עמוד 1 מתוך 1

מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ה' פברואר 04, 2021 8:05 pm
על ידי לעמל יולד
יש ברשותי מגילת איכה מנוקד עם הטעמים ומסורת.

בשו"ע תרצ"א ס"ט נפסק שמגילה שהי נקודה אינה נפסלת בכך.
אבל ח"א אמר לי בשם רב חשוב שאין לברך על מגילה זו, שמה שנפסק בשו"ע הוא רק לגבי מגילת אסתר (ונתן טעם שמגילת אסתר אגרת נינהו) אבל בשאר המגילת אין לברך עליה. לענ"ד אין בדבריו טעם ובודאי אפשר לברך על המגילה. מה דעת מרי דאתרא קדישא הדין?

רצ"ב תמונה של המגילה

Re: שאלה: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 12:51 am
על ידי יוצא פוניבז'
אין הבדל בין מגילה לשאר נביאים וכתובים לענין זה, רק ס"ת נפסל בכך.
אמנם המגילה שבתמונה זו פסולה מטעם אחר, שאין בה הפסק פרשה בין פסוק לפסוק (כפי שהוא בכל הספרים הישנים), וממילא א"א לברך עליה, למקפידים לברך דווקא על מגילה כשרה.
(א"א שלא להתפעל מההשקעה... אפילו הדגשת שוא נע וקמץ קטן... חסר רק איזה סימון לקרי וכתיב בתיבות מן בת)

Re: שאלה: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 5:27 am
על ידי לבי במערב
יוצא פוניבז' כתב:חסר רק איזה סימון לקרי וכתיב בתיבות מן בת
כתיבה בשוה"ג תפסול המגילה?

Re: שאלה: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 9:25 am
על ידי לעמל יולד
יוצא פוניבז' כתב:אין הבדל בין מגילה לשאר נביאים וכתובים לענין זה, רק ס"ת נפסל בכך.
אמנם המגילה שבתמונה זו פסולה מטעם אחר, שאין בה הפסק פרשה בין פסוק לפסוק (כפי שהוא בכל הספרים הישנים), וממילא א"א לברך עליה, למקפידים לברך דווקא על מגילה כשרה.
(א"א שלא להתפעל מההשקעה... אפילו הדגשת שוא נע וקמץ קטן... חסר רק איזה סימון לקרי וכתיב בתיבות מן בת)


מגילה שאין לה הפסק פרשה בין פסוק לפסוק נפסל? אלא לברך עליה? זה חדש לי, וכמדמני שכיום רוב הסופרים אינם מקפידים על זה. בבקשה תציין מקור, תודה.

Re: שאלה: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 11:44 am
על ידי יוצא פוניבז'
הלכה פשוטה לגבי ס"ת דפתוחה שעשאה סתומה ולהיפך, פסולה, וכן אם השמיט פרשה פסולה. במגילת איכה בכל כת"י הישנים, יש הפסק פרשה בין כל פסוק בארבעת בפרקים הראשונים. (בדפוסים השמיטו אותם מחוסר מקום וכדו', ולכן כשהתחילו לכתוב מגילות בקלף, לא עשו פרשיות אלו, וגם היום שכבר ידועה המסורת, עדיין ניתן למצוא רבים שממשיכים לכתוב כך). אלו שמקפידים לברך על מגילה כשרה דווקא, ולא מברכים על חומש, אינם יכולים לברך על מגילה כזו, מאחר שהיא פסולה.

Re: שאלה: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 11:45 am
על ידי יוצא פוניבז'
לבי במערב כתב:
יוצא פוניבז' כתב:חסר רק איזה סימון לקרי וכתיב בתיבות מן בת
כתיבה בשוה"ג תפסול המגילה?

מסתמא לא תפסול, וגם אם יש בזה איזה בעיה שלפחות יעשה רק איזה כוכבית...

Re: שאלה: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 1:18 pm
על ידי לעמל יולד
יוצא פוניבז' כתב:הלכה פשוטה לגבי ס"ת דפתוחה שעשאה סתומה ולהיפך, פסולה, וכן אם השמיט פרשה פסולה. במגילת איכה בכל כת"י הישנים, יש הפסק פרשה בין כל פסוק בארבעת בפרקים הראשונים. (בדפוסים השמיטו אותם מחוסר מקום וכדו', ולכן כשהתחילו לכתוב מגילות בקלף, לא עשו פרשיות אלו, וגם היום שכבר ידועה המסורת, עדיין ניתן למצוא רבים שממשיכים לכתוב כך). אלו שמקפידים לברך על מגילה כשרה דווקא, ולא מברכים על חומש, אינם יכולים לברך על מגילה כזו, מאחר שהיא פסולה.


אכן כך הדין בס"ת, אבל אפילו במגילת אסתר נפסק במשנ"ב שבדיעבד כשרה, עכו"כ שאר המגילות.

Re: שאלה: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 4:30 pm
על ידי לבי במערב
יוצא פוניבז' כתב:מסתמא לא תפסול, וגם אם יש בזה איזה בעיה שלפחות יעשה רק איזה כוכבית...
אכן, לזה היתה כוונתי. ייש"כ.

Re: שאלה: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ש' פברואר 06, 2021 7:47 pm
על ידי יוצא פוניבז'
לעמל יולד כתב:
יוצא פוניבז' כתב:הלכה פשוטה לגבי ס"ת דפתוחה שעשאה סתומה ולהיפך, פסולה, וכן אם השמיט פרשה פסולה. במגילת איכה בכל כת"י הישנים, יש הפסק פרשה בין כל פסוק בארבעת בפרקים הראשונים. (בדפוסים השמיטו אותם מחוסר מקום וכדו', ולכן כשהתחילו לכתוב מגילות בקלף, לא עשו פרשיות אלו, וגם היום שכבר ידועה המסורת, עדיין ניתן למצוא רבים שממשיכים לכתוב כך). אלו שמקפידים לברך על מגילה כשרה דווקא, ולא מברכים על חומש, אינם יכולים לברך על מגילה כזו, מאחר שהיא פסולה.


אכן כך הדין בס"ת, אבל אפילו במגילת אסתר נפסק במשנ"ב שבדיעבד כשרה, עכו"כ שאר המגילות.


מבלי להכנס לשאלה מה הדין במגילת אסתר (התרוה"ד והרמ"א דווקא מחמירים גם שם), אבל כל הקולות זה דווקא במגילת אסתר, שמועיל קריאה מתוך מגילה שאינה כשרה באופן שרובה כתובה כדין (עי' רמב"ן פ"ב דמגילה), אבל לא מצינו כן בשאר מקומות. וכמדו' כבר העיר כן בעמק ברכה.

Re: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ש' פברואר 06, 2021 8:22 pm
על ידי מעט דבש
מגילה עם טעויות - מבית לוי קובץ יב ניסן תשנ''ח עמוד קפט.GIF
מגילה עם טעויות - מבית לוי קובץ יב ניסן תשנ''ח עמוד קפט.GIF (5.45 KiB) נצפה 1528 פעמים

Re: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ש' פברואר 06, 2021 11:37 pm
על ידי לעמל יולד
א"כ אולי גם הניקוד יהיה כשר רק במגילת אסתר ולא בשאר המגילות?

Re: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: א' אפריל 09, 2023 11:53 pm
על ידי מן הדרום
האם מקובל לקרוא איכה מקלף ועם ברכות כמו בשאר מגילות [במקומות שאכן נוהגים כן בשאר מגילות]?

Re: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 11:29 am
על ידי מעט דבש
מן הדרום כתב:האם מקובל לקרוא איכה מקלף ועם ברכות כמו בשאר מגילות [במקומות שאכן נוהגים כן בשאר מגילות]?

ודאי.
אבל בשונה משאר המגילות, אין מברכין 'שהחינו', אלא רק 'על מקרא מגילה'.

לוח ההלכות והמנהגים - איכה1.jpg
לוח ההלכות והמנהגים - איכה1.jpg (128.99 KiB) נצפה 768 פעמים


לוח ההלכות והמנהגים - איכה2.jpg
לוח ההלכות והמנהגים - איכה2.jpg (129.82 KiB) נצפה 768 פעמים

Re: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 11:30 am
על ידי מעט דבש
לעצם הנושא, האם דוקא מגילת אסתר נקראה אגרת ואינה נפסלת בטעויות, יש על זה ב'עמק ברכה'.

עמק ברכה - מגילות1.jpg
עמק ברכה - מגילות1.jpg (17.29 KiB) נצפה 749 פעמים


עמק ברכה - מגילות2.jpg
עמק ברכה - מגילות2.jpg (139.43 KiB) נצפה 749 פעמים

Re: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 5:28 pm
על ידי מעט דבש
ומהגרי"י פישר זצ"ל:

מגילות פסולות - אבן ישראל עמ' קלא.jpg
מגילות פסולות - אבן ישראל עמ' קלא.jpg (46.23 KiB) נצפה 749 פעמים

Re: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 5:47 pm
על ידי מעט דבש
יצויין, שבביאור הגר"א (או"ח תצ, ט) כתב:
וכ"כ ב"ח ולבוש ומנהגים ומט"מ לברך אף שאינם כתובים בגליון וכ"ש כשהם כתובים בגליון כס"ת וכן מנהג כל הראשונים וכ"כ מ"א.

ואמנם במעשה רב (סימן קעה) איתא שאצל הגר"א קראו במגילה הכתובה כהלכתה, אבל לא מבואר שם מה הדין כשאין מגילה כזו.

מעשה רב - קעה - מגילות.jpg
מעשה רב - קעה - מגילות.jpg (25.49 KiB) נצפה 747 פעמים

Re: מגילת איכה מנוקדת

פורסם: א' יוני 16, 2024 11:20 pm
על ידי עושה חדשות
באגרו"מ ה,לו כותב בפשיטות - "אסור לתקן בחול המועד פסח איזה טעות שנמצאת במגילת שיר השירים, כיוון שהמגילה כשרה עד שתחסר רוב אותיותיה (שו"ע או"ח סי' תר"צ סעיף ג). ובחסרה רוב אותיותיה אף שפסולה, אסור לתקנה, משום דקריאת שיר השירים אינה חיוב ממש (שו"ע או"ח סי' ת"צ סעיף ט)..."