עמוד 1 מתוך 1

גזירת נעלים של מת

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 8:08 am
על ידי מן הדרום
מישהו שמע על מנהג כזה? אדם שאינו שומתו"מ אמר שיש להם מנהג כזה והוא שואל מתי עושים זאת? איני רוצה לדחותו בקש

Re: גזירת נעלים של מת

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 8:36 am
על ידי אור עולם
ייתכן ששורש הדבר הוא מהנהוג שלא ללבוש בגדים של אדם שמת (עכ"פ אם לבשם ב30 יום הסמוכים למיתתו).

Re: גזירת נעלים של מת

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 8:44 am
על ידי שבענו מטובך
עי' ספר חסידים אות תנד שסכנה ללבוש נעליים של מת.

Re: גזירת נעלים של מת

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 8:48 am
על ידי מה שנכון נכון
עי' יבי"א ח"ג יו"ד ס"ה.

Re: גזירת נעלים של מת

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 11:56 am
על ידי ש. ספראי
מצו"ב שו"ת עצי הלבנון להגר"ל צירלסון אב"ד קישינב, יו"ד מ"ו, עם הערותי ומ"מ עה"ג.

Re: גזירת נעלים של מת

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 1:11 pm
על ידי מן הדרום
תודה לעונים
האם לעולה מדברי הפוסקים שאין טעם למנהג בנעלים שלא לבש בשעת מותו, וזה בל תשחית
אין להתיר ליהודי לעשות זאת, או שמא כיון שבלא"ה יזרקו לפח, אין נפ"מ בין חיתוך לזריקה
או באו"א האם הנחת רוח שיהיה לו בקיום מנהג אבותיו , שמבחינתו [כך אני מנתח] זה קשר לאידשקייט [של קיבוצניק]
וממילא מתיר בל תשחית [הניתר כידוע בדרכים רבות]?

Re: גזירת נעלים של מת

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 1:27 pm
על ידי ש. ספראי
יש מהפוסקים שקיבלו את דברי הס"ח כפשוטם. ראה בהערות הנ"ל. לכן אם רוצה לזרוק- יכול.

Re: גזירת נעלים של מת

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 11:57 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מאתר שו"ת.
האם מותר לקחת מגמ"ח מסויים נעליים או שמא יש לחשוש שהם נעליים של נפטר?
תשובה:
לנעול נעליים של נפטר אין לזה מקור בש"ס שאסור זולת מה שכתב בספר חסידים (סי' תנד) שכתב, ולא יעשה אדם צדקה בדבר שיש בו סכנה. לאחד ניתנו לו מנעלים של מת ורצה לתת אותם לעני אמרו לו "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח) אלא תמכרם לנכרי שלא יבוא לידי סכנה שום יהודי ויתן המעות לעני, ע"כ. הנה לא נאריך במה שהאריכו כבר בספרי הפוסקים בביאור דברי הספר חסידים. וראה למרן בעל היביע אומר בספרו (ח"ג חיו"ד סי' ה) שכבר האריך בזה. ובנדון דידן אפשר לצרף כמה צירופים. א. הולכים בתר רובא ורובא של הנעליים אינם של נפטרים. ב. יש לצרף מה שכתב בשו"ת עצי הלבנון (סי' מו) שנשאל על מנהג העולם לחתוך המנעלים של מת לחתיכות דקות ומאבדים אותם, שמנהגם זה עוקר הלכה מפורשת דאיסור בל תשחית. והביא ד' ר"י החסיד הנ"ל, ודקדק בדבריו שלא הזכיר מתחילה שאסור ללבוש מנעלים של מת, ותנא היכא קאי. ולכן כתב, שנ"ל שיש טעות סופר בדבריו, וצ"ל מנעלים של מתה, וכוונתו למ"ש בחולין (צד.) לא ימכור אדם לחבירו סנדל של מתה (של עור בהמה שמתה מאליה. רש"י). מפני ב' דברים, אחד מפני שמתעהו, ואחד מפני הסכנה. ופרש"י, שמא מחמת נשיכת נחש מתה והארס נבלע בעור. וזוהי גם כן אזהרת ריה"ח שלא ימכרנה לישראל אפילו מודיעו שהיא של מתה וליכא גנבת דעת, דאכתי איכא משום סכנה. ולפ"ז נפלה בבירא כל חומרת העולם בזה, ע"כ. ג. עוד יש לומר שלא החמיר רבי יהודה החסיד אלא במנעלים של מת שהיה לבוש בהם במותו, ולכל הפחות שלבשם בחוליו אשר מת בו. אבל בלאו הכי אין לחוש לזה. ראה בגשר החיים (עמ' נח). וכ"כ עוד כמה אחרונים. וכאן מי אמר שהיו עליו בשעת חוליו שמת בו או במיתתו גופא. ד. שמא מי שתרם נזהר שלא לתרום נעליים של נפטר כלל שהרי ידוע שרובא דאינשי מפחדים מדברים כעין אלו. וע"ע בילקו"י (אבלות, עמ' שפה). שו"ר בספר ציוני הלכה (עמ' תרכד) שכתב בשם הגרי"ש אלישיב שארגונים שמקבלים נעליים לחלקם אינם צריכים להודיע שזה נעליים של מת, ע"ש. לכן למעשה, מותר לקחת נעליים מגמ"ח ללא שום חשש, וכל הקפידא היא לנעול נעליים שידוע בודאי שנעל הנפטר בעת מיתתו.