מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חצר דלא קיימא לאגרא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חצר דלא קיימא לאגרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 25, 2023 3:40 pm

"הדר בחצר חבירו שלא מדעתו, אם אותה חצר אינה עשויה לשכר אינו צריך להעלות לו שכר".

מה הדין בחצר שאינה עומדת לשכר, אבל הבעלים ייחד אותה בחינם עבור משתמשים מסויימים. כגון דירת חסד הקרובה לביה"ח ומיועדת לשימוש משפחות המאושפזים בחינם. ובא אדם שאינו עומד בקריטוריונים הנ"ל ודר שם, (ובכך נמנע מהאחרים הזכאים לדור שם). האם פטור מלשלם מאחר וסו"ס לא קיימא לאגרא, או דבכה"ג חשיב שהחצר עומדת לשימוש מסויים והוא הפקיע אותו מן הבעלים.

HaimL
הודעות: 861
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: חצר דלא קיימא לאגרא

הודעהעל ידי HaimL » ד' ינואר 25, 2023 5:30 pm

נראה שצריך לשלם לו את שכר המצווה שמפסיד. דהא פירשו בתוספות ז"ל,

---
זה נהנה וזה חסר הוא. דכל זמן שרואין את זה עומד בביתו אין מבקשין ממנו להשכיר:
---

כלומר שאינו יכול לטעון לבעה"ב אם היית מביא שוכרים, הייתי יוצא, ולפטור את עצמו מלהעלות לו שכר, דעצם זה שדר בה, אין קופצים לשוכרה מבעה"ב. וה"נ אין יכול לטעון, אם היית עושה בה גמ"ח, הייתי יוצא, שהרי אנשים רואים שדר בה, ולא יבקשו אותה מבעה"ב. ולכן, נראה שצריך לעשות אומדנא כמה אדם רוצה לתת בשביל לקיים מצוות גמ"ח בדירתו, ואת זה ישלם לו.

בן אליהו
הודעות: 1023
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: חצר דלא קיימא לאגרא

הודעהעל ידי בן אליהו » ד' ינואר 25, 2023 8:29 pm

הדבר תלוי ועומד במחלוקת ראשונים כדלהלן:
הגמרא בב"ק מנסה להוכיח מדין מעילה שזה נהנה וזה לא חסר חייב ודוחה באומרה: שאני מעילה דאיכא דעת שכינה.
בביאור התירוץ נחלקו רבותינו הראשונים:
רבינו ישעיה בשטמ"ק מבאר שכוונת הגמרא היא שיש הסכם בין הקב"ה לבין עם ישראל שישלם המועל.
אבל הרשב"א מבאר שכיוון שהקב"ה מחה במועל שלא ימעל הוא חייב לשלם אע"פ שהווי לא חסר.
ומבואר ברשב"א שאם מוחה אחד בחבירו שלא יכנס לחצירו דלא קיימא לאגרא, חייב הפולש לשלם.
וכן נפסק בשו"ע סימן שס"ג
ותמה הנחל"ד מה הסברה בזה שהרי סוף סוף הווי לא חסר?
וכתב בשם רבו הגר"ח מוולוזין שאין הלכה כשו"ע בזה.
בביאור דברי הרשב"א כתבו רבותינו שאם מוחה בעל הבית בפולש הרי שהפולש גוזל לו את התשמיש של הדיורין שיש בדירה ולכן ישלם מדין גזלן ולא אכפת לן שלא חסר כיוון שסוף כל סוף יש ערך בשוק לתשמיש זה והוא נגזל על ידי הפולש.
לנידון דידן: כיוון שהדירה מיועדת רק לבעלי צרכים מיוחדים הרי שכל השאר מוזהרים שלא להיכנס ואם יכנסו הרי שיתחייבו לשלם מדין גזל.

עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חצר דלא קיימא לאגרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 17, 2023 1:48 pm

לענ"ד בכה"ג ודאי נחשב 'חסר', שהרי הפסיד לבעה"ב את השימוש בדירתו, וזהו השימוש של בעה"ב שהוא נותן את הדירה למי שחפץ ע"פ הקריטוריונים שקבע ולא לאחרים, ומי שמנע ממנו את השימוש הזה חיסר אותו.

יל"ע היטב בדברי ה'ערך שי' יו"ד סי' קסו מה שנתווכח שם עם ה'יד אברהם' לגבי ריבית בישיבת המלווה בחצר דלא קיימא לאגרא כלפי הענין של 'טובת הנאה ממון', ואולי תלוי בשאלה זו.

מצורף עלון 'משפט כהלכה' ובו הדיון אודות "סערת היהודי שהתחזה לאחד ממפוני הדרום וקיבל יחידת דיור בחנם".
משפט כהלכה 157.pdf
(545.56 KiB) הורד 22 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים