מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי שליטא » ד' אוגוסט 24, 2011 12:54 pm

אעשה לו עזר כנגדו ש"מ שהאישה נועדה להיות עזר לאיש

כלומר העיקר הוא האיש

אבל מצד שני אנו רואים שרוב ככל החיובים הם על הבעל ולא על האישה

וכן הבעל צריך לשמח את אשתו שנה ראשונה כו' כו'

ש"מ העיקר זו האישה ולא האיש??

אשמח לשמוע דעות בענין

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי תורה תמימה » ד' אוגוסט 24, 2011 1:33 pm

מי העיקר העוזר או הנעזר ודאי שעיקר הוא האיש במעשי המצוות ובישובו של עולם מלבד לשבת יצרה וגם בזה החיוב עליו ולא עליה והיא רק העזר בכל הדברים הידועים. אכן יש עוד פנים לדבר כגון אשתו כגופו אך ללא זאת בהיותו עיקר הבית עליו גם מוטל לשמחה כי היא אין לה משלה כלום והכל מכח היותה מקבל

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אוגוסט 24, 2011 1:46 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ג' אוגוסט 08, 2023 9:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' אוגוסט 24, 2011 2:04 pm

שליטא כתב:אעשה לו עזר כנגדו ש"מ שהאישה נועדה להיות עזר לאיש
כלומר העיקר הוא האיש
אבל מצד שני אנו רואים שרוב ככל החיובים הם על הבעל ולא על האישה
וכן הבעל צריך לשמח את אשתו שנה ראשונה כו' כו'
ש"מ העיקר זו האישה ולא האיש??
אשמח לשמוע דעות בענין

אתה הרי מתחתן אוטוטו, לא?!
אז עוד כמה חודשים תגיד בעצמך פשט...

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי שליטא » ד' אוגוסט 24, 2011 4:52 pm

עשוי לנחת כתב:
שליטא כתב:אעשה לו עזר כנגדו ש"מ שהאישה נועדה להיות עזר לאיש
כלומר העיקר הוא האיש
אבל מצד שני אנו רואים שרוב ככל החיובים הם על הבעל ולא על האישה
וכן הבעל צריך לשמח את אשתו שנה ראשונה כו' כו'
ש"מ העיקר זו האישה ולא האיש??
אשמח לשמוע דעות בענין

אתה הרי מתחתן אוטוטו, לא?!
אז עוד כמה חודשים תגיד בעצמך פשט...



אני כבר נשוי (התחתנתי ביז באב) הקושיא הזו עלתה בדעתי אחרי ששמעתי כל מיני רעיונות ועצות למיניהם (כנהוג לומר בשבע ברכות וכד' ) וכמובן שיש לי גם תרוץ אבל אני מעדיף כרגע לשמוע רעיונות חדשים

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי שליטא » ד' אוגוסט 24, 2011 4:54 pm

תורה תמימה כתב:מי העיקר העוזר או הנעזר ודאי שעיקר הוא האיש במעשי המצוות ובישובו של עולם מלבד לשבת יצרה וגם בזה החיוב עליו ולא עליה והיא רק העזר בכל הדברים הידועים. אכן יש עוד פנים לדבר כגון אשתו כגופו אך ללא זאת בהיותו עיקר הבית עליו גם מוטל לשמחה כי היא אין לה משלה כלום והכל מכח היותה מקבל


היא גופא מדוע ה' ית' ברא אותה כשאין לה שמחה משלה?! מה הענין שהבעל יתעסק בדברים הללו??!

אם המטרה העיקרית היא עבודת ה', אם כן מה הענין של הבעל להתעסק בדברים כאלה נמוכים?? (לשמח, לדאוג כו' כו')
(כמובן שאני רק מנסה לחדד את השאלה...)

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי חיים » ד' אוגוסט 24, 2011 5:09 pm

זהו חלק מעבודת ה' של הבעל, לא?

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי שליטא » ד' אוגוסט 24, 2011 5:21 pm

הספק הוא מה הגדר של עבודת ה'..

אם הגדר הוא שהבעל הוא העיקר והאשה היא לעזר אם כן לא מובן מדוע הטילו על הבעל את כל החיובים למיניהם במקום להטיל על האשה את אותם חיובים כדי שהבעל יוכל לעסוק בתורה ובעבודת ה'

ואם הגדר הוא להיפך אם כן מדוע התורה אומרת שהאישה היא עזר כנגדו

במילים אחרות לומר שזו חלק מעבודת ה' של הבעל - אה"נ אבל השאלה היא מה בכלל הגדר של עבודת ה' של הבעל

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 25, 2011 12:00 pm

אדאתינן לענין זה אעתיק מהרשום אצלי במושגי נותן ומקבל דאיש ואשה.

מכבר מתחבט אני רבות בחידה סתומה, מה מגדיר אדם כנותן ומה כמקבל. דוגמא חריפה להתלבטות זו, מתבונן אני במשל הנמרץ ביותר לנותן מקבל - דוכרא ונוקבא, איש ואשה, ותוהה אנוכי רבות, מפני מה נפלה הזכות להחשב כ'נותן' דוקא בחלקו של האיש.

אכן, בצד הטכני והפיזי, יצירתה של האשה מן האיש היא, גם ההתהוות לדורות היא באופן זה שהאשה היא כלי הקיבול. אבל נתבונן נא, הרי האשה מאירה את עיני האיש ומעמידתו על רגליו, עיגונא דאיש קשה משל אשה, מצילתו מן החטא ושומרתו כחומה. בזכותה שרוי הוא בטובה ובברכה, נוטלת היא את החלק הקשה הן בניהול הבית והן בגידול הצאצאים והבאתם לעולם.

וממעשים שבכל יום רח"ל נמצינו למדים כי האשה - אף כי אלמנה ועזובה תיקרא בהלקחו של אישה מעל ראשה - מ"מ כך תשאר לרוב ימים ושנים, בסדר ובמתכונת ראויה,ואילו האיש בסילוקה של אשת בריתו בה בטח לבו, חרב עולמו עליו, וכאשר לא ישען על ביתו לא יעמוד.

ילמדונו רבותינו.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי שליטא » ה' אוגוסט 25, 2011 12:24 pm

נותן ומקבל זה בענין הדעת

אישה דעתה קלה ולית לה מגרמה כלום (שום אור עצמי)

איש על ידי לימוד התורה מקבל אור ודעת שעל ידו הוא יכול להשפיע אור ושפע על אשתו

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' אוגוסט 25, 2011 12:35 pm

שליטא כתב:היא גופא מדוע ה' ית' ברא אותה כשאין לה שמחה משלה?! מה הענין שהבעל יתעסק בדברים הללו??!
אם המטרה העיקרית היא עבודת ה', אם כן מה הענין של הבעל להתעסק בדברים כאלה נמוכים?? (לשמח, לדאוג כו' כו')
(כמובן שאני רק מנסה לחדד את השאלה...)

אולי יש לומר דהנה כל ענין הנישואין הוא כדי להיות מרכבה לשכינה, שכל פעולה שאדם פועל בעולמנו, הוא מעורר הכח העליון של זה בעולמות העליונים, ויחוד קוב"ה ושכינתיה היינו נתינת הקב"ה לשכינה כביכול, היינו השראת הקב"ה בעולם הזה, [שזהו השכינה, היינו הבחינה שבה שוכן כאן אצל הנבראים], והייחוד בין קוב"ה ושכינתיה מתעורר בכל מצוה שעושים, אשר לכן מקדימים בלשם יחוד קוב"ה ושכינתיה על כל עשיית רצון ה', [וגם מי שאינו אומר לשם יחוד, בין אם ירצה ובין אם לא ירצה הוא פועל יחוד], ובעצם כל נתינה לשני פועלת התאחדות קוב"ה ושכינתיה גדולה, כיון שהיא ממש עושה יחוד בין שני אנשים, וזה מרכבה ליחוד העליון.
והנה היחוד והנתינה הגדולים ביותר בבריאה הוא נתינה של איש לאשתו, ומשום כך יש שמחה גדולה בנישואין, כי נהיה כאן כעת יחוד גדול מאוד, והבעל נעשה מרכה לבחינת קוב"ה ["המשפיע"] כביכול, והאשה נעשית מרכבה לבחינת שכינה ["המקבל"] כביכול. [עד כאן מבוסס ממה ששמעתי בין היתר מהרב קלוגר ומובא גם בספרו דברי חכמים בנחת כמדומה בפרק העוסק בלשם יחוד, ואינו תח"י כעת]
ומעתה בשעה שיש התאחדות איש ואשה אין לך שמחה גדולה מזו שנעשית בעליונים עקב יחוד קוב"ה ושכינתיה, ומשום כך צותה התורה להרבות כח היחוד ביניהם, ואין ספק שהצורה הגדולה ביותר להיות "נותן" לשני זה דוקא כשהשני "חסר" ומשום כך עלה ברצונו ית' שהבעל יצטרך תמיד להיות זה ש"משמח" את האשה, ודואג לה ונותן לה, כי זוהי הדרך להגיע ליחוד אמיתי, [ודו"ק שלפעמים דוקא במצבים קשים שיש לאשה והבעל צריך לתמוך ולתת לה ולסייע לה, הרי"ז גורם להתאחדות היותר גדולה], ודוקא הבעל הוא זה שצריך לתת כי הוא המשפיע, והאשה היא המקבל.
נמצא א"כ שאין דברים אלו "דברים נמוכים" חלילה, אלא התעסקות בעניינים "גבוהים" מאוד של שיא היחוד קוב"ה ושכינתיה שיש בעולם, ולמי שחי זאת נקל ביותר להגיע להתנהגות ראויה בביתו.

אגרת
הודעות: 239
הצטרף: ה' אוגוסט 25, 2011 12:36 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי אגרת » ה' אוגוסט 25, 2011 12:42 pm

שלום לכולם.
התשובה לשאלה הנ"ל היא שודאי בני הזוג משלימים אחד את השני
האשה ע"י שהיא עזר לכל הנצרך עפ"י התורה והאיש בחיוביו לאשה משלים עצמו
בעבודתו זו כנותן ומטיב וזהו הצלם אלוקים של האדם.
כ"ז בקצרה ובארוכה הרוצה יעיין בספר הנפלא "פרקי מחשבה" ,הבית היהודי בפרקיו הראשונים.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי שליטא » ה' אוגוסט 25, 2011 5:39 pm

לעשוי לנחת

השאלה היתה בגדר של עזר כנגדו

לפי ההסבר שלך לא ברור מדוע האשה נחשבת לעזר?? במה היא בדיוק עוזרת??

לדוגמא : אם מוטלת עלי לעשות משימה מסויימת והאישה באה לעזור לי במשימה אז זה נחשב שהיא עוזרת לי

אבל אם המטרה היא לעשות יחוד כו' אם כן במה אני שונה ממנה?? מה בזה שאני יותר נותן והיא יותר מקבלת?!

היכן כאן הגדר של עזר כנגדו??

אם נתרץ שמדובר בעזרה הגשמית כו' לא מובן מסיבה אחרת כוון שרוב ככל החיובים הם על האיש ולא על האישה וחוזרת השאלה לדוכתא

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי שליטא » ה' אוגוסט 25, 2011 5:41 pm

לאגרת

אה"נ אבל שייך לשאול מדוע התורה הגדירה את האשה כעוזרת לאיש ולא להיפך

לכאורה שניהם עוזרים אחד לשני כמעט באותה מידה

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי שליטא » ה' אוגוסט 25, 2011 10:59 pm

אפשר לתרץ

תרוץ א - מכוון שלפי פנימיות התורה האשה היא המראה של הגבר כידוע, לכן אם הגבר מרגיש שהאשה אינה עוזרת לו בעבודת ה' פרושו של דבר שהיא מראה לו היכן הוא אוחז בעבודת ה' כוון שאין דבר כזה שהאשה מפריעה לאדם בעבודת ה' אם הוא באמת עבד ה'!

תרוץ ב- ידוע שהאשה היא התיקון של האדם, כך שאין בזה סיבה אלא מסובב, כלומר ה' ית' מסובב לאדם את התיקון שלו כך שכל ההתעסקות שלו "בדברים הנמוכים" זה בעצם גילוי מלתא למפרע לגבי התיקון של האדם בעבודת ה'

תרוץ ג - אעשה לו עזר כנגדו נאמר לגבי עבודת המידות של האדם, שבזה האישה עוזרת לאדם בעבודת ה', אם זכה האדם אז היא עזר, ואם לא אז כנגדו (והיינו שמתנגדת למידותיו/הנהגותיו)

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי כרם » ו' אוגוסט 26, 2011 12:40 am

אשכחיה רבי יוסי לאליהו אמר ליה כתיב אעשה לו עזר, במה אשה עוזרתו לאדם. אמר ליה אדם מביא חיטין, חיטין כוסס? פשתן, פשתן לובש? לא נמצאת מאירה עיניו ומעמידתו על רגליו. (יבמות סג, א).

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא על הפסוק אעשה לו עזר כנגדו..

הודעהעל ידי שליטא » ו' אוגוסט 26, 2011 3:46 pm

כן אבל הגמ' לא מסבירה מדוע רוב ככל החיובים הם על האיש ולא על האשה כו' כנל


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים