עמוד 1 מתוך 1

נר אבוקה - מכשול לרבים

פורסם: ש' אפריל 17, 2021 9:10 pm
על ידי עני בן פחמא
כידוע לכתחילה צריך לצורך הבדלה לברך על נר שהוא אבוקה.

המ"ב כותב (בסימן רצד) שאם יש נר שעשוי מקשה אחת וממנו יוצאים שתי פתילות אין לזה דין אבוקה, והדבר תמוה שכיום רבים וכן שלמים מבדילים על נרות שכאלו ואינם יודעים שאין לזה דין אבוקה.

והתמיהה הגדולה ביותר היא על נרות הבדלה הנמכרים בחנויות עם כשרות בד"ץ העדה"ח, ואין ברור כלל וכלל למה צריך כשרות על נרות שבעבר היו מדליקים בנרות חלב (בציר"י)! אבל אם כבר הם נותנים הכשר יש להם חובה מינמלית לבדוק שמדובר על נר אבוקה, ותמוה שמוכרים את המוצר כך.
ניסיתי לחפש בפוסקי זמנינו ולא מצאתי שחולקים על המ"ב והדבר צ"ע.

Re: נר אבוקה - מכשול לרבים

פורסם: ש' אפריל 17, 2021 11:09 pm
על ידי יבנה
משנה ברורה סימן רצח סעיף ב
(ח) ונר שיש לו ב' פתילות - סתם נר שבגמרא ופוסקים היינו נר של שמן וקמ"ל דכיון שאורותיהן מגיעין זה לזה למעלה הוי אבוקה ובנר שלנו אם מונח שם כמה פתילות הוי כמו פתילה עבה ואינה חשובה אבוקה אך אם מפריד ביניהם שעוה או חלב כגון מה שעושין משעוה שהנרות קלועים יחד או שמדביק יחד שתי נרות להדדי בעת הברכה זהו ג"כ חשיב אבוקה ומשמע מדברי המ"א שיראה שיגיעו המאורות להדדי דאז חשיב אבוקה:
רק אם הפתילות סמוכות א' לב' זה נחשב כפתילה עבה, לא אם יש שעוה המפריד ביניהם.
חלב רותח שנוטף על כלים מטריפו, ולזה מועיל ההכשר.

Re: נר אבוקה - מכשול לרבים

פורסם: א' אפריל 18, 2021 12:14 am
על ידי יהודה בן יעקב
עני בן פחמא כתב:כידוע לכתחילה צריך לצורך הבדלה לברך על נר שהוא אבוקה.

איך מדין "לכתחילה" נעשה "מכשול"?

Re: נר אבוקה - מכשול לרבים

פורסם: א' אפריל 18, 2021 2:01 pm
על ידי מבני עליה
עני בן פחמא כתב:כידוע לכתחילה צריך לצורך הבדלה לברך על נר שהוא אבוקה.

המ"ב כותב (בסימן רצד) שאם יש נר שעשוי מקשה אחת וממנו יוצאים שתי פתילות אין לזה דין אבוקה, והדבר תמוה שכיום רבים וכן שלמים מבדילים על נרות שכאלו ואינם יודעים שאין לזה דין אבוקה.

והתמיהה הגדולה ביותר היא על נרות הבדלה הנמכרים בחנויות עם כשרות בד"ץ העדה"ח, ואין ברור כלל וכלל למה צריך כשרות על נרות שבעבר היו מדליקים בנרות חלב (בציר"י)! אבל אם כבר הם נותנים הכשר יש להם חובה מינמלית לבדוק שמדובר על נר אבוקה, ותמוה שמוכרים את המוצר כך.
ניסיתי לחפש בפוסקי זמנינו ולא מצאתי שחולקים על המ"ב והדבר צ"ע.

עיין משנה ברורה תנג יא שכשמדליקים בשמן האסור באכילה מרחיקים אותו מהשולחן שלא ינטף על המאכלים. כמו שביאר החכם דיבנה.