עמוד 1 מתוך 1

איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ב' אוגוסט 16, 2021 2:33 am
על ידי גם זו לטובה
מספרים שהחזו"א חזר מוואלז'ין בגלל שלא נזהרו שם באיסור חדש.
כמד' מספרים שהשאג"א והגר"א בימי גלותם אכלו רק ממה שנתבשל בסיר שלהם, משום שחששו לבליעות "חדש"

האם הסיפורים נכונים?

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ב' אוגוסט 16, 2021 12:07 pm
על ידי דרומי
למה לא?

ברור שהיתה נפוצה ההנהגה להקל ב'חדש' במזרח אירופה,

ולדוגמא: על הרש"ב מליובאוויטש מסופר שפעם בעת אירוע שהתקיים בבית הכנסת ביקש שיביאו לו עוגה מביתו כי חשש שהעוגה שבבית הכנסת יש בה מן ה'חדש'

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ב' אוגוסט 16, 2021 10:48 pm
על ידי יבנה
גם זו לטובה כתב:מספרים שהחזו"א חזר מוואלז'ין בגלל שלא נזהרו שם באיסור חדש.
כמד' מספרים שהשאג"א והגר"א בימי גלותם אכלו רק ממה שנתבשל בסיר שלהם, משום שחששו לבליעות "חדש"

האם הסיפורים נכונים?

בענין החזו"א, יש מח' גרסאות אם חזר מוולאז'ין או מר' חיים, ובטעם החזרה יש הרבה מאד חילוקי דעות החל מאיסור חדש ועד געגועים לבית הוריו, ליקט אותם בראון עמ' 23 הערה 21. מצד הסברא לא נראה כלל ומעיקרא מאי קסבר.
השאגת אריה אסר חדש כמבואר בספרו שו"ת שאגת אריה החדשות בדיני חדש. בתולדות חייו שכתב מ"מ ישר ד"ה בערי אשכנז מסופר על הקדירה והגריסין שהיו בשקו.
בענין הגר"א, הוא ג"כ אסר חדש ביו"ד סי' רצ"ג ס"ק ב'. אך איני יודע איך נהג בגלותו.

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 2:34 am
על ידי גם זו לטובה
יבנה כתב:
גם זו לטובה כתב:מספרים שהחזו"א חזר מוואלז'ין בגלל שלא נזהרו שם באיסור חדש.
כמד' מספרים שהשאג"א והגר"א בימי גלותם אכלו רק ממה שנתבשל בסיר שלהם, משום שחששו לבליעות "חדש"

האם הסיפורים נכונים?

בענין החזו"א, יש מח' גרסאות אם חזר מוולאז'ין או מר' חיים, ובטעם החזרה יש הרבה מאד חילוקי דעות החל מאיסור חדש ועד געגועים לבית הוריו, ליקט אותם בראון עמ' 23 הערה 21. מצד הסברא לא נראה כלל ומעיקרא מאי קסבר.
השאגת אריה אסר חדש כמבואר בספרו שו"ת שאגת אריה החדשות בדיני חדש. בתולדות חייו שכתב מ"מ ישר ד"ה בערי אשכנז מסופר על הקדירה והגריסין שהיו בשקו.
בענין הגר"א, הוא ג"כ אסר חדש ביו"ד סי' רצ"ג ס"ק ב'. אך איני יודע איך נהג בגלותו.

יש"כ

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 7:12 am
על ידי ספרים וועלט
דרומי כתב:למה לא?

ברור שהיתה נפוצה ההנהגה להקל ב'חדש' במזרח אירופה,

ולדוגמא: על הרש"ב מליובאוויטש מסופר שפעם בעת אירוע שהתקיים בבית הכנסת ביקש שיביאו לו עוגה מביתו כי חשש שהעוגה שבבית הכנסת יש בה מן ה'חדש'

מקור בבקשה

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 10:32 am
על ידי דרומי
על כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע מסופר (ב'רשימות הרב"ש' ע' צו) שבעת 'סיום הש"ס' בליובאוויטש לא רצה לטעום מעוגת ה'לעקאח' שהיתה שם מחשש ל'חדש', וביקש שיביאו לו עוגה מביתו הפרטי ורק אז בירך וטעם.

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 2:36 pm
על ידי פרנקל תאומים
דרומי כתב:על כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע מסופר (ב'רשימות הרב"ש' ע' צו) שבעת 'סיום הש"ס' בליובאוויטש לא רצה לטעום מעוגת ה'לעקאח' שהיתה שם מחשש ל'חדש', וביקש שיביאו לו עוגה מביתו הפרטי ורק אז בירך וטעם.

שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 3:51 pm
על ידי סגי נהור
פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 9:44 pm
על ידי יבנה
סגי נהור כתב:לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7 ... 7%95%D7%92

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 9:48 pm
על ידי דרומי
כמדומה שאחת ממעלותיה של עוגה זו היא שברכתה 'מזונות' ללא חשש.

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 10:54 pm
על ידי נחומצ'ה
בשו"ת אבני נזר חו"מ סי' קט"ו, איתא על מנהג הרבי מלובלין [ה'חוזה'] זי"ע שהעלה על שולחנו 'כוסמת'
וסמך להקל ע"פ שיטת הב"ח.
ושם האבני נזר מפקפק בקולא זו [וכן לענין אתרוג מורכבים מהאי קורפו, עיי"ש], שהב"ח היה סבו של החוזה מלובלין.

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 7:49 am
על ידי בן ראובן
סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.


דומני ש"לעקאח" היא עוגת דבש בדווקא. עוגת ספוג נקראת "טארט".

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 8:30 am
על ידי סגי נהור
בן ראובן כתב:
סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.


דומני ש"לעקאח" היא עוגת דבש בדווקא. עוגת ספוג נקראת "טארט".

אינו כן. שלא בהקשרים של ראשית השנה אין פירושה עוגת דבש דווקא.

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 8:51 am
על ידי בן ראובן
סגי נהור כתב:
בן ראובן כתב:
סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.


דומני ש"לעקאח" היא עוגת דבש בדווקא. עוגת ספוג נקראת "טארט".

אינו כן. שלא בהקשרים של ראשית השנה אין פירושה עוגת דבש דווקא.


סדר ברה"נ (פ"ב ס"ט) הוא בהקשר של ראשית השנה?

ושמא תבאר החילוק בין "לעקאח" ל"טארט", הנזכרים פעמים רבות יחד כשני סוגי עוגות?

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 9:58 am
על ידי סגי נהור
א קשיא אויף א מעשה... כנראה ברייסין רק עוגת דבש נקראה לעקאח, אבל באזורים אחרים לאו דוקא. צא ובדוק במאפי נשים זקנות שבישראל (וכן העיד לי אחד הכותבים שליט"א).
וכדי שלא להוציא הנייר חלק אעתיק מעשה נאה מענין החילוק בין לעקאח לטארט:
הי' זה כאשר הרה"ג החסיד ר' פרץ [חן] הוזמן למסיבה בעירו, נשות המקום אפו עוגות טארט ולעקאח לכבוד האירוע. לקח ר' פרץ פרוסה מהטארט (או שהביא מביתו) וברך עלי' (כנראה שלא ידע באם אפשר לסמוך על אופת הלעקאח). שאלוהו אח"כ המסובים, היתכן? מונח לפניו טארט ולעקאח,
והוא ברך וטעם מהטארט? ענה ר' פרץ: אינני נוהג לאכול לעקאח אלא בערב יו"כ. ומאז לא אכל יותר ר' פרץ לעקאח אלא בערב יו"כ.

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: א' אוגוסט 22, 2021 10:15 pm
על ידי מלבב
דרומי כתב:למה לא?

ברור שהיתה נפוצה ההנהגה להקל ב'חדש' במזרח אירופה,

ולדוגמא: על הרש"ב מליובאוויטש מסופר שפעם בעת אירוע שהתקיים בבית הכנסת ביקש שיביאו לו עוגה מביתו כי חשש שהעוגה שבבית הכנסת יש בה מן ה'חדש'

איך נוהגים בחב״ד בעניין חדש בחו״ל?

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

פורסם: א' אוגוסט 22, 2021 10:16 pm
על ידי דרומי
אני תושב א"י, אבל ככל הידוע לי רוב העם לא מחמירים בזה יותר משאר הקהילות החסידיות שבדרך כלל מקילות בזה [ומסתבר שיש מדקדקים במיוחד שכן מחמירים בזה כמו שמחמירים בעוד מצוות]