עמוד 1 מתוך 1

החיוב על מלאכות "על מנת"

פורסם: ד' מרץ 10, 2021 9:46 am
על ידי elbe
שלום!

תהיתי מה ראתה תורה לכלול בלט' מלאכות מלאכות גרועות כמו סותר קורע ומוחק, שמלבד זאת שלא נעשות מלכתחילה אלא רק באופן של תיקון טעות, גם לא פועלות שום יצירה עצמאית אלא רק מכשירות את השטח לתיקון [אמנם מצינו הרבה מלאכות שנעשות כהכשר תהליך כדוגמת זורה וכו' אך באלו התקבלה תוצאה חיובית לבינתיים]

כמו כן למישהו יש רעיון למה הטור והשולחן ערוך קיצרו כל כך במלאכת כותב?

תודה רבה

Re: החיוב על מלאכות "על מנת"

פורסם: ד' מרץ 10, 2021 2:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
סותר הוא הכנת מקום לבניה.
קורע הוא הכנת הבגד לחיבורו מחדש.
מוחק הוא הכנת מקום לכתיבה (ולכן חייב אף כשמוחק "שריטות של דיו" או בעברית מדוברת: קשקושים).

Re: החיוב על מלאכות "על מנת"

פורסם: ד' מרץ 10, 2021 2:19 pm
על ידי עושה חדשות
elbe כתב:למה הטור והשולחן ערוך קיצרו כל כך במלאכת כותב?
כי אין נפק"מ בפרטי החיוב מאחר ומדרבנן בלא"ה אסור.

Re: החיוב על מלאכות "על מנת"

פורסם: ד' מרץ 10, 2021 3:39 pm
על ידי סגי נהור
elbe כתב:תהיתי מה ראתה תורה לכלול בלט' מלאכות מלאכות גרועות כמו סותר קורע ומוחק, שמלבד זאת שלא נעשות מלכתחילה אלא רק באופן של תיקון טעות, גם לא פועלות שום יצירה עצמאית אלא רק מכשירות את השטח לתיקון [אמנם מצינו הרבה מלאכות שנעשות כהכשר תהליך כדוגמת זורה וכו' אך באלו התקבלה תוצאה חיובית לבינתיים]

בזה לימדתנו תורה כלל גדול, שפעמים שנסיגה לאחור היא עצמה התקדמות.
ואדרבה, י"ל שהנסיגה היא חלק מהגדרת המלאכה, ובמקום שהקריעה עצמה היא התיקון (כמו בפותח בית הצוואר) אינו חייב משום קורע אלא משום מכה בפטיש (אכמ"ל כמובן).

ברוך הבא לפורום.

Re: החיוב על מלאכות "על מנת"

פורסם: ד' מרץ 10, 2021 3:49 pm
על ידי ביליצר
ע"ד סתירת זקנים בנין