עמוד 1 מתוך 1

איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 6:26 pm
על ידי עושה חדשות
אדם עובר עבירה בסתר, בא חבירו ומסיר את הוילון ועי"ז רואים אחרים את גנותו של בעל העבירה
כל זאת ללא שהוציא מילה בפיו, לא בגנות אותו אדם, וגם לא מילים של הזמנה לבוא ולראות וכד'.

האם יש טעם לומר שאין בזה איסור לשה"ר?

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 6:43 pm
על ידי עליך עיננו
הגרי"ש אלישיב סבור שאין איסור לשה"ר להראות לאדם אחר, שמישהו עושה עבירה (בקובץ תשובות לא זוכר היכן בדיוק)

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 6:53 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
עליך עיננו כתב:הגרי"ש אלישיב סבור שאין איסור לשה"ר להראות לאדם אחר, שמישהו עושה עבירה (בקובץ תשובות לא זוכר היכן בדיוק)

בשו"ת קובץ תשובות (ח"ב, סימן כ אות ה):

לשון השאלה: "ראובן עושה מעשה ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו את המעשה המגונה של ראובן (שילמד להמנע מזה, או אפילו לא כדי שילמד) האם יש בזה משום איסור לה"ר או לא'.

וז"ל תשובת מרן זצ"ל: "אם לוי מראה לשמעון את המעשה בשעה שראובן עושה ושמעון בעצמו רואה את הדבר, אין בזה משום לשה"ר", עכ"ל.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 6:55 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
וכבר כתבו הפוסקים דכ"ז מעיקר דין לשה"ר, אבל מצד 'ואהבת לרעך כמוך', ומצד מאי דעלך סני לחברך לא תעביד - בוודאי שיש להקפיד ע"ז (וכך גם אמר לי הג"ר משה וייא שליט"א, שהוא השואל ששאל כן קמיה הגריש"א, שפשיטא לו כן בכוונת דברי הגריש"א).

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 7:35 pm
על ידי עליך עיננו
אשרי יושבי ביתך כתב:
עליך עיננו כתב:הגרי"ש אלישיב סבור שאין איסור לשה"ר להראות לאדם אחר, שמישהו עושה עבירה (בקובץ תשובות לא זוכר היכן בדיוק)

בשו"ת קובץ תשובות (ח"ב, סימן כ אות ה):

לשון השאלה: "ראובן עושה מעשה ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו את המעשה המגונה של ראובן (שילמד להמנע מזה, או אפילו לא כדי שילמד) האם יש בזה משום איסור לה"ר או לא'.

וז"ל תשובת מרן זצ"ל: "אם לוי מראה לשמעון את המעשה בשעה שראובן עושה ושמעון בעצמו רואה את הדבר, אין בזה משום לשה"ר", עכ"ל.

ייש"כ!

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 7:38 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
ושאלתי פעם קמיה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א בזה"ל:

הנה ראיתי שמרן הגרי"ש אליישיב זצוק"ל פסק (שו"ת קובץ תשובות ח"ב סימן כ אות ה) שכשראובן עושה מעשה מגונה, ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו מה הוא עושה, מותר הדבר.

ונסתפקתי מה טעם ההיתר, האם משום ששמעון בעצמו בלאו הכי רואה כן (או יראה כן), או דלמא משום שבכך שראובן עושה כן ברבים מראה שלא אכפת ליה (ואיהו דאזיק אנפשיה, ותלוי אם שרי לדבר לשה"ר כשהוא מסכים לו).

ונפק"מ כגון שרב גוער בתלמידו, והוא מראה לו כן, אז אי משום לישנא קמא זה לכאו' שייך, ויהיה שרי כיון ששמעון רואה כן בעצמו, אבל ללישנא בתרא אולי לא שייך כיוון שאי"ז מרצונו של ראובן. (ואכן, בסתר, לשני הטעמים לכאו' יהיה אסור, כיון שלא רואה זאת בעצמו וגם מקפיד שלא יראוהו).

מה נראה לדעת מרן שליט"א טעם ההיתר.


והשיבני מרן הגר"ח שליט"א: "שידעו לדונו".

ודבריו צ"ב רב, ואולי כוונתו שידעו עי"ז לדונו לכף זכות, וזה חידוש.
[את שני הטעמים שכתבתי בגוף השאלה, שמעתי מת"ח המורים הוראות בהל' לשה"ר].

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 8:25 pm
על ידי פרנקל תאומים
עושה חדשות כתב:אדם עובר עבירה בסתר, בא חבירו ומסיר את הוילון ועי"ז רואים אחרים את גנותו של בעל העבירה
כל זאת ללא שהוציא מילה בפיו, לא בגנות אותו אדם, וגם לא מילים של הזמנה לבוא ולראות וכד'.

האם יש טעם לומר שאין בזה איסור לשה"ר?

ר' עושה חדשות, ראיתי את הכותרת מהעמוד הראשי, ומיד חשבתי: זה בטח אשכול שפתח עושה חדשות...
כל פעם אתה משמח אותנו עם הכותרות שלך..


לגופו של עניין:
מחד, לשה''ר זה לכאו' איסור מדיני ''מזיק'', (ולכן מצד הדין אין איסור לספר על המתים וכיו''ב), אלא שהתחדש בלשה''ר ''מזיק'' כזה שאינו ע''י פעולת נזק מוחשי וישיר כ''א נזק ''רוחני'' ועקיף (שעכשיו פלוני יחשוב עליו רעות, ואולי גם לא ירצה להשתדך עימו וכיו''ב). ולכן אם משום הא, היה מקום לאסור, דהלא מזיקנו בהסטת הוילון. וכשם שהתחדש ''מזיק'' בדיבור ה''ה ''מזיק'' ע''י מעשה שמזיק רק באופן ''רוחני'' ועקיף.
מאידך, אין לך בו אלא חידושו...

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 8:33 pm
על ידי מה שנכון נכון
חפץ חיים לה"ר א, ח
איסור זה של לשון הרע הוא בין אם הוא מספר עליו בפיו ממש או שהוא כותב עליו דבר זה במכתבו. וגם אין בו חילוק בין אם הוא מספר עליו הלשון הרע שלו בפירוש ובין אם הוא מספר עליו הלשון הרע בדרך רמז, בכל גווני בכלל לשון הרע הוא.
ובבמ"ח: בכל גווני. פירוש - אפילו אם אין מדבר או כותב עליו, רק שמראה לאחרים מכתביו שכתב פלוני אליו, שניכר מכותלי מכתביו שאיננו חכם או למדן וכדומה מעניני גנות, גם זה בכלל איסור לשון הרע הוא. ואף שאין זה צריך ראיה, אעפ"כ אראה לך שגם מין לשון הרע זה נזכר בתורה לאיסור, שבפסוק וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה וגו' פירשו רז"ל שהראה לסנהדרין את המכתב ששלח לו דוד שיעמיד את אוריה בעת חזקת המלחמה כדי שיתמעט עי"ז מדרגת דוד בעיניהם.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 8:45 pm
על ידי עליך עיננו
מה שנכון נכון כתב:חפץ חיים לה"ר א, ח
איסור זה של לשון הרע הוא בין אם הוא מספר עליו בפיו ממש או שהוא כותב עליו דבר זה במכתבו. וגם אין בו חילוק בין אם הוא מספר עליו הלשון הרע שלו בפירוש ובין אם הוא מספר עליו הלשון הרע בדרך רמז, בכל גווני בכלל לשון הרע הוא.
ובבמ"ח: בכל גווני. פירוש - אפילו אם אין מדבר או כותב עליו, רק שמראה לאחרים מכתביו שכתב פלוני אליו, שניכר מכותלי מכתביו שאיננו חכם או למדן וכדומה מעניני גנות, גם זה בכלל איסור לשון הרע הוא. ואף שאין זה צריך ראיה, אעפ"כ אראה לך שגם מין לשון הרע זה נזכר בתורה לאיסור, שבפסוק וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה וגו' פירשו רז"ל שהראה לסנהדרין את המכתב ששלח לו דוד שיעמיד את אוריה בעת חזקת המלחמה כדי שיתמעט עי"ז מדרגת דוד בעיניהם.

לכא' אינו דומה שהרי שם הנידון שמראה לו מכתב שהוא גנאי עליו,ובנידו"ד רק מראה לו אדם אחר שעושה דבר עבירה וכדו'

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 8:48 pm
על ידי מה שנכון נכון
עליך עיננו כתב:לכא' אינו דומה שהרי שם הנידון שמראה לו מכתב שהוא גנאי עליו,ובנידו"ד רק מראה לו אדם אחר שעושה דבר עבירה וכדו'

ההבדל בין מעשה למכתב? או בין גנאי לעבירה? או בין הווה לעבר?

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 8:54 pm
על ידי פרנקל תאומים
מה שנכון נכון כתב:חפץ חיים לה"ר א, ח
איסור זה של לשון הרע הוא בין אם הוא מספר עליו בפיו ממש או שהוא כותב עליו דבר זה במכתבו. וגם אין בו חילוק בין אם הוא מספר עליו הלשון הרע שלו בפירוש ובין אם הוא מספר עליו הלשון הרע בדרך רמז, בכל גווני בכלל לשון הרע הוא.
ובבמ"ח: בכל גווני. פירוש - אפילו אם אין מדבר או כותב עליו, רק שמראה לאחרים מכתביו שכתב פלוני אליו, שניכר מכותלי מכתביו שאיננו חכם או למדן וכדומה מעניני גנות, גם זה בכלל איסור לשון הרע הוא. ואף שאין זה צריך ראיה, אעפ"כ אראה לך שגם מין לשון הרע זה נזכר בתורה לאיסור, שבפסוק וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה וגו' פירשו רז"ל שהראה לסנהדרין את המכתב ששלח לו דוד שיעמיד את אוריה בעת חזקת המלחמה כדי שיתמעט עי"ז מדרגת דוד בעיניהם.

נפלא מאד. יש''כ.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 9:00 pm
על ידי עליך עיננו
מה שנכון נכון כתב:
עליך עיננו כתב:לכא' אינו דומה שהרי שם הנידון שמראה לו מכתב שהוא גנאי עליו,ובנידו"ד רק מראה לו אדם אחר שעושה דבר עבירה וכדו'

ההבדל בין מעשה למכתב? או בין גנאי לעבירה? או בין הווה לעבר?

אני חשבתי לחלק בין אחד שמראה מכתב לאחד שאחר כתב עליו שזה לשה"ר, לאחד שמראה סתם מכתב לאחר וניכר מזה גנות אבל נכון שהח"ח כ' להדיא שבכל גווני אסור,
מיהו עדין יש לחלק שבשעה שמסיט את הוילון לא עשה מעשה כלל גבי אותו אחד,אבל שמראה מכתב שנשלח לו הוי מעשה כלפי אותו אדם שכתב המכתב.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 9:05 pm
על ידי דרומי
יש להעיר מסוטה מו, ב לגבי אותו כנעני ש'באצבעו הראה להם' וזכה לשכר טוב על כך עד סוף כל הדורות, עיי"ש.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 9:24 pm
על ידי לעשות רצונך
בצעירותנו שלחו חבריי להגרח''ק שאלה דומה, האם מותר לאדם עצמו להסתכל על לשון הרע..
כגון ששומע שחבירו מאחורי גבו עושה איזה מעשה שאינו ראוי, האם מותר להסתכל בכך,
וענה את לשון המשנה ואל תשתדל לראותו בשעת קלקלתו.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 04, 2021 11:33 pm
על ידי מה שנכון נכון
לעשות רצונך כתב:בצעירותנו שלחו חבריי להגרח''ק שאלה דומה, האם מותר לאדם עצמו להסתכל על לשון הרע..
כגון ששומע שחבירו מאחורי גבו עושה איזה מעשה שאינו ראוי, האם מותר להסתכל בכך,
וענה את לשון המשנה ואל תשתדל לראותו בשעת קלקלתו.

המפרשים ביארו שהוא מחמת שמתבייש, וא"כ אין כאן מקור להיכן שאינו יודע.
אמנם יש להעיר מד' הלק"ט א, רעו שלא תלך רכיל בעמך הוא גם לגלות מסתורין של חבירו לעצמו.
ועוד יש לדון אם הוא בכ"ש מבצדק תשפוט עמיתך [תלוי באדם ובמעשה].

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: א' מאי 09, 2021 6:07 pm
על ידי עליך עיננו
עליך עיננו כתב:
מה שנכון נכון כתב:
עליך עיננו כתב:לכא' אינו דומה שהרי שם הנידון שמראה לו מכתב שהוא גנאי עליו,ובנידו"ד רק מראה לו אדם אחר שעושה דבר עבירה וכדו'

ההבדל בין מעשה למכתב? או בין גנאי לעבירה? או בין הווה לעבר?

אני חשבתי לחלק בין אחד שמראה מכתב לאחד שאחר כתב עליו שזה לשה"ר, לאחד שמראה סתם מכתב לאחר וניכר מזה גנות אבל נכון שהח"ח כ' להדיא שבכל גווני אסור,
מיהו עדין יש לחלק שבשעה שמסיט את הוילון לא עשה מעשה כלל גבי אותו אחד,אבל שמראה מכתב שנשלח לו הוי מעשה כלפי אותו אדם שכתב המכתב.

וראיתי שבח"ח (דרשו) הביאו בשם שו"ת לחפץ בחיים לחלק כנ"ל ונ"מ להניח ספר על השולחן, ואפי' אם יגרום לדרוש לגנאי אבל לא עשה וכ"א יכול לשפוט לפי ראות עיניו.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ג' מאי 11, 2021 8:52 pm
על ידי חרט
אבות פרק ד משנה יח
רבי שמעון בן אלעזר אומר... ואל תשתדל לראותו בשעת קלקלתו.
ובמפרשים שם, בשעה שעובר עבירה.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ד' מאי 12, 2021 7:47 pm
על ידי שערי הנהרות.
אשרי יושבי ביתך כתב:
עליך עיננו כתב:הגרי"ש אלישיב סבור שאין איסור לשה"ר להראות לאדם אחר, שמישהו עושה עבירה (בקובץ תשובות לא זוכר היכן בדיוק)

בשו"ת קובץ תשובות (ח"ב, סימן כ אות ה):

לשון השאלה: "ראובן עושה מעשה ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו את המעשה המגונה של ראובן (שילמד להמנע מזה, או אפילו לא כדי שילמד) האם יש בזה משום איסור לה"ר או לא'.

וז"ל תשובת מרן זצ"ל: "אם לוי מראה לשמעון את המעשה בשעה שראובן עושה ושמעון בעצמו רואה את הדבר, אין בזה משום לשה"ר", עכ"ל.

ומה סברתו?

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ד' מאי 12, 2021 8:34 pm
על ידי עושה חדשות
ראה במצו"ב פרק ה, מאת הרב חיים יצחק קפלן.
ותודה לחבר שהמציא לי את השיחה.

שיחה תזומ תשפא.pdf
(305.32 KiB) הורד 202 פעמים

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ד' מאי 12, 2021 9:07 pm
על ידי מה שנכון נכון
עושה חדשות כתב:ראה במצו"ב פרק ה, מאת הרב חיים יצחק קפלן.
ותודה לחבר שהמציא לי את השיחה.

שיחה תזומ תשפא.pdf

ראה גם בעלי שור.

לדידי הדברים רחוקים מאד מן השכל ואי"צ להשיב עליהם. וראה בעיקר ל' הח"ח "ואף שאין זה צריך ראיה".

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ה' מאי 13, 2021 12:23 am
על ידי גל של אגוזים
הגרחי"ק מביא דברי הח"ח [בהערה 31] ומחלק (חילוק דק).

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ה' יולי 01, 2021 12:35 am
על ידי עושה חדשות
אם יש איסור לשה"ר במראה לחברו תמונה או הסרטה שיש בה גנות, ראה כאן עמוד 54 והלאה.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ש' מרץ 26, 2022 9:48 pm
על ידי עושה חדשות
ב'מענה לשון' מהגר"ה זאקס (עמוד קנט) נקט ג"כ דזה מותר לכתחילה.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ב' מרץ 28, 2022 6:39 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
אשרי יושבי ביתך כתב:ושאלתי פעם קמיה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א בזה"ל:

הנה ראיתי שמרן הגרי"ש אליישיב זצוק"ל פסק (שו"ת קובץ תשובות ח"ב סימן כ אות ה) שכשראובן עושה מעשה מגונה, ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו מה הוא עושה, מותר הדבר.

ונסתפקתי מה טעם ההיתר, האם משום ששמעון בעצמו בלאו הכי רואה כן (או יראה כן), או דלמא משום שבכך שראובן עושה כן ברבים מראה שלא אכפת ליה (ואיהו דאזיק אנפשיה, ותלוי אם שרי לדבר לשה"ר כשהוא מסכים לו).

ונפק"מ כגון שרב גוער בתלמידו, והוא מראה לו כן, אז אי משום לישנא קמא זה לכאו' שייך, ויהיה שרי כיון ששמעון רואה כן בעצמו, אבל ללישנא בתרא אולי לא שייך כיוון שאי"ז מרצונו של ראובן. (ואכן, בסתר, לשני הטעמים לכאו' יהיה אסור, כיון שלא רואה זאת בעצמו וגם מקפיד שלא יראוהו).

מה נראה לדעת מרן שליט"א טעם ההיתר.


והשיבני מרן הגר"ח שליט"א: "שידעו לדונו".

ודבריו צ"ב רב, ואולי כוונתו שידעו עי"ז לדונו לכף זכות, וזה חידוש.
[את שני הטעמים שכתבתי בגוף השאלה, שמעתי מת"ח המורים הוראות בהל' לשה"ר].

הדברים נדפסו בספרי שו"ת שיח חיים (תשובה קו, עמ' רמט), ויעו"ש ב'ענפי חיים' (אות קג) בכ"ז, ובמכתבו של מו"ז שליט"א.

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

פורסם: ב' מרץ 28, 2022 6:44 pm
על ידי כדכד
אולי הכוונה לדונו בב"ד שיראו אם עשה מעשה שצריך לדונו בב"ד וכעין הגמ' פסחים קיג "ומעיד בו ביחידי" שאז עובר על איסור כי ממילא אין הדיינים יכולים לדונו אבל אם היה עד עד היו מעידים יחד בב"ד