עמוד 1 מתוך 1

קריעה על חברון

פורסם: א' יוני 12, 2022 7:08 am
על ידי שומר
בשוע. על ערי יהודה יש לקרוע

בספר ארץ ישראל כתב שלא נוהגים לקרוע על ערי יהודה שאין ידוע מקומם בספר על הר הקודש השיג עליו בחזוע כתב שאין קוראים מטעם אחר שנמצאים בשליטה יהודית. חברון . לצערנו נמצאת רובה לא בשליטה יהודית לכן נראה שחזר הדין לקרוע

Re: קריעה על חברון

פורסם: א' יוני 12, 2022 10:52 am
על ידי עזריאל ברגר
כתב לי בעבר אחד הרבנים לגבי קריעה על הכותל:
הלכה פסוקה בשו"ע שצריך לקרוע. וכן נהג הרבי הריי"צ בביקורו, שקרע גם על הרי יהודה וגם על הכותל. אבל אתה צודק שכמעט ולא רואים למעשה שקורעים. זה דבר מאוד מעניין, שכל אחרוני זמננו הירושלמים כמו הרב אוירבאך והרב אלישיב והרב שטרנבוך ועוד ועוד לא נהגו לקרוע גם אם לא ראו את הכותל 30 יום. מאוד התפלאתי לראות איך את עצמם הם פוטרים ואת אלו שמחוץ לירושלים הם מחייבים, ע"י כל מיני סברות חדשות כמו: שאלו שגרים בירושלים מתרגשים פחות מהכותל וכאילו שראו אותו. למעשה אנו רואים שעמא דבר רובו ככולו אינו קורע, וגם אינו משאיל בגדים (יש להסתפק הרבה בהיתר הזה). חוץ מפעם פעמיים שקרעתי, הפסקתי גם אני לקרוע. והסברא הפשוטה לענ"ד, כשם שלא מברכים היום (חוץ מעל הרבי) ברכת שהחיינו, וכן לא ברכת מחיה המתים, על מי שלא ראו אותו משך זמן, ואחד ההסברים – מפני שכהו החושים והשמחה אינה כה גדולה עד כדי צורך באמירת ברכה, יהא ההסבר אשר יהא. כמדומה שגם על צער חורבן ההרגש כהה, יהא ההסבר אשר יהא, אלו יאמרו כי הפכנו להיות כהי חושים, ואלו יאמרו שהגאולה כבר מתנוצצת. על כל פנים, לענ"ד אלו שלא קורעים יש להם על מה לסמוך.
ודון מינה ואוקי באתרין.

Re: קריעה על חברון

פורסם: א' יוני 12, 2022 11:27 am
על ידי בברכה המשולשת
על עצם שאלת הרב פותח האשכול שליט"א זכורני שהיה מאמר בכה"ע המעין לפני כו"כ שנים (אם אינני טועה היה שם פסק מהגאון הגדול הצדיק רבי אביגדר הלוי נבנצל שליט"א)

את ההשוואה לקריעה על ראיית מקום המקדש (לא תיקנו קריעה על הכותל)לא הבנתי- כי זה לא תלוי בריבונות (ולמיטב זכרוני נכב"ב).
והמדקדקים בוודאי קורעים על מקום המקדש אא"כ מתקיימים התנאים ההלכתיים שלא (ולמיטב ידיעתי גם זה נכב"ב)

Re: קריעה על חברון

פורסם: ב' יוני 13, 2022 1:52 pm
על ידי פלוריש