מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"נהמא דכיסופא" - האם רס"ג תירץ באופן שונה, וביאור תירוצו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תלמיד-חכמים
הודעות: 379
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

"נהמא דכיסופא" - האם רס"ג תירץ באופן שונה, וביאור תירוצו

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ב' פברואר 14, 2022 10:18 am

באמו"ד מאמר ג' כתב רס"ג:
ודבר זה, הנה ראשית מחשבת השכל יתבונן בו ויאמר, והרי היה יכול להטיב להם הטובה השלמה ויתן להם האושר הנצחי מבלי שיצוום ולא יזהירם, ואף נראה שיהא חסדו בכך יותר טוב להם במה שפורק מעליהם מן העול? ואומר אני בבאור עניין זה, אדרבה, מה שעשה סבת הגעתם אל הטובה הנצחית הישמעותם למה שצוום בו הוא יותר חשוב, לפי שהשכל מחייב, שכל מי שהשיג טוב על מעשה שעשה, מגיע לו כפלים ממה שמגיע מן הטוב, למי שלא עשה כלום, אלא שנתנו לו בחסד, ואין השכל מחייב להשוות ביניהם,. וכיון שהדבר כך, הכריע עלינו בוראינו אל החלק היותר חשוב, כדי שתהא תועלתינו בגמול כפלי תועלת מי שלא עשה, וכמו שאמר: הנה ה' אלהים בחזק יבוא וזרעו משלה לו הנה שכרו אתו ופעלתו לפניו. עכ"ד.
ושני דברים טעונים בירור:
א. האם רס"ג התכוון לתירוץ המפורסם של "נהמא דכיסופא", ולכן ההטבה על דרך הזכות היא רבה יותר מהטבה על דרך החסד?
ב. אם נבאר לפי פשטות הלשון, שאין הכוונה ל"נהמא דכיסופא", הרי כוונת רס"ג בתירוצו היא שכיון שהשכל גוזר שתמיד ההטבה על דרך הזכות היא רבה יותר מהטבה על דרך החסד, לכך ברא ה' את העולם בדרך הזכות ולא החסד. ולכאורה גם על זה יש להקשות, למה ה' לא ברא את העולם בצורה שהחסד יהיה רב על הזכות? ואולי דבר זה הוא מהנמנעות הלוגיים שאין אנו מתארים את הבורא ביכולת עליהם (כדעת רס"ג עצמו והרמב"ם ועוד רבים מהראשונים)?

הוגה ומעיין
הודעות: 1979
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "נהמא דכיסופא" - האם רס"ג תירץ באופן שונה, וביאור תירוצו

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ב' פברואר 14, 2022 4:28 pm

הנכון כלשון שני, שאין זו תשובת נהמא דכיסופא.
בנוגע לשאלה,
חשוב להבחין שרס"ג לא שואל את השאלה שרגילים לשאול, למה ה' לא ברא את העולם בצורה אחרת. שאלות כאלו אינן מסוג השאלות שהוא עוסק בהן. הוא שואל מה צד החכמה והשכל באופן שבו הוא נברא. לכן גם התשובה שלו אינה עוסקת אלא בכך שהשכל גוזר ששכר העושה יהיה כפול ממה שניתן בחסד.

תלמיד-חכמים
הודעות: 379
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: "נהמא דכיסופא" - האם רס"ג תירץ באופן שונה, וביאור תירוצו

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ב' פברואר 14, 2022 5:08 pm

לא נראה לי שרס"ג כאן השתמש בהסבר מסוג "צד החכמה". כיון שיש פה קושיא מהותית: מדוע ה' לא הטיב לאדם בטובה המושלמת? ובאם היה איזשהו אופן של הטבה יתרה, הרי יהיה זה דבר לא נכון להיטיב בהטבה פחותה, וכאילו אנו מייחסים עוול לה'? וקושיא זו דורשת תירוץ חתוך וברור ולא די רק באופן מאופני החכמה.
ועוד, שרס"ג לא נוקט כאן בלשון של 'צד החכמה', אלא 'ביאור עניין זה'. כלומר, הסברת הדבר בבירור.
ולכן חשבתי שכוונתו שדבר זה הוא נמנע לוגי, להפוך חסד לדבר מרובה יותר מזכות, שזה כמו ליצור מצב ש-1 יהיה יותר מ-2. השאלה האם אכן אפשר לומר כך ביחס למושגי חסד וזכות, שאינם 'מתמטיים' או 'לוגיים' בהגדרה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים