עמוד 1 מתוך 1

לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 10:07 am
על ידי עושה חדשות
רמב"ם הל' תרומות פרק א
כל שהחזיקו עולי מצרים ונתקדש קדושה ראשונה כיון שגלו בטלו קדושתן שקדושה ראשונה לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא כיון שעלו בני הגולה והחזיקו במקצת הארץ קדשוה קדושה שנייה העומדת לעולם לשעתה ולעתיד לבוא והניחו אותם המקומות שהחזיקו בהם עולי מצרים ולא החזיקו בהם עולי בבל כשהיו ולא פטרום מן התרומה והמעשרות כדי שיסמכו עליהם עניים בשביעית ורבינו הקדוש התיר בית שאן מאותם המקומות שלא החזיקו בהם עולי בבל והוא נמנה על אשקלון ופטרה מן המעשרות.

אני מחפש פשט פשוט, מה בין 'כיבוש' של עולי מצרים, ל'החזיקו' של בני הגולה.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 10:46 am
על ידי דרומי
יש בזה אריכות גדולה, ואתה מחפש 'פשט פשוט'... זה לא פשוט.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 10:51 am
על ידי מקדש מלך
מנחת חינוך מצוה רפד
ועיין ר"מ הלכות בית הבחירה (פ"ו הט"ז) נתן טעם לזה למה בקדושה ראשונה בטלה בגלות הארץ ובקדושה השניה לא בטלה וכתב הטעם דקדושה ראשונה בימי יהושע דנתקדשה הארץ אינו אלא מפני כיבוש הרבים וכיון שנלקחה הארץ מידיהם בטל הכיבוש ונפטרה מה"ת מתו"מ ומכל מצות התלויות בארץ שהרי אינה מא"י אבל עזרא לא קידשה בכיבוש רק בחזקה שהחזיקו בה (היינו דהי' ברשיון כורש מלך פרס) ע"כ אעפ"י שנלקחה הארץ מידם היא מקודשת עד היום וחייבת במצות התלויות בארץ ע"ש כי לא העתקתי לשונו הזהב ממש. וע"ש בכ"מ שכתב שאינו מבין החילוק הזה למה יהי' כח חזקה גדול מכח כיבוש ולמה לא נאמר לאחר שנלקחה מידינו בטלה החזקה וגם בכיבוש ראשון אטו לא היה חזקה וכי עדיף חזקה בלא כיבוש מחזקה עם כיבוש ע"ש ועתי"ט סוף עדיות שנתן טעם לדברי הר"מ ועיין בס' בה"ז בזבחים.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 1:57 pm
על ידי עושה חדשות
אכן בס' המפתח בהל' בית הבחירה שם יש רשימה מכובדת...
אבל חיפשתי קיצור דרך :)

אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה. (והאם יש מקום לקשר את זה -ולו בדרך דרוש- לענין של הדור קבלוה מאהבה).

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 2:21 pm
על ידי חרסון
עושה חדשות כתב:אכן בס' המפתח בהל' בית הבחירה שם יש רשימה מכובדת...
אבל חיפשתי קיצור דרך :)

אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה. (והאם יש מקום לקשר את זה -ולו בדרך דרוש- לענין של הדור קבלוה מאהבה).


קצת כעין דבריך האריך הרבי מליובאוויטש בכ"מ. יעויין ב'אוצר לקוטי שיחות' לפרשת לך לך.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 2:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב:אכן בס' המפתח בהל' בית הבחירה שם יש רשימה מכובדת...
אבל חיפשתי קיצור דרך :)

אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה. (והאם יש מקום לקשר את זה -ולו בדרך דרוש- לענין של הדור קבלוה מאהבה).


לא הבנתי מה חסר בהסבר של הרמב"ם עצמו.
כיבוש מבטל כיבוש אבל לא מבטל חזקה.
וכמדומני שהגר"י אברמסקי עסק בזה בספר שלו בעניין קניין עמ"י על ארץ ישראל.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 6:27 pm
על ידי עושה חדשות
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי מה חסר בהסבר של הרמב"ם עצמו.
כיבוש מבטל כיבוש אבל לא מבטל חזקה.

במילים של ה'כסף משנה' - איני יודע מה כח חזקה גדול מכח כיבוש ולמה לא נאמר בחזקה גם כן משנלקחה הארץ מידנו בטלה חזקה ותו בראשונה שנתקדשה בכיבוש וכי לא היה שם חזקה אטו מי עדיפא חזקה בלא כיבוש מחזקה עם כיבוש וצל"ע.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 8:42 pm
על ידי הבאר ההיא
עושה חדשות כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי מה חסר בהסבר של הרמב"ם עצמו.
כיבוש מבטל כיבוש אבל לא מבטל חזקה.

במילים של ה'כסף משנה' - איני יודע מה כח חזקה גדול מכח כיבוש ולמה לא נאמר בחזקה גם כן משנלקחה הארץ מידנו בטלה חזקה ותו בראשונה שנתקדשה בכיבוש וכי לא היה שם חזקה אטו מי עדיפא חזקה בלא כיבוש מחזקה עם כיבוש וצל"ע.

לכאורה ההבדל הוא שכיבוש תלוי בשלטון וחזקה תלויה בישיבה בארץ ואחרי החורבן עדיין ישבו יהודים בארץ, אבל כמדומה שבמשך הדורות היו אולי זמנים שבהם הישוב הדלדל כמעט לחלוטין וזה ישאר קשה.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 9:29 pm
על ידי דרומי
יש משווים את זה להבדל בין הלוחות הראשונות ללוחות השניות, שהלוחות הראשונות באו ברעש ובקול גדול ולא התקיימו, ואילו הלוחות השניות באו בשקט וברמה נמוכה יותר אבל דוקא משום כך היה להם קיום.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 9:56 pm
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי מה חסר בהסבר של הרמב"ם עצמו.
כיבוש מבטל כיבוש אבל לא מבטל חזקה.

במילים של ה'כסף משנה' - איני יודע מה כח חזקה גדול מכח כיבוש ולמה לא נאמר בחזקה גם כן משנלקחה הארץ מידנו בטלה חזקה ותו בראשונה שנתקדשה בכיבוש וכי לא היה שם חזקה אטו מי עדיפא חזקה בלא כיבוש מחזקה עם כיבוש וצל"ע.


חזקה מכוח כיבוש אין לה דין חזקה (אינני זוכר היכן ראיתי תירוץ זה)

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 10:44 pm
על ידי סגי נהור
עושה חדשות כתב:אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה. (והאם יש מקום לקשר את זה -ולו בדרך דרוש- לענין של הדור קבלוה מאהבה).

אכן מה שניתן בדרך פלא מכח התגלות שמימית עליונה הריהו נוח לאיבוד באותו אופן. ומה שהושג בעקשות ובהתמדה, מתוך מאמץ והתגברות אישית על מכשולים, וללא ניסים ונפלאות, הרי ההיאחזות בו היא בקנין חזק ויציב שבעתיים.

אבל אם בפשט חשקה נפשך, לכאורה תמצאנו בדברי התוי"ט (עדיות פ"ח, ו).

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 11:55 pm
על ידי קו ירוק
עושה חדשות כתב:רמב"ם הל' תרומות פרק א
כל שהחזיקו עולי מצרים ונתקדש קדושה ראשונה כיון שגלו בטלו קדושתן שקדושה ראשונה לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא כיון שעלו בני הגולה והחזיקו במקצת הארץ קדשוה קדושה שנייה העומדת לעולם לשעתה ולעתיד לבוא והניחו אותם המקומות שהחזיקו בהם עולי מצרים ולא החזיקו בהם עולי בבל כשהיו ולא פטרום מן התרומה והמעשרות כדי שיסמכו עליהם עניים בשביעית ורבינו הקדוש התיר בית שאן מאותם המקומות שלא החזיקו בהם עולי בבל והוא נמנה על אשקלון ופטרה מן המעשרות.

אני מחפש פשט פשוט, מה בין 'כיבוש' של עולי מצרים, ל'החזיקו' של בני הגולה.

הגרי"ז אומר (סטנעסיל זכריה) שהלימוד הוא מנבואת זכריה, שקדושה שניה היתה: 'לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי'. ואם זה 'ברוחי' זה נמשך לעולם.

אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה.

שמעתי מר"ז קורן ווארט יפה, ביאה שניה זה אף שלא כבשו, אבל כמו ילד שחוזר שוב ושוב אף שמוציאים אותו מחדר, זוהי חזקה; אילו לא היה שלו לא היה חוזר.

וכ"ז אינם סברות או רעיונות בעלמא; לא של הרמב"ם ולא של הגרי"ז ולא של עוד אחרונים. אלא מקור ההלכה היא גמרא ירושלמית ברפ"ו דשביעית, שילפינן לה מהנאמר בקרא "והביאך ה' אלקיך אל הארץ אשר ירשו אבתיך וירשתה והיטבך והרבך מאבתיך" והסוגיא שם. ומהא דנקט' להלכתא דקדושה ראשונה לא קדשה לעת"ל, וקדושה שניה קדשה לעת"ל.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 4:48 pm
על ידי יהודי טבעי
.

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 4:50 pm
על ידי יהודי טבעי
עושה חדשות כתב:רמב"ם הל' תרומות פרק א
כל שהחזיקו עולי מצרים ונתקדש קדושה ראשונה כיון שגלו בטלו קדושתן שקדושה ראשונה לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא כיון שעלו בני הגולה והחזיקו במקצת הארץ קדשוה קדושה שנייה העומדת לעולם לשעתה ולעתיד לבוא והניחו אותם המקומות שהחזיקו בהם עולי מצרים ולא החזיקו בהם עולי בבל כשהיו ולא פטרום מן התרומה והמעשרות כדי שיסמכו עליהם עניים בשביעית ורבינו הקדוש התיר בית שאן מאותם המקומות שלא החזיקו בהם עולי בבל והוא נמנה על אשקלון ופטרה מן המעשרות.

אני מחפש פשט פשוט, מה בין 'כיבוש' של עולי מצרים, ל'החזיקו' של בני הגולה.



מאמר שמסכם את הביאורים השונים בעניין זה

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 10:26 pm
על ידי דרומי
דיון נרחב בנושא