עמוד 1 מתוך 1

חשבון הרס"ג באמונות ודעות

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 6:26 pm
על ידי סגי נהור
בהקדמתו לספר אמונות ודעות מביא הרס"ג את המשל הבא לבאר את היחס בין האמונה לבין הבירור השכלי (להלן בתרגום הר"י קאפח):
דומה למי ששקל ממעות שהם אלף זוז, לחמשה אנשים עשרים ושנים זוז,
ולששה אנשים לכל אחד ששה עשר ושני שלישים,
ולשבעה אנשים לכל אחד ארבעה עשר ושתי שביעיות,
ולשמונה אנשים לכל אחד שנים עשר וחצי,
ולתשעה אנשים לכל אחד עשרה ותשיעית,
ורצה לברר להם מיד מה נשאר מן המעות, הרי הוא אומר להם כי הנשאר חמש מאות זוז, ויוכיח להם את דבריו בשקילת המעות, וכאשר ישקלנו מיד ימצאנו חמש מאות זוז, והרי חובה עליהם להאמין במה שאמר להם, ויש להם ארכה עד אשר ידעוהו מדרך החשבון כל אחד לפי הבנתו וידיעתו ומיעוט המעצורים לפניו.

דומני שדברי הרס"ג הללו מוכרים לעוסקים בתחום.
אלא שלכאורה החשבון אינו מכוון, כי הנשאר הוא חמש מאות חסר אחת... או שמא עדיין לא הגעתי לתכלית הבירור מדרך החשבון, ועלי להסתמך על האמונה?
הידוע למישהו פשר דבר?

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 6:55 pm
על ידי בן ראובן
קראתי בפזיזות.

ומ"מ לכאורה מסתברא כתיקון ר"י קאפח, שצ"ל "לחמשה אנשים עשרים זוז.. ולתשעה אנשים לכל אחד אחד עשר ותשיעית" (כך צ"ל לפי תיקונו, אף שלא כתב בפירוש), מאה לכל קבוצה.

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 6:57 pm
על ידי מקדש מלך
באמונות והדעות עם פירושי הרב הנזיר הגירסא בנתינה לשמונת האנשים היא:
"לשמונה אנשים לכל אחד שנים עשר זוז ושלוש שמיניות".
וכך היא הגירסא גם בשאר המהדורות הישנות שבאוצר החכמה.

הרי ירד האחד העודף.

ומה שמוזר הוא שקאפח הכיר את הגירסא הזו, אבל הוא טוען שהיא אינה נכונה "שאם כן יהיו תשעים ותשע". מצו"ב.

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 10:33 pm
על ידי סגי נהור
יישר כחכם.

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

פורסם: ה' נובמבר 04, 2021 10:46 am
על ידי מקדש מלך
בן ראובן כתב:מ"מ לכאורה מסתברא כתיקון ר"י קאפח, שצ"ל "לחמשה אנשים עשרים זוז.. ולתשעה אנשים לכל אחד אחד עשר ותשיעית" (כך צ"ל לפי תיקונו, אף שלא כתב בפירוש), מאה לכל קבוצה.

יש בזה הגיון. מאידך יתכן שעשרים כפול חמש הוא תרגיל קל מידי, ולכן רס"ג הוסיף כאן והפחית מאחרים לסבך את החשבון.
ובכל מקרה, זה מצריך שלוש הגהות (שאת אחד מהם הוא לא עשה).

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

פורסם: ה' נובמבר 04, 2021 5:22 pm
על ידי בן ראובן
מקדש מלך כתב:
בן ראובן כתב:מ"מ לכאורה מסתברא כתיקון ר"י קאפח, שצ"ל "לחמשה אנשים עשרים זוז.. ולתשעה אנשים לכל אחד אחד עשר ותשיעית" (כך צ"ל לפי תיקונו, אף שלא כתב בפירוש), מאה לכל קבוצה.

יש בזה הגיון. מאידך יתכן שעשרים כפול חמש הוא תרגיל קל מידי, ולכן רס"ג הוסיף כאן והפחית מאחרים לסבך את החשבון.
ובכל מקרה, זה מצריך שלוש הגהות (שאת אחד מהם הוא לא עשה).


רק שתיים (בנוסח שלו מופיע כבר הנוסח "שנים עשר וחצי" ואין צורך להגיה).

וגם נתיב הטעויות מובן היטב לפי זה. אחד המעתיקים פשוט מחק את המלה "אחד" הכפולה ("לכל אחד אחד עשר"), והבא אחריו סבר לתקן באמצעות הוספת "שניים", בלי להבחין שהוסיף עשר במקום תשע.

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

פורסם: ה' נובמבר 04, 2021 11:29 pm
על ידי סגי נהור
בן ראובן כתב:וגם נתיב הטעויות מובן היטב לפי זה. אחד המעתיקים פשוט מחק את המלה "אחד" הכפולה ("לכל אחד אחד עשר"), והבא אחריו סבר לתקן באמצעות הוספת "שניים", בלי להבחין שהוסיף עשר במקום תשע.

בהנחה שהשיבוש הוא במקור הערבי צ"ע אם ההסבר אפשרי, כי בערבית לכאורה "אחד" של "אחד עשר" אינו זהה ל"אחד" בעלמא.