עמוד 1 מתוך 1

מעילה באור שמחת בית השואבה

פורסם: ו' יולי 23, 2021 10:46 am
על ידי יאיר1
סוכה דף נג עמוד א

אשה היתה בוררת חטים לאור של בית השואבה.

תוספות: אשה היתה בוררת חיטין לשמחת בית השואבה - בירושלמי פריך היאך בוררת האיכא מעילה דשמן ופתילה היו של הקדש ומשני דקול ומראה וריח אין בהן משום מעילה וקשה דבפרק כל שעה (פסחים דף כו. ושם) אמרינן עלה מעילה הוא דליכא הא איסורא איכא וי"ל דבוררת לאו דוקא אלא כלומר היתה יכולה לברור מרוב אורה.

וקשה לי, שהרי ההנאה משמן ופתילות שכבר נעישת מצוותן, ומפני מה יש בהן עדיין מעילה?

Re: מעילה באור שמחת בית השואבה

פורסם: ו' יולי 23, 2021 11:04 am
על ידי הים הגדול
עתו' ב"ק ק"א א' ד"ה ולא וצ"ע.

Re: מעילה באור שמחת בית השואבה

פורסם: ו' יולי 23, 2021 11:16 am
על ידי יאיר1
אמנם מצד איסורי הנאה, חשיב שההנאה באה מהאור.
אבל מצד הנאה מהקדש, אינו כן.
שהרי ההקדש אסור רק עד שעה שנעשית מצוותו, ועתה כבר נעשית מצוותו, ומה איכפת לן, שנהנה מן השמן של הקדש.
אתה בעצם מתכוין לחדש, שההנאה בשעה שנעשית מצוותו גם כן אסורה.

Re: מעילה באור שמחת בית השואבה

פורסם: ו' יולי 23, 2021 3:26 pm
על ידי מתון
יאיר1 כתב:וקשה לי, שהרי ההנאה משמן ופתילות שכבר נעישת מצוותן, ומפני מה יש בהן עדיין מעילה?

למה כבר נעשית מצותן? והרי עדיין עומדים הם לשמחת בית השואבה, וכל שלא נגמר השימוש בהן לצורך קודש, עדיין מועלין בהן, וכמו דשן היוצא ל"בית הדשן" שמועלין בהן קודם שיצאו.

Re: מעילה באור שמחת בית השואבה

פורסם: ו' יולי 23, 2021 4:46 pm
על ידי יאיר1
הם נהנים מהאור, וזה סוף מעשיהם