עמוד 1 מתוך 1

הגרי"ח זוננפלד זצ"ל לעומת הגרא"י זלזניק זצ"ל מי יודע פשר דבר

פורסם: ב' יולי 25, 2011 7:11 pm
על ידי שואף לאמת
ידועה אימרתו של הגרי"ח זוננפלד לאשתו כך: אני יזכה לעולם הבא בגללך, דהיינו כשתבואי לעולם האמת ישאלו אותך בזכות מה תקבלי עולם הבא תגידי בזכות בעלי הגדול, יענו לך בשמים זה לא גדול כל המצוות שלו עם פניות אין בו מתום, על זה תעני אני לא יודעת אני נתתי לו את כל האפשרות, וע"ז תקבלי גן עדן וכשתשאלי היכן בעלי יגידו לך בגיהנום תעני, זה גן עדן זה, ובגלל זה יוציאו אותי מהגהינום לגן עדן.
לעומת זאת בחודש תשרי השנה התפרסם ביתד נאמן מאמר / שיחה של הגאון המנוח רבי אברהם יעקב זלזניק זצ"ל בישיבת עץ חיים שם אמר בתו"ד שאברך שלא לומד כמו שצריך תבא אשתו לעולם האמת ותבקש שכר על שהתינה לבעלה כמאמר נשים במאי זכיין ולא יהיה מהיכן לתת לה עולם הבא שהרי היא זוכה לחלק בגן עדן מחלקו והוא הרי אין לו חלק כי לא למד או שאין לו חלק מספיק כי לא למד מספיק, והיא תתבע את חלקה, ואמר הגרא"י זצ"ל הלא הבזיונות יהיו גדולים מאד עכ"ד,
ובזה את אחי אבקש היודע מקורות לכאן ולכאן נא יפרסם לפנינו.

Re: הגרי"ח זוננפלד זצ"ל לעומת הגרא"י זלזניק זצ"ל מי יודע פשר

פורסם: ב' יולי 25, 2011 7:14 pm
על ידי דראל
כמדומני שלרב זוננפלד מיוחסת האמרה שממ"נ יזכה בגן עדן, שהרי אשתו תקבל גן עדן בגללו (משום, שכאמור, נתנה לו האפשרות ללמוד), והוא עצמו יוכל להגיד: הרי כל מה שזכתה היה בגללי, כלום לא מגיע לי איזה חלק?!

Re: הגרי"ח זוננפלד זצ"ל לעומת הגרא"י זלזניק זצ"ל מי יודע פשר

פורסם: ב' יולי 25, 2011 7:29 pm
על ידי שואף לאמת
בכל אופן זה סותר את דברי הגרא"י זצ"ל וע"ז באתי

Re: הגרי"ח זוננפלד זצ"ל לעומת הגרא"י זלזניק זצ"ל מי יודע פשר

פורסם: ב' יולי 25, 2011 8:39 pm
על ידי לייבל
יש בזה שני ענינים, האחד הוא בעצם מה שהאשה מאפשרת לבעלה ללמוד שיש בזה מצוה ומקבלת על זה שכר בלא קשר לתוצאה וע"ז דיבר הגרי"ח זוננפלד, ומלבד זאת כשלומד יש לה חלק בתורה שלו (וזה מוכרח ממה שמבואר בסוטה כא. דדוקא זכות תורה מועילה ולא זכות מצוה, וע"כ שיש לה חלק ממש בלימוד) [וכעי"ז כ' האחרונים בענין לפני עור כשמכשיל את חבירו באיסור שיש לו חלק בעבירה] ובזה כשחסר בלימוד שלו חסר גם לה ופשוט.

Re: הגרי"ח זוננפלד זצ"ל לעומת הגרא"י זלזניק זצ"ל מי יודע פשר

פורסם: ב' יולי 25, 2011 10:22 pm
על ידי אוצר החכמה

Re: הגרי"ח זוננפלד זצ"ל לעומת הגרא"י זלזניק זצ"ל מי יודע פשר

פורסם: ה' יולי 28, 2011 2:36 pm
על ידי מיוחס
על מקורות בעל האוצר החכמה יש לדון דיתכן שאשה לבעלה אינה סתם מחזיק תורה אלא היא יותר שותפה
ושותף כן הוא להפסד ולא לרווח

Re: הגרי"ח זוננפלד זצ"ל לעומת הגרא"י זלזניק זצ"ל מי יודע פשר

פורסם: ה' יולי 28, 2011 2:44 pm
על ידי מיוחס
ועוד בדברי בעל האוצר החכמה
דהיינו בדברי המעיל יעקב שיש לחק בין צדקה לשאר מצוות
שבצדקה דאיכא מעלה מיוחדת מאד בשכר המוה בזה אף שכיון לקיים המצוה מ"מ כל זמן שלא החיה עני ונכה רוח
הרי אין לו את שכר הגדול של המצוה
דהיינו שיש שני דינים במצוה זו יש את הציווי ויש את התכלית
ולכן את הציוי ודאי הוא קיים ע"י הנתינה כיון דא"א לו לבדוק בציצית הנצרך וע"ז ודאי יש לו שכר
אבל יש את התכלית להחיות נפש עני וזה לא נתקיים בבני אדם שאינם מהוגנים
וכל השכר הגדול הוא על קיום התכלית
וכל זה הוא בדיני צדקה
ובדיני יששכר זבולון הגדר הוא אחר בכלל
שהרי אין מצוה זו מדיני הצדקה אלא הוא מציאות של פתרון לסיע ביד לומדי תורה ובודאי מי שסיע יש לו חלק ויקבל שכר
אבל זה השתתפות צודקת לענין שיקבל משכר השותף כשהרויח
ועדיין יש לעיין

Re: הגרי"ח זוננפלד זצ"ל לעומת הגרא"י זלזניק זצ"ל מי יודע פשר

פורסם: ה' אוגוסט 11, 2011 1:55 am
על ידי שואף לאמת
זה עתה ראיתי כי במרומי שדה כתב הנצי"ב זצ"ל כדעת פושרת בין הגר"י חיים זוננפלד זצ"ל לבין הגרא"י זלזניק זצ"ל
והוא על מאמר הגמ' בברכות י"ז גדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מן האנשים
וביאר הנצי"ב שהנשים זוכות שאע"פ שהאנשים לפעמים בטלים כמה שעות והם נענשים ע"ז מ"מ האשה תקבל שכר על הת"ת ולא תיענש על הביטול תורה
אמנם כל חידושו זה פלא הוא
כי מה יעלה על הדעת שהנשים יענשו בעונות בעליהן הלא תימה