עמוד 1 מתוך 1

שאלה מעניינת - תענית ציבור

פורסם: ג' אוגוסט 02, 2011 1:44 am
על ידי תג של זהב
ידוע כי בתענית ציבור קוראים 'ויחל' בתפילת המנחה וכן הש"צ אומר 'עננו'.
עפ"י ההלכה אין להעלות לתורה מי שלא השלים התענית וכן לא יוכל להתפלל לפני העמוד.

וכמה שאלות בדבר:

א. אבל ל"ע בתוך השנה, הצריך לגשת לעמוד, ואירע לו שלא השלים תעניתו. האם יכול להתפלל לפני העמוד או אינו יכול.
ב. מי שקראו לו לתורה במנחה, והגבאי אינו יודע שלא השלים תעניתו, מה יעשה? האם יעלה לתורה כפי שנפסק בהלכה שאסור לסרב, או לא.
ג. כמו"כ כיצד יעלה לתורה אדם בשחרית של ת"צ, אולי לא ישלים תעניתו.


בברכת התורה ובריתחא דאורייתא

Re: שאלה מעניינת - תענית ציבור

פורסם: ג' אוגוסט 02, 2011 2:47 am
על ידי מורה צדק
רק בקצרה מחמת השעה המאוחרת,
א. תפלת האבל אינה חובה (אצלינו אמרו, כדאדם נפטר הוא עושה את הבן שלו יתום ולא חזן), ולכך אין להתיר לו לגשת בתענית ציבור.
ב. לענ"ד אינו עולה אף שקראוהו בשם, אא"כ חל בימי שני וחמישי שבזה יכול לסמוך על דעת הגר"ע שבמקרה שחל בשני או חמישי שממילא יש קריאת התורה יכולים להעלות גם מי שאינו מתענה.
ג. התענית אינה תלויה בהשלמה, ובשעה שמתענה יכול לעלות. וכך גם הדין שמי שבכוונתו שלא לסיים את התענית יכול לעלות כל עוד הוא מתענה.

Re: שאלה מעניינת - תענית ציבור

פורסם: ג' אוגוסט 02, 2011 4:08 pm
על ידי אורייתא!
תג של זהב כתב:א. אבל ל"ע בתוך השנה, הצריך לגשת לעמוד, ואירע לו שלא השלים תעניתו. האם יכול להתפלל לפני העמוד או אינו יכול.
ב. מי שקראו לו לתורה במנחה, והגבאי אינו יודע שלא השלים תעניתו, מה יעשה? האם יעלה לתורה כפי שנפסק בהלכה שאסור לסרב, או לא.
ג. כמו"כ כיצד יעלה לתורה אדם בשחרית של ת"צ, אולי לא ישלים תעניתו.

א. שו"ת דברי יציב (או"ח סימן רמז). עליה לתורה בתענית צבור למי שאינו מתענה. ע"ש.
ב. שו"ת ציץ אליעזר חלק יד סימן לד. ע"ש היטב. ובסוף אות ח הביא מעשה נורא שאירע בזה בספר שו"ת לב חיים ח"ג סי"ב יעו"ש ביתר אריכות.
ג. שו"ת חלקת יעקב אורח חיים סימן רטו ד"ה ד) ונבא. ע"ש.

Re: שאלה מעניינת - תענית ציבור

פורסם: ג' אוגוסט 02, 2011 11:02 pm
על ידי גלאגוזים
שאלה ב': כתב המג"א בסי' תקס"ו דבשני וחמישי יכול לעלות גם מי שאינו מתענה, כיון דממילא יש קריאת התורה באותו יום.
והמשנה ברורה [סקי"ט] הביא דיש מהאחרונים [אליה רבה והמאמר מרדכי] שמפקפקין עליו בזה. והוסיף המ"ב
ומ"מ בדיעבד אם קראוהו לעלות לכו"ע יעלה. לכאורה משמע דדכתב זה דוקא על קריאה כשחל התענית בשני וחמישי,
[וכמ"ש המורה צדק לעיל] אך ממה שכתב דבזה לכו"ע יעלה, והיינו אף לחלקים על המג"א, והרי לשיטתם אין חילוק
בין שני וחמישי לשאר ימים נראה קצת דגם בשאר ימים יעלה.

שאלה ג': המשנה ברורה [שם סק"כ] נקט בפשיטות דמי שאין דעתו להשלים תעניתו לא יעלה.