיו עד מאה ועשרים אבל את עומדת ומעכבת אותי...] איני יודע אם יש מקור מוסמך לזה.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 1:32 am
על ידי לבי במערב
'זאָלס[ט] מיך לעבן' תרגומו 'שתחיי (לי)' (או בתרגום־חפשי: 'שתהיי לי בריאה'...).

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 1:38 am
על ידי מה שנכון נכון
כמדומני שבסיפור הנוסח הוא 'מאה שנה', כמקובל לברך בעבר.
[והסיפור הוא שבירך ילד שדרך מבלי משים על טליתו. ויל"ע במקו"ב].

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 1:58 am
על ידי לבי במערב

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 3:26 am
על ידי מה שנכון נכון
שו"ר בספר הגר"א ח"ב עמ' 506-9 שהביא בזה כמה מעשיות/ גרסאות.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 3:26 pm
על ידי סגי נהור
וכי רק על היפך הברכה בבלי דעת אמרו שהיא כשגגה היוצאת מפי השליט?

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 6:29 pm
על ידי אליהו בן עמרם
סגי נהור כתב:וכי רק על היפך הברכה בבלי דעת אמרו שהיא כשגגה היוצאת מפי השליט?


אם מר צודק בטענתו, היה רבינו הרמב"ן יכול לבאר חרון יוסף ביתר שאת, על כי חשש שמא יקבל אפרים הקטן את ברכת מנשה הבכור, בהנחה מבוססת ש"בכור נוטל פי שניים" גם בברכות.
ואם לא באר כך, נראה שבאמת "שגגה היוצאת מפי השליט" לא נאמרה אלא בקללה.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 6:31 pm
על ידי לבי במערב
כלל נקוט בידינו, ד'מדה טובה מרובה' מהיפוכה.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 6:37 pm
על ידי אליהו בן עמרם
גל של אגוזים כתב:שמעתי פעם מעשה רב בעניין זה על הגר"א ז"ל שבירך מבלי דעת ממש ונתקיימה ברכתו. המעשה היה שילדה קטנה עמדה ושיחקה ועיכבה הדרך בעדו ואמר לה בשיגרא לישנא "זאלס מיך לעבן ביז הונדרעט צואנציק אבער שטייס מיך אין וועג..." [שתחיו עד מאה ועשרים אבל את עומדת ומעכבת אותי...] איני יודע אם יש מקור מוסמך לזה.

האם זאת באמת ברכה "בלי דעת"?
הרי בפשטות הכוונה בדברים, איני רוצה להקפיד עלייך מפני שאת מעכבת אותי בדרכי, ולכן אני מברך אותך באריכות ימים ובבקשה סורי מעל דרכי...
"בלי דעת" - שראינו ברמב"ן מדבר על מי שמתכוון לברך את פלוני וברך את אלמוני שלא רצה כלל לברכו באותה ברכה.
וכן לענ"ד במי שברך את פלוני ברכה שאילו היה יודע מה הוא צריך ומה הוא מבקש, היה מברכו בברכה אחרת או כלל לא היה מברכו.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 7:05 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ראיתי פעם סיפור מהסב"ק מראדאשיץ, שעבר דרך המטבח בביתו, וראה אשה זקנה בוררת שעועית, ושאל לפי תומו, "דאס איז פאר א שלום זכר?" והגם שכבר חדל להיות לה ארח כנשים, מ"מ הרתה וילדה בן זכר לקיים את דברי הסב"ק.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 7:18 pm
על ידי סגי נהור
אליהו בן עמרם כתב:
סגי נהור כתב:וכי רק על היפך הברכה בבלי דעת אמרו שהיא כשגגה היוצאת מפי השליט?


אם מר צודק בטענתו, היה רבינו הרמב"ן יכול לבאר חרון יוסף ביתר שאת, על כי חשש שמא יקבל אפרים הקטן את ברכת מנשה הבכור, בהנחה מבוססת ש"בכור נוטל פי שניים" גם בברכות.
ואם לא באר כך, נראה שבאמת "שגגה היוצאת מפי השליט" לא נאמרה אלא בקללה.

לפענ"ד צדקו דברי הכותבים לעיל, שאין כוונתו שברכה בבלי דעת נחשבת לכלום, אלא דאית ברכה ואית ברכה.
ולתוספת ביאור, יש ברכה (או הפכה) שכוחה בא מעצם אמירת המלים המסוימות והוצאתן לאור עולם, וע"ז אמרו אפילו על תנאי היא באה, כשגגה היוצאת וכו'. ויש ברכה שכוחה בא מתוך כוונתו של האומר, כברכות יעקב שהן ברוח הקודש, שממשיך לכל אחד מהשבטים ההמשכה הראויה לו, איש אשר כברכתו. וכח זה נעדר בהעדר דעת וכוונה.
ומעין הביאור הידוע בענין בחרבי ובקשתי - בצלותי ובעותי.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 11:17 pm
על ידי אליהו בן עמרם
ביליצר כתב:
ביליצר כתב:צ"ע מברכותיו של יצחק לבניו .


רמב"ן בברכות יצחק ,וז"ל או טעמו וגם ברוך יהיה "בעל כרחי" שאי אפשר להעביר הברכה ממנו, כי מאז שברך אותו "ידע ברוח הקודש" שחלה ברכתו עליו .

שאלה טובה בהחלט.
ולענ'ד החילוק הוא, שאם מתברר ש'רוח הקודש' גרמה ( או ליתר דיוק רצון ה' גרם) לברך את יעקב במקום עשיו אז תחול הברכה על יעקב. וזאת שנודע לו ברוח הקודש כבר משעת הברכה שזה רצון ה' ולאו בטעות עסקינן ואין עיצה ותבונה וכו'.
משא'כ חששו של יוסף, שמדובר בטעות אנוש שלא באה מרוח הקודש. וגם לא נודע שהסכימה 'רוח הקודש' לכך.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 11:24 pm
על ידי מה שנכון נכון
מנין ידעו רבקה ויעקב מתחילה שתחול רוה"ק על יצחק בשעה שיברכו בטעות? אא"כ נאמר שסמכו על רוה"ק של רבקה. ודוחק.

אגב, התופעות שזכרת בהודעת הפתיחה רחוקות מלהיות מנהג ותיקין עד כדי לדון בהם.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 12:31 am
על ידי ביליצר
אליהו בן עמרם כתב:
ביליצר כתב:
ביליצר כתב:צ"ע מברכותיו של יצחק לבניו .


רמב"ן בברכות יצחק ,וז"ל או טעמו וגם ברוך יהיה "בעל כרחי" שאי אפשר להעביר הברכה ממנו, כי מאז שברך אותו "ידע ברוח הקודש" שחלה ברכתו עליו .

שאלה טובה בהחלט.
ולענ'ד החילוק הוא, שאם מתברר ש'רוח הקודש' גרמה ( או ליתר דיוק רצון ה' גרם) לברך את יעקב במקום עשיו אז תחול הברכה על יעקב. וזאת שנודע לו ברוח הקודש כבר משעת הברכה שזה רצון ה' ולאו בטעות עסקינן ואין עיצה ותבונה וכו'.
משא'כ חששו של יוסף, שמדובר בטעות אנוש שלא באה מרוח הקודש. וגם לא נודע שהסכימה 'רוח הקודש' לכך.


אדרבה ,לכן הרי ציטטתי את דברי הרמב"ן כדי שיוסבר שיש כאן סתירה קלושה ,ואולי לכך התכוין מר.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 1:20 am
על ידי לבי במערב
אף אם סבר יוסף שטעה יעקב, ודאי לא ראה בכך 'טעות אנוש' (ראוי לזכור, כי ב'מרכבה לשכינה' עסקינן!).

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 11:39 am
על ידי אליהו בן עמרם
לבי במערב כתב:אף אם סבר יוסף שטעה יעקב, ודאי לא ראה בכך 'טעות אנוש' (ראוי לזכור, כי ב'מרכבה לשכינה' עסקינן!).

זה ברור. ואין לנו השגה ביעקב אע'ה.
אך א'כ מה נתכוון רבינו בדבריו ש'איננה ברוח הקודש כראוי'?

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 12:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
ארז"ל (מועד קטן יח,א):
דאמר ר' יוחנן מנין שברית כרותה לשפתים שנאמר {בראשית כב-ה} ויאמר אברהם אל נעריו שבו לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה ונשתחוה ונשובה אליכם ואיסתייעא מלתא דהדור תרוייהו

ומי לחשכם לומר דהיינו ח"ו דווקא לשלילה ולא לחיוב?!

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 3:32 pm
על ידי אליהו בן עמרם
א. א'כ, לדבריכם, מצוה ליישב דברי רבינו הרמב'ן.
ב. אולי שאני בין אמירה סתמית כ'מתעסק', לבין מבקש לברך את פלוני ונמצא אלמוני, שבוודאי אם היה יודע לא היה מברך את אלמוני.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 3:49 pm
על ידי עזריאל ברגר
אליהו בן עמרם כתב:א. א'כ, לדבריכם, מצוה ליישב דברי רבינו הרמב'ן.
ב. אולי שאני בין אמירה סתמית כ'מתעסק', לבין מבקש לברך את פלוני ונמצא אלמוני, שבוודאי אם היה יודע לא היה מברך את אלמוני.

א. כבר כתב הרב דרומי בראש האשכול יישוב מתאים.
ב. ייתכן.

וארחיב מעט:
יש דברים שנפעלים ע"י תפילת וברכת הצדיק, והדברים האלו פועלים (עכ"פ - פועלים ביתר שאת) כאשר הצדיק מכוון בתפילתו ובברכתו. וכאשר חסר בכוונתו - חסר בהשפעה הנגרמת ע"י ברכתו.
אבל יש דברים שנפעלים בדרך-ממילא, אם מצד "ברית כרותה לשפתים" ואם מצד שזוהי עת רצון מיוחדת שמה שנאמר בה יתקיים (ראו דברי רש"י במגילה כז,ב ד"ה וכן למר - אף אתה תהא מבורך לכך שמא היה עת רצון ותתקיים אף בי). ושמעתי שבזה מבואר מארז"ל אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך ואל תהי קללת הדיוט קלה בעיניך - שתיהן מפני הענין שמא הדברים נאמרו בעת מיוחדת שכל הנאמר בה מתקיים וכיו"ב.

והרמב"ן מבאר שיוסף רצה שהברכה תתגשם מחמת דברי יעקב עצמו ולא רק מחמת עת-רצון אקראית וכיו"ב.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 4:06 pm
על ידי סגי נהור
עזריאל ברגר כתב:וארחיב מעט:
יש דברים שנפעלים ע"י תפילת וברכת הצדיק, והדברים האלו פועלים (עכ"פ - פועלים ביתר שאת) כאשר הצדיק מכוון בתפילתו ובברכתו. וכאשר חסר בכוונתו - חסר בהשפעה הנגרמת ע"י ברכתו.
אבל יש דברים שנפעלים בדרך-ממילא, אם מצד "ברית כרותה לשפתים" ואם מצד שזוהי עת רצון מיוחדת שמה שנאמר בה יתקיים (ראו דברי רש"י במגילה כז,ב ד"ה וכן למר - אף אתה תהא מבורך לכך שמא היה עת רצון ותתקיים אף בי). ושמעתי שבזה מבואר מארז"ל אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך ואל תהי קללת הדיוט קלה בעיניך - שתיהן מפני הענין שמא הדברים נאמרו בעת מיוחדת שכל הנאמר בה מתקיים וכיו"ב.

viewtopic.php?f=17&t=54542#p684408

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 4:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
סגי נהור כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=54542#p684408

אכן הן הן הדברים.

Re: ברכת צדיקים מבלי דעת

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 5:53 pm
על ידי כדכד
איני יודע ליישב השאלה עצמה.
אבל מה שהקשה בתחילת האשכול מאנשים שהולכם לקבל ברכה מצדיק שאינו יודע מה לברך - אדרבה איפכא מסתברא. דווקא צדיק כיעקב ברכתו כה חשובה עד שכל דקדוק שידע בברכתו הוא חשוב אבל מי שפחות חשוב מיעקב - אין צורך לדקדק כל כך בידיעתו על הברכה