עמוד 1 מתוך 1

"רבונו של עולם" בברכת כהנים - רק כשיש ב' כהנים

פורסם: ד' אוגוסט 25, 2021 3:43 pm
על ידי מחולת המחנים
איתא בגמ' (ברכות דף נ"ה ע"ב) "האי מאן דחזא חלמא ולא ידע מאי חזא, ליקום קמי כהני בעידנא דפרסי ידייהו ולימא הכי: רבש"ע אני שלך וחלומותי שלך חלום חלמתי ואיני יודע מה הוא וכו'".
כהיום המנהג בארץ ישראל בקהילות בני הישיבות (לאפוקי מנהג הפרושים) שאומרים רבונו של עולם בנשיאת כפים בימים נוראים ובשלש רגלים (ואז מנגנים את הניגון הידוע), המנהג נהיה כנראה בהשפעת המנהג בחו"ל שאין הכהנים נושאין את כפיהן אלא בימים נוראים ושלש רגלים.

זכור לי במעומעם שאין אומרים רבונו של עולם אלא אם כן יש ב' כהנים בבית הכנסת שנושאים את כפיהן, וכן אפשר לדייק מלשון הגמ' "ליקום קמי כהני בעידנא דפרסי ידייהו", שאלתי כהן אחד ואמר לי שאין לזה שחר, ונוהגים לומר גם כשיש רק כהן אחד.
האם התפרש הדבר באיזהו מקומן?

Re: "רבונו של עולם" בברכת כהנים - רק כשיש ב' כהנים

פורסם: ה' אוגוסט 26, 2021 8:54 pm
על ידי אשי ישראל
מחולת המחנים כתב:זכור לי במעומעם שאין אומרים רבונו של עולם אלא אם כן יש ב' כהנים בבית הכנסת שנושאים את כפיהן


אולי אתה מתבלבל עם הכרזת 'כהנים' שבזה רק כשיש שני כהנים מכריזים (לרוב הדעות)?

Re: "רבונו של עולם" בברכת כהנים - רק כשיש ב' כהנים

פורסם: ו' אוגוסט 27, 2021 12:12 am
על ידי ידידיה
כשאין ב כהנים , הוי דרבנן.
ואולי מי שסבר לא לומר, דימה את ברכת כהנים של כל יום שאין נוהגים לומר בה רבשע כיון שלפי פסק ההלכה כמנהגנו אין זו ברכת כהנים כהלכתה (כי אין שמחה כדברי הרמא), וסבר שכמו כן כשאין ברכת כהנים "מושלמת" דאורייתא אין לומר.


כמובן שאין זו סיבה נכונה לכאורה, ואם אין מנהג ידוע כזה, לענד ודאי כשם שהכהן עולה לברך, כך אנו נתפלל כמנהג,

Re: "רבונו של עולם" בברכת כהנים - רק כשיש ב' כהנים

פורסם: ו' אוגוסט 27, 2021 12:31 am
על ידי עץ הזית
מחולת המחנים כתב:שאלתי כהן אחד ואמר לי שאין לזה שחר, ונוהגים לומר גם כשיש רק כהן אחד.

מדוע שאלת דווקא כהן? ומניין לכהן לדעת איך המנהג בזה?

Re: "רבונו של עולם" בברכת כהנים - רק כשיש ב' כהנים

פורסם: ג' נובמבר 30, 2021 5:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
עד כמה שראיתי, נוהגים בזה גם עם כהן אחד (ראיתי כמה פעמים בבתי כנסת חב"ד שהיה רק כהן אחד במוסף של יו"ט, וניגנו את המנגינה, וכולם אמרו רבש"ע, וכמעט שלא הזדמן לי להתפלל במנינים לא חב"דיים במוסף של יו"ט).

אלא שלפני קרוב לשנתיים (בימי "הסגר הראשון"), בהיותי ש"צ במנין-מרפסות בשביעי-של-פסח, היה לנו רק כהן אחד (ליטאי) שיכול היה לעלות לדוכן (היו כהנים נוספים שהתפללו ממרפסותיהם ולא יכלו לראות את עשרת המתפללים, ולכן נקטו בשוא"ת ולא נשאו כפיהם), והוא אמר לי שנוהגים שלא לנגן את המנגינה של ברכת כהנים כשיש רק כהן אחד, ולא ידעתי מה טעמו, וכפשרה - אני ניגנתי את המנגינה, והוא לא ניגן אלא בירך כבימות החול.
ועתה נראה לי שהוא כיוון למנהג הזה שא"א רבש"ע בלא שני כהנים.
ואיני יודע מי הוא היה וע"כ אינני יכול לברר עמו את הסוגיא.