עמוד 1 מתוך 1

בן ירושלים שנפטר לפני שבת, בפורים משולש

פורסם: ג' פברואר 23, 2021 7:19 am
על ידי עובדיה חן
ידוע החקירה בפורים המשולש דבני מוקפי חומה, לא מקיימים את עיקר מצות המגילה בשבת מפני הגזירה של חכמים, אלא קוראים ביום שישי את המגילה,
ומעתה יש לחקור האם הקריאה ביום שישי זה בגדר תשלומים על שבת או שעקרו את הט"ו והתקינו בשנה כזו עצם חובת הקריאה ביום שישי,י"ד .והנפק"מ בקטן שהגדיל בשבת האם חייב ביום שישי או לא, וכן נפק"מ למי שלא קרה בציבור האם חייב לקרוא ביחיד בשבת, וכן נפק"מ וכך מובא בשם הגרש"א בספר פורים משולש להרב צבי כהן זצ"ל שבכה"ג שמת לפני שבת, וביום שישי קרא לאחרים את המגילה ,חייבים השומעים שוב לקרוא בשבת, משום שהוברר שלא היה לו חיוב בשבת וא"כ גם תשלומים אין לו. ולכאורה צ"ב דהרי ביום שישי הוא היה בר חיובא כי בעודו בחזקת חי וודאי היה חייב, ומה לי שבשבת נפטר כי הוא מת הרי בעתו הוא היה בר חיובא,הגע בעצמך האם אתו אדם שנפטר לפני השבת לא קיים מצוה של קריאת מגילה? הרי הוא קיים מצוותו .וצ"ב.

Re: בן ירושלים שנפטר לפני שבת, בפורים משולש

פורסם: ג' פברואר 23, 2021 8:31 am
על ידי פרי יהושע
לא אמרו שאינו בר חיובא ביום שישי, אלא שלא בר חיובא בשבת, בשעה שכל כרכי מתחייב, ולמפרע מהני לו מה שקרא ביום שישי לחיובו זה

Re: בן ירושלים שנפטר לפני שבת, בפורים משולש

פורסם: ג' פברואר 23, 2021 9:40 am
על ידי מענה איש
עובדיה חן כתב:ידוע החקירה בפורים המשולש דבני מוקפי חומה, לא מקיימים את עיקר מצות המגילה בשבת מפני הגזירה של חכמים, אלא קוראים ביום שישי את המגילה,
ומעתה יש לחקור האם הקריאה ביום שישי זה בגדר תשלומים על שבת או שעקרו את הט"ו והתקינו בשנה כזו עצם חובת הקריאה ביום שישי,י"ד .והנפק"מ בקטן שהגדיל בשבת האם חייב ביום שישי או לא, וכן נפק"מ למי שלא קרה בציבור האם חייב לקרוא ביחיד בשבת, וכן נפק"מ וכך מובא בשם הגרש"א בספר פורים משולש להרב צבי כהן זצ"ל שבכה"ג שמת לפני שבת, וביום שישי קרא לאחרים את המגילה ,חייבים השומעים שוב לקרוא בשבת, משום שהוברר שלא היה לו חיוב בשבת וא"כ גם תשלומים אין לו. ולכאורה צ"ב דהרי ביום שישי הוא היה בר חיובא כי בעודו בחזקת חי וודאי היה חייב, ומה לי שבשבת נפטר כי הוא מת הרי בעתו הוא היה בר חיובא,הגע בעצמך האם אתו אדם שנפטר לפני השבת לא קיים מצוה של קריאת מגילה? הרי הוא קיים מצוותו .וצ"ב.

בשם הגרש''ז מובא שבפורים משולש חובת הקריאה היא ביום שישי ולא שבת.
ואינו תלוי כלל בחקירה האם זה תשלומים או שעקרו אלא שמכיון שהחיוב לקרוא ביום שישי ממילא היום הקובע למוקף או פרוז לכו''ע הוא ביום שישי
וכך גם נקט הגר''נ קרליץ ועיין בשלמי תודה
כך מובא בהליכות שלמה ובספרו של הרב קארפ.
ושמועה הנ''ל לא נתבררה.

Re: בן ירושלים שנפטר לפני שבת, בפורים משולש

פורסם: ה' מרץ 04, 2021 9:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
ומה תאמרו בכהאי גוונא בבן כפר שמת לפני י"ד? האם כל מי ששמע ממנו מגילה לא יצא ידי חובתו?!
והרי "לשמא ימות חיישינן", ואיך תיקנו חז"ל לשמוע מגילה יום או יומיים או שלשה ימים לפני זמנה, ואחר כך ייתכן שהאדם ימות (או יתחרש או ישתטה, ולר"י - יסתמא) ולמפרע לא יצאו ידי חובה?!
מאוד קשה לי לקבל סברות כאלו.