מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות קצרות בהלכות ריבית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 18, 2023 1:27 pm

עושה חדשות כתב:
יהודה בן יעקב כתב:
עושה חדשות כתב:נה]
באופן שהמוכר מציע מחיר זהה לתשלום מיידי או בהקפה, אבל המשלם במזומן כעת מקבל שי משא"כ אם משלם בהקפה. האם יש בזה איסור של טרשא במפרש וכו' כשמשלם בהקפה?
תלוי במח' האחרונים - מחנ"א וחכמ"א, נגד התפל"מ, רעק"א, פת"ש ועוד, וכן הוא ברמב"ן במלחמות, בדין מוזיל למשלם מיד.
בהנחה שהאיסור של טרשא הוא גם כשהמחיר היקר הוא השער הרגיל. אבל כאן השאלה היא שזה לא ממש הוזלה, אלא שי צדדי. ולענ"ד נראה פשוט לאסור, אבל שמעתי מורי הוראה שהקלו בזה.


עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 21, 2023 12:49 am

נז]

שמעתי מי שהעיר, למה אין חשש ריבית בתשלום דמי הפיקדון על בקבוקים, הרי בתמורה ל'הלוואה' משתמש בינתיים בבקבוק. מה דעתכם?

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 21, 2023 7:29 am

עושה חדשות כתב:נז]

שמעתי מי שהעיר, למה אין חשש ריבית בתשלום דמי הפיקדון על בקבוקים, הרי בתמורה ל'הלוואה' משתמש בינתיים בבקבוק. מה דעתכם?

ומה תקנתו? שיוסיף מעט על דמי ההלוואה כתשלום שכירות?
זהו המחיר שמשלם טבין ותקילין על תכולת הבקבוק...

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 21, 2023 7:30 am

ועוד, שבוודאי אין זה אגר נטר ליה, כי יכול לשלם על הבקבוק בצ׳יק דחוי וכדומה, ולקבל את דמי הפיקדון במזומן עוד לפני שנפרע הצ׳יק!

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 21, 2023 8:02 pm

חשבתי עוד סיבות למה זאת לא שאלה, אבל מה שכתב כבודו קולע יותר.

נח]
אין מקבלין צאן ברזל וכו', יש בזה איסור ריבית קצוצה אם קצצו סך קבוע, ואבק ריבית אם חולקים ברווחים. האם מי שמקדש אשה ע"מ שתתן לו צאן ברזל, (וכמובן אינו נותן לה שכר נוסף או חלק מהרווחים), יש בזה איסור ריבית בכך שהוא מקדשה בתמורה להלוואת הנכסי צ"ב?

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 21, 2023 8:11 pm

האם אתה מדבר על "נכסי צאן ברזל" כהגדרתם בהלכות ריבית או כהגדרתם בהלכות אישות?
(יש ביניהם הבדלים מהותיים)

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 22, 2023 8:58 am

עזריאל ברגר כתב:(יש ביניהם הבדלים מהותיים)
למה כוונתך?

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 22, 2023 8:20 pm

נכסי צאן ברזל שמכניסה אשה לבעלה - זוהי הלוואה רגילה, שהיא מכניסה לו נכסים בשווי מסוים והוא מחזיר אותם (או את דמיהם) בסוף התקופה.
נכסי צאן ברזל שהוזכרו בהלכות ריבית - הנותן והמקבל חולקים את פירותיהם.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 23, 2023 9:00 am

ההבדל הזה ידוע, ומבואר בלשון שאלתי לעיל. [יש אולי הבדל נוסף לגבי 'הדין עמה' וכו', מחלוקת ראש'].
כעת השאלה היא האם ההסכמה לקדשה ולישאנה יכולה להיחשב כריבית על הלוואת הצאן ברזל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 23, 2023 8:08 pm

עושה חדשות כתב:ההבדל הזה ידוע, ומבואר בלשון שאלתי לעיל. [יש אולי הבדל נוסף לגבי 'הדין עמה' וכו', מחלוקת ראש'].
כעת השאלה היא האם ההסכמה לקדשה ולישאנה יכולה להיחשב כריבית על הלוואת הצאן ברזל.

א. הלוואה כזאת - שיש סיכוי סביר שלא תוחזר לעולם - קשה לומר שמערכת חיי הנישואין היא "ריבית" עליה...
ב. במערכת חיי הנישואין יש כל כך הרבה חובות וזכויות, שקשה לומר מיהו ה"נותן" ומיהו ה"מקבל".
ואילו היינו אומרים שיש כאן ריבית - היו חכמים אוסרים זאת תמיד, ולא רק במפרש שזה על-מנת וכו', כי הרי תמיד יש תנאים וסיכומים כמה כל צד נותן וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 27, 2023 2:13 am

עושה חדשות כתב:א]
אדם מגיע לגור בשכונה כל שהי או להתפלל בביכנ"ס פלוני, והנה הוא מזהה שיש בתוך הציבור שם אנשים שיש להם יכולת כלכלית גבוהה. היות ויש לו כמה בנות הסמוכות להגיע לפרקן, הוא בוחר להשקיע בקשר טוב דוקא עם אותם אנשים, להתחבב עליהם עם משלוחי מנות והשתתפות בשמחות וכו', הכל מתוך מחשבה שכדאי להשקיע דוקא בהם, כדי שבשעה שיצטרך למעות יהיה לרצון לפני מי מהם לתמוך בו בהלוואות גדולות וארוכות טווח בהתאם ליכולתם. האם יש בכך איסור של ריבית מוקדמת או שזה רחוק?


שו"ע יו"ד סי' קס; אסור להקדים הרבית או לאחר אותו. כיצד, נתן עיניו ללוות ממנו והיה משגר לו דורון (ופירש בשביל שילוהו, (טור וכב"י שכ"נ מרא"ש), או שהוא מתנה מרובה דמסתמא הוי כאילו פירש לו) (שם בשם סמ"ג) בשביל שילוהו זו היא רבית מוקדמת.


אמר חכ"א שליט"א דבכה"ג אין שום איסור. כי ריבית זה נתינה בתמורה להלוואה, וריבית מוקדמת היינו שמקדים לו התמורה עוד לפני ההלוואה. אבל כאשר יוצר קשר עם אדם דרך מתנות, ואין המתנות תמורה להלוואה עתידית, אלא צורה ליצור קשר ומחויבות של הכרת הטוב ומשום כך יקבל הלוואה, אין בזה שום איסור. וכמדומה שהחילוק נכון וברור.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 27, 2023 2:08 pm

עושה חדשות כתב:מט]

האם לדעת הגרי"ס אפשר לנכות את שווי ה'אגר-נטר' ממעשר כספים?

דרשות רבי ישראל סלנטר.png

הגרי"ס שם נוקט ששיווי הריבית יש בו 'צדקה' של המלווה ללווה. והדבר צ"ת, הרי לקיחת ריבית היא גזילה, וכיצד ה'ויתור' על ריבית ייחשב צדקה.
וכעי"ז לשאול במש"כ התוס' דאסור להלוות לגוי בלי ריבית משום 'לא תחנם', ומצוה להלוות לו בריבית 'כדי לחסרו'. והרי זה ודאי שאין מצוה להשכיר לו חפצים דלא חשיב ש'נחסר' את דמי השכירות, שהרי מקבל תמורתם את החפץ לזמן. וא"כ למה 'שכירות המעות' נחשבת חיסור ממונו של הגוי. ואם לקיחת שכירות על ממון איננה מוצדקת, למה יש איסור לא תחנם להלוות לו בחינם.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 30, 2023 8:53 am

יהודה בן יעקב כתב:
עושה חדשות כתב:מד]
האיסור של ריבית הוא על נטילת תוספת על הקרן בשל המתנת המעות, אבל ריבית דרך קנס אין בה איסור דאו'. יש לשאול מה הדין כאשר המלווה דורש תוספת ממון בפירעון, אבל לא בעבור אגר נטר דהיינו המעות הבטלות אצל הלווה, אלא כפיצוי על צד הסיכון שהלווה לא יחזיר את ההלוואה. (מסתמא זה אסור, אבל למה זה לא כמו ריבית דרך קנס, הרי זה לא אגר נטר).
סיכון הכסף הוא חלק ממצות הלואה, וגם ע"ז התורה אסרה ליטול רבית. אולם קנס הוא על איחור בתשלום, מעבר לזמן שניתן ללווה.
ומ"מ הרי מותר ללווה לשלם למלוה את ההוצאות והתשלום עבור הביטוח של ההלוואה. ומה הדין אם חברת הביטוח היא בבעלות המלווה?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' אוגוסט 30, 2023 10:23 pm

עי' ברית יהודה פרק ט הערה ט.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 31, 2023 2:02 pm

יש"כ! באמת התשלום על הביטוח אינו דבר נוסף על הקרן אלא מבטח את החזר הקרן עצמו, משא"כ כאשר משלם סכום קבוע כפיצוי בנוסף על הקרן מחשש שמא לא ישלם כלום, שאז יש כאן ריבית. וחברת ביטוח שבבעלות המלווה אסורה כמקרה השני.


נט]
שתי חברות בע"מ השייכות לקבוצת משקיעים, באחוז שווה לכל אחד מהם בשתי החברות. כעת לוקחים הלוואה בריבית מחברה אחת לחברה השניה, (החוק מחייב שלא תצא הלוואה מהחברה ללא ריבית ואכמ"ל). האם יש לחוש בזה משום איסור ריבית?


ס]
לווה סכום גדול עבור צרכי צדקה שהוא עוסק בהם, ובתמורה 'הקנה' למלווה מחצית מה'זכויות' שלו באותם עסקי צדקה. האם אסור משום ריבית?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' אוגוסט 31, 2023 8:51 pm

עושה חדשות כתב:נט]
שתי חברות בע"מ השייכות לקבוצת משקיעים, באחוז שווה לכל אחד מהם בשתי החברות. כעת לוקחים הלוואה בריבית מחברה אחת לחברה השניה, (החוק מחייב שלא תצא הלוואה מהחברה ללא ריבית ואכמ"ל). האם יש לחוש בזה משום איסור ריבית?

אענה בשאלה. אדם שיש לו חברה בע"מ השייכת רק לו, והוא לווה ממנה כספים לחשבונו הפרטי, ומחוייב לשלם רבית ע"פ חוק, האם יש לחוש לאיסור רבית?

עושה חדשות כתב:ס]
לווה סכום גדול עבור צרכי צדקה שהוא עוסק בהם, ובתמורה 'הקנה' למלווה מחצית מה'זכויות' שלו באותם עסקי צדקה. האם אסור משום ריבית?

(אם הקנין חל) הרי מלבד כספי קרן ההלואה שיקבל חזרה, קיבל גם 'זכויות' של הצדקה, ולמה אין כאן רבית?

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 01, 2023 3:06 pm

גם אני סבור כדבריך, בשתי התשובות. אבל העליתי את השאלות כי שמעתי כאלו הנוקטים אחרת.
מסכימים להתיר כשהחברות בע"מ הם בבעלות אדם אחד, ללוות מהם לכיסו או מאחת לשניה, אבל מצדדים לאסור כאשר החברות הנ"ל שייכות לב' אנשים ויותר.
סוברים שזכויות הצדקה אינם נתפסות כדבר נוסף הבא מן הלווה למלווה, כי אם הגדרת המעשה של המלווה כשותפות וסיוע בצדקה וכו'.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ש' ספטמבר 02, 2023 9:03 pm

עושה חדשות כתב:סוברים שזכויות הצדקה אינם נתפסות כדבר נוסף הבא מן הלווה למלווה, כי אם הגדרת המעשה של המלווה כשותפות וסיוע בצדקה וכו'.

דברים אלו נכונים גם אם הלוה לא ידבר עם המלוה על כך. אם הוא 'מקנה' לו זכויות, משמעות הדברים - תוספת זכות.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 03, 2023 2:43 pm

עוד טענו, שאין בזה ממשות, וריבית דברים מותרת לצורך מצוה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' ספטמבר 03, 2023 8:37 pm

לא התברר לי בשאלה מי הלווה ומי המקנה את הזכויות. ואולי נתיר משום רבית שאינה מלוה למלוה.
גם, נתינת רבית ע"י כספי צדקה, תלויה במח' אחרונים, והמשנ"ב אסר.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 03, 2023 8:44 pm

ראובן, העוסק בצרכי צדקה, נצרך להלוואה גדולה כדי שיהיה סיפק בידו להעביר את כל התמיכות לפני החג. שמעון מלווה לו סכום גדול, בתמורה לכך שבנוסף על הפירעון, 'יקנה' לו ראובן מחצית מ'זכויות' הצדקה הנעשית בזכות כספי ההלוואה.

היכן המשנ"ב?

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 03, 2023 11:04 pm

יהודה בן יעקב כתב:לא התברר לי בשאלה מי הלווה ומי המקנה את הזכויות. ואולי נתיר משום רבית שאינה מלוה למלוה.
גם, נתינת רבית ע"י כספי צדקה, תלויה במח' אחרונים, והמשנ"ב אסר.

זכורני שבשו"ע הרב הלכות ריבית פסק שהאומר לחברו הריני מלווך מנה על מנת שתחזירהו לי וגם תתן פרוטה לצדקה - הרי זו ריבית קצוצה!

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 03, 2023 11:08 pm

וזו לשונו בסעיף נט:
ואפילו המלוה מנה לחבירו על מנת שיתן דינר או פחות למי שאין המלוה חייב לו כלום או אפילו לצדקה[תרו] הרי זו רבית גמורה של תורה[תרז] כאלו נתנה לו לידו כיון שנתנה בשליחותו. ואפילו לא אמר המלוה כך בפירוש אלא הלוה מעצמו אמר כך והוא מלוה לו בשביל כך:


תרו) תוס' נז, ב ד"ה לספק (כשנותן להקדש הקרן והרבית). מרדכי רמז שכח (כ"ש כשנותן הרבית לבד להקדש או לצדקה). רמ"א שם (להקדש). פרישה ס"ק כא (לצדקה).

תרז) תוס' שם. שו"ת הר"ן סי' כט אות ז. טור רס"י קסט (בנותן רק הרבית). ש"ע סי' קס סי"ד.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' ספטמבר 04, 2023 12:06 am

יהודה בן יעקב כתב:גם, נתינת רבית ע"י כספי צדקה, תלויה במח' אחרונים, והמשנ"ב אסר.
עושה חדשות כתב:היכן המשנ"ב?
אני שם לב, שלא ביארתי את עצמי כל הצורך.
מותר רבית דרבנן לצורך מצוה. להרבה אחרונים היינו גם ללוות לצורך מצוה (וא"כ כספי המצוה משלמים רבית דרבנן), ולהמשנ"ב [סי' רמב, ד ושעה"צ טו] אסור, וכל ההיתר הוא רק להלוות כספי המצוה ברבית דרבנן, שעי"ז יתרבה ממון המצוה.

עושה חדשות כתב:ראובן, העוסק בצרכי צדקה, נצרך להלוואה גדולה כדי שיהיה סיפק בידו להעביר את כל התמיכות לפני החג. שמעון מלווה לו סכום גדול, בתמורה לכך שבנוסף על הפירעון, 'יקנה' לו ראובן מחצית מ'זכויות' הצדקה הנעשית בזכות כספי ההלוואה.
ראובן הוא הנדיב או הגזבר?
אם הוא גזבר, איך הוא יכול להקנות את זכויות המצוה של הנדיבים? ואת המצוה של סיוע לצדקה, יהיה למלוה גם לולי ההקנאה...

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 05, 2023 2:12 pm

סא]
בעל ואשה או שני שותפין הלוקחים יחד הלוואה בריבית מהבנק, בחו"ל כשהבנק הוא בבעלות גוי, לכאו' אין בזה חשש. אבל יל"ע שהרי כל אחד נעשה 'ערב קבלן' להלוואה של חבירו, וא"כ יש כאן איסור. מסתמא עמדו על כך, אשמח להפניות.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' ספטמבר 05, 2023 8:48 pm

ראה רבית הלכה למעשה פרק כא סעיף לג ובהערה.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 11, 2023 8:53 pm

סב]
בס' נתיבות שלום (סימן ק"ע ס"א אות ל"ד עמוד שס) מביא בשם ג"א מבני ברק (כידוע שהכוונה לרבי יחזקאל ברטלר זצ"ל) את ביאור החילוק בין לווה המשלם למלווה 'הוצאות', שאין בזה איסור ריבית, ובין האיסור לשלם לו את הריבית שהוטלה עליו מחמת שלקח הלוואה מגוי או בעיסקא כדי שיהיה לו כסף להלוות ללווה. אשמח לדעת אם נכתבו בענין זה ביאורים נוספים ע"י חכמי זמנינו או מי מהאחרונים.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 21, 2023 12:23 am

סג]
ראובן הזמין מלאכה מפועל גוי וסיכמו לשלם אלף שח כחודשיים לאחר סיום העבודה. אמנם אח"כ הגוי נצרך למעות בדחיפות, והציע לראובן להקדים את התשלום ותמורת זה יוזיל לו עשר אחוז. לא היה בידו של ראובן לשלם, אבל שמעון שכנו שמע הדו"ד והציע לשלם כעת לגוי תשע מאות, ובתום החודשיים ישלם ראובן לשמעון אלף שח. לכאו' יש כאן איסור ריבית קצוצה. אבל אולי יש מקום להתיר. (חשבתי להתיר עפ"ד הרמ"א קסו,ג). מה אומרים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 21, 2023 10:22 pm

עושה חדשות כתב:סג]
ראובן הזמין מלאכה מפועל גוי וסיכמו לשלם אלף שח כחודשיים לאחר סיום העבודה. אמנם אח"כ הגוי נצרך למעות בדחיפות, והציע לראובן להקדים את התשלום ותמורת זה יוזיל לו עשר אחוז. לא היה בידו של ראובן לשלם, אבל שמעון שכנו שמע הדו"ד והציע לשלם כעת לגוי תשע מאות, ובתום החודשיים ישלם ראובן לשמעון אלף שח. לכאו' יש כאן איסור ריבית קצוצה. אבל אולי יש מקום להתיר. (חשבתי להתיר עפ"ד הרמ"א קסו,ג). מה אומרים?

מציע שראובן יכתוב שטר-חוב לגוי, ושמעון יקנה את השטר, וזה מותר לכתחילה.
לכאורה אפשר לעשות זאת באמצעות צ׳ק.
מה דעתכם?

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 21, 2023 11:11 pm

לכאו' זה בהחלט רעיון טוב, ראה סימן קעג ס"ד כל הפרטים.
אבל אולי יש להתיר בלא"ה משום דהוי לטובת המלווה ולא הלווה, וכנ"ל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 22, 2023 8:43 am

עושה חדשות כתב:לכאו' זה בהחלט רעיון טוב, ראה סימן קעג ס"ד כל הפרטים.
אבל אולי יש להתיר בלא"ה משום דהוי לטובת המלווה ולא הלווה, וכנ"ל.

לטובת המלווה - היינו ריבית...

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' ספטמבר 22, 2023 9:01 am

עזריאל ברגר כתב:לטובת המלווה - היינו ריבית...

כוונתו: הלוואה לטובת המלוה ולא לטובת הלווה. ולזה ציין לעיל לרמ"א סי' קסו ס"ג.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' ספטמבר 22, 2023 9:02 am

עזריאל ברגר כתב:מציע שראובן יכתוב שטר-חוב לגוי, ושמעון יקנה את השטר, וזה מותר לכתחילה.
לכאורה אפשר לעשות זאת באמצעות צ׳ק.
מה דעתכם?

הצעה טובה.
יש הסוברים שצ'ק אינו שטר חוב, אלא הוראת תשלום לבנק, ולכן יש עדיפות שיעשה בשטר גמור.

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 27, 2023 8:41 am

עושה חדשות כתב:[size=size=150]מה][/size]
ראובן ביקש משמעון שישתדל אצל הגמ"ח השכונתי שילוו לו. אבל שמעון לא רצה לפעול אצל הגמ"ח, ולכן נתן כסף משלו לראובן והציג כאילו זה כסף מהגמ"ח. ראובן, שאינו יודע שהמלווה הוא שמעון בעצמו, רצה לגמול טוב לשמעון בעבור השתדלותו, ונתן לו מתנה כ'שכר אמירה'. האם יש בכך איסור ריבית מאחר שהמתנה הגיעה למלווה בעצמו.

יש מקרה הפוך - שהריבית היא מדעת הלווה בלא דעת המלווה - שכמדומני הוכרע לאיסור:
אם הלווה נותן למלווה מתנה בלא ידיעתו (כגון שזורק לו מתנה לתוך חצרו).

הנאמן
הודעות: 59
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי הנאמן » ד' ספטמבר 27, 2023 11:19 am

עזריאל ברגר כתב:יש מקרה הפוך - שהריבית היא מדעת הלווה בלא דעת המלווה - שכמדומני הוכרע לאיסור:
אם הלווה נותן למלווה מתנה בלא ידיעתו (כגון שזורק לו מתנה לתוך חצרו).


דווקא על המקרה ההפוך יש במנח"ש (תנינא עג) להתיר מסברא דכיון שאינו קצוץ הוי ריבית דרבנן וכל האיסור על המלווה וכשאינו יודע אינו עובר כלל (ומוסיף שם שאדרבא אין להיות כפוי טובה "ואם המלוה נעשה עני שפיר מותר וגם צריך הלוה לעשות לו כמעשהו הטוב וליתן לו באופן שהמלוה לא ידע כלל שהלוה נתן לו"). [ובתחילה חשבתי לתרץ לפי"ז קושיית הנו"כ ברי"ס קס מהא דחו"מ רלב במוצא יתרון מעות וא"כ מהנו"כ מוכח לא כהנ"ל, ואינו מוכרח ושו"ר בגרש"ז שם שכבר העיר לענ"ז]
כמדומה שבספר המעניין "וישמע משה" יש נידון על שני המקרים הנ"ל (איני יודע אם באותו חלק ובאותו סימן)

הנאמן
הודעות: 59
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי הנאמן » ד' ספטמבר 27, 2023 11:40 am

עושה חדשות כתב:אבל אולי יש להתיר בלא"ה משום דהוי לטובת המלווה ולא הלווה, וכנ"ל.


למה הלוואה פה לטובת המלווה?

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 22, 2023 1:17 am

סד]

הב"י בסי' קס ושאר נו"כ שם דנו האם ריבית מאוחרת ב'מפרש' הויא כריבית קצוצה. (דהיינו להאוסרים ריבית מאוחרת גם בסתם, האם היכא דפירש הוי כקצוצה). האם כוונתם שזה יהיה איסור ריבית מדאו', או שאמנם זה רק מדרבנן אבל יהיה לזה דין קצוצה לגבי חזרת ריבית בדיינים וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 01, 2023 5:49 pm

סה]

נשאלתי;
ראובן הלווה לשמעון סכום, וסכמו ביניהם שאם שמעון יפעל ויצליח לסדר לראובן הנחה בעירייה או לתווך לו עיסקא וכד' אז למפרע אין כאן הלוואה אלא מתנה גמורה. ולכן שמעון פועל כעת עבור ראובן לגרום לו את הריווח הנ"ל, ע"מ לקבוע שלא היתה כאן הלוואה אלא מתנה. האם יש כאן שאלה של ריבית?
בפשטות נ"ל שאין כאן שאלה כלל, כי אינו נותן שום תמורה בעד ההלוואה אלא רק עבור היותה מתנה. ועצם השתדלותו לפעול עבור ראובן במידה שהדבר לא יעלה בידו (ואז הוברר דהוי הלוואה) אי"ז שווה כלום.
אבל שמא אני טועה בדבר משנה או בשיקול הדעת.

השאלה המעשית המקורית היתה באופן שראובן ביקש משמעון שיתפלל עבורו להצלחת עסקיו, ואם אכן יראה הצלחה יתלה זאת בתפילתו של שמעון ויוברר שלא היתה כאן הלוואה מעיקרא אלא מתנה. והשאלה היא האם עצם התפילה יכולה להיחשב ריבית אף שבמידה שתתקבל איגלאי שלא היתה כאן הלוואה. וכמדומה שזה יכול להיות שונה מהמקרה הנ"ל קצת.
אשמח לשמוע דעת הרבנים דפה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' נובמבר 01, 2023 8:03 pm

במעשה המקורי לכא' אסור, שהרי אם המלוה יחליט שלא ראה הצלחה, והוי הלואה, מ"מ הלווה עשה פעולה עבור המלוה, שהתפלל עליו.

עושה חדשות
הודעות: 12690
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 16, 2023 2:38 pm

סו]

ראובן הזיק את שמעון מבלי משים, ושמעון נמנע מלהעמידו בדין כעת ולהביא עדים על הנזק (אף שאינו מוחל לו ובעתיד אולי יתבענו) מכיון שראובן גם הלווה לו כסף והוא מכיר לו טובה, או כי עכ"פ לא נעים לו כעת לתובעו, או כי אינו רוצה לגרום שראובן ידקדק עמו מעתה ולא ירויח לו זמן לפירעון. האם הוי ריבית?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים