עמוד 1 מתוך 1

שהיה בשבת באש שלנו

פורסם: א' יוני 06, 2010 12:31 pm
על ידי אברך כולל
האם ידוע למאן דהו על אפשרות שאיסור שהיה לא נאמר אלא באש שמטבעה פוחתת והולכת ולא באש שלנו שהיא קבועה ללא שינוי. האם דן אי מי מן הפוסקים בחילוק זה?

Re: שהיה בשבת

פורסם: א' יוני 06, 2010 5:19 pm
על ידי אדג
לכאורה היא סברא אלימתא!

Re: שהיה בשבת

פורסם: א' יוני 06, 2010 5:52 pm
על ידי סמבוסק
הגרב"צ אבא שאול זצ"ל: אור לציון תשובות ב' פרק יז. (ויש עוד כמה תוצאות).

Re: שהיה בשבת

פורסם: א' יוני 06, 2010 11:18 pm
על ידי אברך כולל
תודה לסמבוסק
וכבר מצאתי עוד שרוצים באמת לומר כן כמו האגר"מ וגם למעלה ממנו.

Re: שהיה בשבת

פורסם: ב' יוני 07, 2010 8:54 pm
על ידי בנשק
מי יפרש לי מדוע 'אש שלנו' אינה דועכת?
וכי הגז אינו אוזל?
ומה עם הכפתורים?

Re: שהיה בשבת

פורסם: ב' יוני 07, 2010 10:47 pm
על ידי זקן ששכח
מה לא ברור?
תן לגחלים לבעור, שוב בעוד שעתיים ותראה מה קרה בינתיים.
בכיריים שלנו ככל הידוע לי אין זה קורה.
נכון שיש אנשים שאצלם בלון הגז אוזל בדיוק באמצע השבת..., לצערי, אין לי הרבה מכרים כאלה, וממילא ההבדל בין גז לגחלים ברור מאליו.

Re: שהיה בשבת

פורסם: ג' יוני 08, 2010 12:11 am
על ידי בנשק
בזה כבר נכנסנו למבוכה גדולה, בשורש תקנות חז"ל, בטל הטעם בטלה תקנה, לא פלוג רבנן ועוד ספיקות.
אך אחווה דעת עני, דהלא במקום שנשארה חלק מסיבת התקנה, ואף אם התמעטה למלתא דלא שכיחא, בזה ודאי אמרינן דהכל בכלל הגזירה.

ואם למעשה, אך בשבת העבר כבה הגז אצל שכני ובקשני לחמם סיריו ע"ג כירה גרופה וקטומה שלי.

וגזירות חכמים גם הם על כגון דא, דהלא כ"א יכול לומר אני אטמין ולא אחתה, אלא שעשו גדר וה"ה הכא.

Re: שהיה בשבת

פורסם: ג' יוני 08, 2010 5:31 am
על ידי ווונדערלעך
סליחה רבותי, הרי בגז שלנו, אע"פ שאפשר שיגמר בדיוק בלון הגז, מ"מ אם יקרה כן, לא יעזור שום חתיה שבעולם וא"כ לא שייך גזירת חיתוי, ודלא כאש של גחלים שכשדועכים מועיל בהן חיתוי.

Re: שהיה בשבת

פורסם: ג' יוני 08, 2010 5:22 pm
על ידי בנשק
גם בגז שלנו האש כבה מעמיא עמיא ואזלא ואזי יכול לחתות ע"י הכפתור שמעלה ומוריד גודל האש

Re: שהיה בשבת

פורסם: ג' יוני 08, 2010 8:31 pm
על ידי אברך כולל
בנשק כתב:גם בגז שלנו האש כבה מעמיא עמיא ואזלא ואזי יכול לחתות ע"י הכפתור שמעלה ומוריד גודל האש

אתה יכול להסביר בבקשה מה אתה כותב?. לא הבנתי חצי מילה!!!

Re: שהיה בשבת

פורסם: ג' יוני 08, 2010 8:52 pm
על ידי ווונדערלעך
אני דוקא הבנתי מצויין. והאמת ש5 דקות אחרי שכתבתי הבנתי כן גם מעצמי. הטענה שלי היתה כשנגמר הגז אז לא יעזור שוב שום חיתוי. ובנש"ק השיב שאינו כן אלא גם באש שלנו שפיר שייך חיתוי, כגון שהגז הולך להיגמר, והאש מתחילה להיחלש, אזי יש אפשרות שיחתה, דהיינו שיגביה האש למקסימום. כי כל עוד נשאר קצת גז בבלון, עדיין שייך להגביה ולהנמיך את הגז למרות עמימות האש. ייש"כ בנש"ק.

Re: שהיה בשבת

פורסם: ג' יוני 08, 2010 11:45 pm
על ידי אברך כולל
אתה בטוח שכך זה פועל? אני לא מכיר כזו תופעה שכנשנחלש הגז בבלון, אפשר להגדיל את האש ע"י הגברת הגז.
ובכל מקרה עדיין זה לא סיבה לאיסור, כי מה תאמר למי שפותח את הגז על המקסימום, שאצלו כבר אין חשש זה.
וגם שהרי ברור שחז"ל לא אסרו משום חשש רחוק זה שמא יגמר הבלון וכיו"ב, וכל איסורם היה כשהשתמשו בגחלים והיו מחתים להגברת האש, ולא בזמנינו שגם אם נאמר כדבריך אין זה אלא מקרה חד פעמי. 

Re: שהיה בשבת

פורסם: ד' יוני 09, 2010 1:01 am
על ידי בנשק
אתה לא מכיר כזאת תופעה ואחרים מכירים.

לגבי הסבירות של גזירות חז"ל כבר דובר למעלה, ואנו אין לנו אלא את שנתפרש בהדיא בש"ס דאינו בכלל הגזירה.

ותקנה שכתבת שיבעיר על המקסימום אינה טענה, דבזה ודאי דאמרי' לא פלוג, ומאי שנא ממי שיבעיר בהרבה גחלים בגונא שאין חשש שיחתה.

Re: שהיה בשבת באש שלנו

פורסם: ה' יוני 10, 2010 1:58 am
על ידי img770
כבר דנו בכמה ספרים מבני דורינו בנ"ל,
כמה ספרים שראיתי בחיפוש קל ומהיר:
מגילת ספר ע' ג',
שלמי יונתן ע' נ',
אורות השבת ע' כ"ז,
הלכות שבת בשבת ע' רד, (אוסר גם באש שא"א להבעירה יותר, עיי"ש)
טל תחי' ע' קצ"ה.

ויש בזה עוד הרבה מאד, ומ"מ זוהי שאלה שכבר דשו בה רבים.

Re: שהיה בשבת באש שלנו

פורסם: ג' דצמבר 09, 2014 7:56 pm
על ידי סכינא חריפא
אברך כולל כתב:האם ידוע למאן דהו על אפשרות שאיסור שהיה לא נאמר אלא באש שמטבעה פוחתת והולכת ולא באש שלנו שהיא קבועה ללא שינוי. האם דן אי מי מן הפוסקים בחילוק זה?

האריך בזה הגאון רמ"מ קארפ והביא מקור למנהג האיסור כבר בזמן החת"ס

אבל אינני מבין מי בכלל יסד ענין זה שהחיתוי הוא בגלל דמעמיא עמיא ואזלא, והרי א"כ למה קדירא חייתא מסיח דעתו ממנה ואדרבה כיון שאורך לה הרבה זמן להתבשל אז יותר צריך הוא לשמור שלא יתמעט החום?

Re: שהיה בשבת באש שלנו

פורסם: ג' דצמבר 09, 2014 8:25 pm
על ידי גם זו לטובה
הגר"מ פטרובר בספרו האריך לדון בזה.

Re: שהיה בשבת

פורסם: ד' דצמבר 10, 2014 12:41 am
על ידי ארי במסתרים
אברך כולל כתב:ובכל מקרה עדיין זה לא סיבה לאיסור, כי מה תאמר למי שפותח את הגז על המקסימום, שאצלו כבר אין חשש זה.


זה שאלה בפני עצמה האם יש להתיר באופן שפותח את הגז על המקסימום
ובזכרוני שראיתי באחד מהפוסקים האחרונים (לא זוכר מי) שגם כשפותח על המקסימום יש חשש שינמיך ושוב יגביר

Re: שהיה בשבת באש שלנו

פורסם: ד' דצמבר 10, 2014 9:53 pm
על ידי סכינא חריפא
הא גופא תלוי אם האיסור הוא רק שמא יתעממו הגחלים או שמטכסיסי הבישול זה ל'שחק' עם האש מעלה מטה.

Re: שהיה בשבת

פורסם: ה' דצמבר 11, 2014 7:27 am
על ידי עדיאל ברויאר
אברך כולל כתב:תודה לסמבוסק
וכבר מצאתי עוד שרוצים באמת לומר כן כמו האגר"מ וגם למעלה ממנו.


אם אני לא טועה, מרן הרב עובדיה זצ"ל באחת מתשובותיו נוטה לדעת האגר"מ, כמדומני בשו"ת יחו"ד.