עמוד 1 מתוך 1

אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ד' פברואר 10, 2021 8:11 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
פעם באתי לבית האבל וראיתי יהודי אומר לרעהו (שלא היה אבל, אלא היה עוד א' מהמנחמים) 'שלום וברכה', הלה השתיקו ואמר לו: 'נו, בית האבל...'.
ובזמנו התפלאתי שלא שמעתי מעולם דבר מעי"ז, שיש הנוהגים שלא לומר שלום בבית האבל.
למעשה אז שלח לי חכ"א את הדברים כדלהלן:

בענין אמירת שלום בבית האבל לאנשים שאינם אבלים כ"כ בערוך השלחן סי' שפ"ה ס"ד שאין אומרים שלום זה לזה בבית האבל אך כבר כתב בס' אבן יעקב [לבעל הציץ אליעזר] סי' נ"ה וכן בספרו ציץ אליעזר בחלק רמת רחל סי' נ"א דלא נמצא לו מקור פוסקים עיי"ש באורך ואח"כ מצא מקור בשבולי לקט בשם תשובות הגאונים וכ"כ להקל ביב"א יו"ד ח"ד סי' ל"ג אות א' עיי"ש.


ואשמח לדעת אם יש לחברים הוספות בזה.

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 1:48 pm
על ידי ביליצר
עובדא ידועה עם הגרמ"פ והרבי מסאטמר זצ"ל בבית האבל .

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 2:12 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
ביליצר כתב:עובדא ידועה עם הגרמ"פ והרבי מסאטמר זצ"ל בבית האבל .

לא ידוע לי.
במה מדובר?

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 2:15 pm
על ידי כדכד
מענין
לי היה זכור שכך נוהגים והיה בזכרוני שזו הלכה פשוטה
אם הציץ אליעזר והיביע אומרר לא מצאו מקור אז כנראה אני הוא שטעיתי וזו לא הלכה פשוטה
אבל כמדומני שזה מנהג שאפשר לא כולם נהגו בו

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 2:56 pm
על ידי יבנה
אשרי יושבי ביתך כתב:
ביליצר כתב:עובדא ידועה עם הגרמ"פ והרבי מסאטמר זצ"ל בבית האבל .

לא ידוע לי.
במה מדובר?

נפגשו בבית אבל, האדמו"ר מסאטמר הושיט ידו לרמ"פ, ורמ"פ השיב לו שאין אומרים שלום בבית האבל, האדמו"ר מסאטמר לקח כסא והניחו בינם לבין האבל ואמר לו לשיטתך זה נחשב כמחיצה ושרי.

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 7:36 pm
על ידי לבי במערב
ראה 'שבלי הלקט' הל' שמחות סי' כב, ובהנסמן ב'חזון למועד' ע' כט הע' יג.

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 9:23 pm
על ידי בראנסוויל
תסלח לי, לא מצאתי כלום בשבלי הלקט שציינת שנוגע לענינינו

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 9:38 pm
על ידי יבנה
בראנסוויל כתב:תסלח לי, לא מצאתי כלום בשבלי הלקט שציינת שנוגע לענינינו

ספר שבלי הלקט הלכות שמחות סימן כב
ובראש חדש אין קורין שם את ההלל. מצאתי טעם בדברי הגאונים ז"ל דתניא באבל רבתי אין שואלין שלום זה את זה בתוך העיר במה דברים אמורים בעיר קטנה אבל בעיר גדולה מותר השתא בעיר קטנה אין שאילות שלום ביניהן הלל בבית האבל דכתיב ביה זה עשה ה' נגילה ונשמחה בו לא כ"ש דלא לימרו

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 9:59 pm
על ידי בראנסוויל
בשבלי הלקט מדובר לגבי אמירת הלל ואין ענינה לכאן.

אבל רבתי הוא מסכת שמחות, ושם הוא בפ"א הלכה וי"ו ומדובר כשיש ל"ע מת בכפר קטן, דהיינו קודם הקבורה, וכן הוא מפורש בתורת האדם להרמב"ן.

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 10:08 pm
על ידי יבנה
בראנסוויל כתב:בשבלי הלקט מדובר לגבי אמירת הלל ואין ענינה לכאן.

אבל רבתי הוא מסכת שמחות, ושם הוא בפ"א הלכה וי"ו ומדובר כשיש ל"ע מת בכפר קטן, דהיינו קודם הקבורה, וכן הוא מפורש בתורת האדם להרמב"ן.

תסביר איך הגאונים למדו אמירת הלל בבית האבל מאמירת שלום בכפר קודם קבורה?

Re: אמירת שלום זל"ז בבית האבל

פורסם: א' פברואר 14, 2021 4:48 pm
על ידי בראנסוויל
לפי הבנתי, ראיית השב"ל הוא שבמקום אבל ל"ע [כפר קטן] אין מהראוי לומר דבר של שמחה, ולכן אין לומר הלל בבית האבל ל"ע.

אודה ולא אבוש, שאיני יודע עומק הכוונה של "שלום וברכה" אם הוא שאילת שלום או ברכה לעתיד.

ובמעב"י כתוב שהאבל בעצמו יברך ויודה להמנחמים ואין הוא בכלל שאילת שלום.

זאל שוין זיין פריילעך ביי אלע אידישע קינדער.